تداعیات رنگ برند  ( معنی رنگ ، روانشناسی رنگ‌ها )

 

تداعیات رنگ Color Association چیست ؟

تداعیات ، عبارت است از آنچه که با دیدن رنگ در ذهن فرد متبادر ( به ذهن خطور میکند ) میشود. این تداعیات رنگ خود بخشی از تداعیات برند Brand Associations است.

حتما از خود پرسیده اید که چرا های غربی دارای عناصر هویتی برندینگ جذاب تر و دلنشین تر بوده و در بسیاری از موارد نوع بگیری رنگ باعث ترجیح کالا در انتخاب میگردد.

این مورد به شناخت دقیق از مفهوم هویت رنگ و کارکردهای روانشناختی آن بر ذهن مخاطب تاکیید دارد. برای مثال در هلدینگ و در شرکت ژیلت، برای انتخاب رنگ در هر قسمت از محصول  از 7 کارشناس در حوزه های متفاوت نظر سنجی صورت گرفته و در آخرین مرحله، تیم آن شرکت رنگ نهایی را انتخاب مینماید.

در بین این 7 نفر افرادی از قبیل روانشناس ، جامعه شناس و معمار دیده میشود. با توجه به نقشه برند آن محصول، رنگ مورد نظر انتخاب و یا در آینده اصلاح میشود. در تصویر زیر مفاهیم تعدادی از رنگ های اصلی نشان داده شده است. از سمت راست به چپ ، مفهوم عمیقتر  میگردد. نکته بسیار مهم  آن است که این مفاهیم در غالب فرهنگ ها یکسان است،  اما در برخی فرهنگ، برخی رنگ ها مفاهیم متفاوتی داشته و که باید توسط تیم برندینگ ان سازمان مورد توجه قرار گیرد تا مبادا مفهومی را به اشتباه به مخاطب منتقل نمایند.

متاسفانه در ایران، انتخاب رنگ یا توسط عامل، مدیر تولید و یا یک فتوشاپ کار انجام میشود !!

حال انکه اگر این شیوه درست میبود، حتما شرکت های بزرگ برای کاهش هزینه های خود از این راه کار استفاده مینمودند. همانطور که در تصویر مشاهده مینمایند، برخی شرکت های برای القا چند مفهوم از چند رنگ در المان ها هویتی خود استفاده مینماید . مانند : , NBC , ebay.

معنی رنگ  – مفهوم رنگ ها در برندینگ و تبلیغات

تداعیات رنگ در ذهن مخاطب - برای برند خود چه رنگی انتخاب کنیم معنی رنگها معنی و روانشناسی رنگ ها - انتخاب رنگ مناسب مفهوم رنگ ها در طراحی لوگو

معنی رنگ‌ها و ‌ها – انتخاب رنگ مناسب برای سازمان ، ، وب سایت

تداعیات رنگ و بازاریابی

نتیجه تحقیقات دبیرخانه نمایشگاه بین‌المللی رنگ سئول نشان می‌دهد که 92.6 درصد مصرف‌کنندگان ، تاثیر عناصر دیداری در زمان خرید را بسیار مهم دانسته‌اند. 5.6 درصد، لمس نمودن محصول را بسیار مهم دانسته‌اند شنیدن و بوییدن در حدود 0.9 اهمیت داشته‌اند.

در زمانی که از این مصرف‌کنندگان در خصوص میزان اهمیت رنگ در زمان خرید پرسیده شد، 84.7 درصد آنان احساس می‌نمودند که رنگ ، در بین تمام عناصر و عوامل موثر در انتخاب یک محصول، مهم‌تر است.

نتایج تحقیق CCICOLOR نیز نشان می‌دهد که ان به‌ صورت ناخودآگاه در خصوص اشخاص ، محیط و یا محصولات در 90 ثانیه اول برخورد ، در حدود 62 درصد تا 73% قضاوتشان بر اساس رنگ است.

نتایج تحقیقات Henley Centre نشان می‌دهد که 73% تصمیمات خرید در مغازه ( محل فروش ) صورت می‌پذیرد. در نتیجه چشم‌گیر بودن فضا و ارائه اطلاعات موثر، عناصر کلیدی می‌باشد.

تداعیات رنگ برند ( معنی رنگ ، روانشناسی رنگ‌ها )

رنگ و هویت برند

 

  • رنگ موجب افزایش شناخت برند تا 80% می‌گردد

برای مثال شرکت EZ Squirt Blastin' Green یک سس کچاپ سبز تولید نمود . این شرکت بیش از 10 میلیون بطری  سس کچاپ را در هفت ماه اولین سال معرفی این محصول فروخت  ( این شرکت 7 روز هفته و 24 ساعته کار می‌نمود تا بتواند پاسخگوی تقاضا بازار باشد ) . نتیجه تلاش‌های این برند در 23 میلیون دلار فروش بود که بالاترین در طول تاریخ یک برند است. همه این‌ها فقط به خاطر یک تغییر رنگ بود.

 

  • رنگ موجب تقویت و افزایش حافظه می‌شود

اگر یک تصویر برابر هزار کلمه حرف داشته باشد، یک تصویر با رنگ‌های طبیعی شاید حدود یک میلیون حرف داشته باشد، ذهن انسان هوشمند است.  روانشناسان بررسی نموده‌اند که رنگ زندگی بیش از سطح درک حس‌های ماست.  رنگ می‌تواند موجب تقویت ذهن انسان در جهان طبیعی شود. مغز وانایی ثبت و ذخیره تصاویر رنگی را بیش از تصاویر سیاه‌وسفید دارد و در به یادآوری آن نیز موفق‌تر است.

 

مطلب مرتبط :  رنگ برند در بازاریابی ، تبلیغات و برندینگ

5/5 - (7 امتیاز)