رفتار مناسب در محل کار  Workplace Etiquette

رفتار مناسب در محیط مناسب چیست ؟ کدام رفتار و از دیدگاه چه کسی مناسب است ؟

ظاهر آراسته و لباس برازنده ، گفتار مؤدبانه و رفتار مناسب و تأثیر گذار در محیط کار ، یک اصل اساسی و خدشه ناپذیر است و هر کدام سهمی به سزا در پیشرفت هر یک از کارکنان از یک سو و ترقی کل سازمان از سوی دیگر دارد. بررسی ظاهر و رفتار مناسب به عنوان بخشی از اصول و فنون مذاکره باید در نظر گرفته شود.

تعریف رفتار مناسب حرفه ای :

رفتار مناسب حرفه ای ( آداب و رسوم حرفه ای ) یک کد رفتار نانوشته در مورد تعامل بین اعضا در یک محل تجاری است. در هنگام استفاده از آداب و معیارهای مناسب و حرفه ای ، همه افراد حاضر در آن کسب و کار قادر به احساس راحتی بیشتری بوده و همه چیز تمایل به روانتر شدن دارد.

رفتار مناسب حرفه ای نقش برجسته ای را در ایجاد یک تأثیر مثبت پایدار دارد. در موقعیت های حرفه ای ، نمایش رفتار مناسب حرفه ای می تواند به شما نسبت به سایر افرادی که ممکن است از آداب و معاشرت مناسبی استفاده نکنند ، برتری رقابتی ایجاد کند.

به همین ترتیب ، عدم استفاده از رفتار مناسب حرفه ای و صحیح ممکن است منجر به از دست دادن فرصتهای ارزشمند دیگر شود. رفتار مناسب حرفه ای می تواند در بسیاری از زمینه های زندگی کاری فرد از جمله ایمیل ، تماس تلفنی و جلسات تجاری اعمال شود.

 

Workplace Etiquette نحوه رفتار در محل کار رفتار مناسب حرفه ای

 خانم پاملا آیرینگ رییس مؤسسه تشریفات واشنگتن طی مقاله ای با عنوان مواظب رفتارتان در محل کار باشید Minding your manners in the workplace یافته های جدیدیک گروه تحقیقاتی را در زمینه ارتباطات و رفتار در محیط کار مطرح کرده است.

شاید مهمترین نکته این تحقیق در ابتدای مقاله آمده است از این قرار که خانم آیرینگ براساس یک ضرب المثل “رفتار مناسب می تواند درهایی را بر روی ما باز کند که هیچ ی دیگر قادر به انجام آن نیست.” تأکید می کند که تحقیقات اخیر، صحت این گفته را تأیید می کند.

به نوشته وی، یافته های یک گروه تحقیقاتی به نام “آفیس تیم” OfficeTeam مؤید این مطلب است که:

 80% از مدیران گفته اند که ظاهر آراسته و لباس برازنده می تواند شانس یک کارمند را برای ارتقای شغلی تحت تأثیر قرار دهد و افزون سازد.

یک تحقیق دیگر هم نشان می دهد که:

40% از مدیران در شبکه های اجتماعی، به تقاضای کارمندانشان برای “دوستی” جواب مساعد نمی‌دهند. در مقابل 46% از کارمندان هم مایل به ارتباط با رؤسای خود در این شبکه ها نیستند.

 

اما بزرگترین مسئله مؤثر در ضعف نزاکت سازمانی- که عجیب هم نیست- استفاده غیر متعارف از وسائل فنی است. در حقیقت، مطالعات اخیر مؤسسه فنی رابرت هاف Robert Half Technology نشان می دهد که 64% از ان گفته اند که استفاده از تجهیزات فنی (ارتباطی) قابل حمل از جمله تلفن همراه و لوح (تبلت) تا حد زیادی موجب نقض نزاکت اداری در محیط کار شده است. در حالی که این میزان نارضایتی سه سال قبل، 51% گزارش شده بود.

با توجه به آمار فوق، مؤسسه تشریفات واشنگتن عقیده دارد که رعایت دیسپلین اداری مهم است و کارهایی از جمله:

  • موقع مکالمه با تلفن  با صدای بلند حرف زدن، ارسال پیامک در جلسات اداری، ظاهر نامرتب و لباس نامناسب و نیز دیر آمدن بر سرکار، فقط نقض مقررات نیست که کار کل اداره و شرکت را هم مخدوش می کند.

نحوه رفتار در محل کار برخورد با مدیر

 توصیه :

  •  موقع مکالمه ، فریاد نزنید. بررسی ها نشان می دهد که مردم هنگام مکالمه تلفنی ، سه برابر بلند تر از مکالمات حضوری حرف می‌زنند.

( شدت ضعف و قدرت صدا از این قرار است: نجوا 1، فریاد 5، گفتگوی دو نفره و مکالمه تلفنی 2، و سخنرانی 3 و 4).

  1. حریم شخصی همکاران خود رعایت نمایید. (این حریم حدود 5/1 متر است). اما موقع طرح مسائل خصوصی با تلفن همراه، باید حد اقل 5 متر از دیگران فاصله گرفت.
  2.  هنگام حضور در جلسات، دنبال شماره تلفن های پاسخ نداده خود نگردید. بلکه تلفن خود را روی لرزانک (ویبره) قرار دهید و به مذاکرات در جریان، توجه کنید.
  3. مناسب محیط اداره لباس بپوشید و از پوشیدن لباس های بدن نما، صندل با جوراب، شلوارک چسبان مخصوص دوچرخه سواری، تی شرت های رکابی و البسه نظامی بپرهیزید.
  4. لوازم روی میز همکاران را بدون اجازه ارید و – ببخشید!
  5. از غذای آنان بدون اجازه نخورید.
  6. وقتی ناهارتان را میل کردید، میز ناهار خود را تمیز کنید و اگر از ماشین تصویرگر (فتوکپی) استفاده کردید، کاغذهای باطله و سیاه شده را جمع و اطراف آنرا تمیز کنید و انتظار نداشته باشید که یک نفر دنبال تان باشد و آشغال های شما را جمع کند.
  7. شایعه پراکنی نکنید. از سخن گفتن درباره مسائل شخصی و خصوصی خود هم پرهیز کنید.
  8. به موقع در جلسات و سر قرارهای خود حاضر شوید.
  9. خودتان را تا سطح کسانی که رفتاری نامناسب دارند، تنزل ندهید. اگر همکاری بد رفتار می کند، دلیلی ندارد که شما هم مثل او رفتار کنید. همیشه مواظب کردار خود باشید و بهترین کارها را انجام دهید حتی اگر هیچ کس دیگر رفتار مناسبی ندارد. مردم کار خوب را – ولو یک نفر انجام دهد- تحسین می کنند.
  10. اگر یکی از همکاران با رفتار نامناسب خود مانع خوب کار کردن شما می شود، اول موضوع را فقط با خود او در میان گذارید و به او یادآور شوید که رفتار او بر کارهای شما – و حتی دیگر همکاران – اثر نامطلوب دارد و از او دوستانه بخواهید که رفتارش را تغییر دهد. اما اگر توجه نکرد و مشکل همچنان ادامه یافت، مطلب را با سرپرست خود در میان گذارید. اما اگر رفتارش تغییر کرد، صمیمانه از او تشکر کنید.

– نوشته شده توسط  استاد علی محمد بیدارمغز

تیم مشاوران مدیریت ایران : مطالب این سایت شامل حمایت از حق مؤلف و مترجم است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

سپاس