تیم مشاوران ایران :

اعتقادم بر آن است که یکی از وظایف مهم است و همواره این جمله را به همان و دانشجویان گوشزد مینمایم که استخدام یک فرد شایسته، هنر یک مدیر خوب است.

بااین‌حال، استخدام مناسب در حرف بسیار ساده است. فرض که فرد مناسب (سوپراستار) خود را پیداکرده باشید، این فرد یک عقاب است. ‌های آتی او در سازمان، بهترین پاداش برای شما خواهد بود.

این یک واقعیت بین المللی است که تلاش بسیار زیادی نیاز است تا در بین تعداد زیادی از بوقلمون‌ها یک عقاب بیابیم.

 

استخدام مدیران عقابی مدیران بوقلمونی

  • بوقلمون شبیه عقاب است ( دارای پر، منقار و بال ) اما شباهت‌ها به همین‌جا ختم می‌گردد.
  • بوقلمون، عقاب نیست. اول‌ازهمه، بوقلمون قادر به پرواز نیست و نیاز به حمایت و تغذیه شدن به‌وسیله دیگری نیاز دارد .یادمان باشد که بوقلمون، غذای اصلی روز شکرگذاری در آمریکاست.
  • عقاب دشمن طبیعی ندارد (حیوانی که عقاب را جز رژیم اصلی غذای خود بداند) و غذای خود را تهیه و از خود مراقبت می‌نماید. حضور عقاب برای کسی، فاجعه نیست.
  • عقاب نه تنها پرواز می‌کند، بلکه اوج می‌گیرد.
  • عقاب‌ها ه هستند.

 

 هدف هر مدیر بزرگ، پیدا کردن هرچه بیشتر این عقاب‌ها برای سازمانش است.

 

تشکیل تیم مدیریت با بیشترین تعداد عقاب والا و غایی مدیرعامل( هیئت‌مدیره) خواهد بود.وقتی‌که تیم مدیریت پر از عقاب باشد، مدیریت این تیم بسیار ساده خواهد بود. اما داستان از جایی آغاز می‌گردد که تیمی پر از بوقلمون داشته باشید.

زیرا هیچ روش مدیریتی نوشته‌شده و نوشته‌نشده‌ای، شما را از ریسک‌های پیرامون مدیریت این تیم و استعدادهای درخشان این تعداد بوقلمون دور نمی‌کند. شما در مورد جذب نیرو، به عنوان یک مدیر ‌خورده محسوب می‌شوید.

در مدیریت هیچ اشتباهی بزرگ‌تر از استخدام افراد اشتباه نیست (بوقلمون‌ها).

مدیریت عالی با مواجه با عدم کارایی برخی مدیران سازمانش،  مجبور به تعدیل برخی از آنان خواهد بود، افرادی که درزمینهٔ کارایی نامناسبشان در سازمان مقصر نیستند، زیرا از ابتدا جذب و انتخاب این افراد با اشتباه مدیریت همراه بوده است ( مدیر، بوقلمون استخدام نموده است).

هنگامی‌که در جلسه مصاحبه برای استخدام یک مدیر برای سازمانم حاضر میشوم، تمام تلاشم بر پیدا نمودن یک عقاب است، کسی که در کار، از حرف تا عملش یکی باشد.
قسمت بامزه در زمان مصاحبه استخدام روبرو شدن با افرادی است که ظاهراً برای پست مد نظرمان، خوب و مناسب هستند و پیام ضمنی آنان به ما، این‌گونه است : “من را استخدام کن و مطمئن باش که بیشترین را خواهم داشت” یا ” من را استخدام کن، من تمام مشکلاتت را حل می‌کنم”.

اگر بوقلمون‌ها واقعیت را بیان نمایند، انتخاب ما ساده خواهد بود: ” من را انتخاب کن، تا کلاهت را بردارم” یا “من را انتخاب کن، تا در محل کار بخوابم”.

زیرا افراد مشارکت‌کننده در جلسه مصاحبه، دارای رزومه و بیان مشابه هستند، پس باید کندوکاو دقیق‌تر و عمیق‌تری در این حوزه داشت.

کلید پیدا نمودن عقاب در جواب برخی “چرایی” هاست:

  • چه چیزی در او ایجاد انگیزه می‌نماید ؟
  • چرا اینجاست ؟
  • حس او در زمان گم نمودن اهدافش چیست ؟

 

افرادی که دارای جواب درستی برای این”چرایی” باشند، همان عقاب‌های مدنظر ما هستند که موجب اتفاق خوب در سازمان است.

افرادی که دارای جواب درستی برای این”چرایی” نباشند، همان بوقلمون‌هایی هستند که تنها نظاره‌گر اتفاقات سازمان هستند.

تیم مشاوران مدیریت ایران : مطالب این سایت شامل حمایت از حق مؤلف و مترجم است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

سپاس