فلش ماب Flash Mob : ( ترجمه فارسی : ازدحام ناگهانی ) فعالیتی که در آن گروهی از افراد ( Mobbers ) به صورت ناگهانی با هماهنگی قبلی از طریق ایمیل یا شبکه‌های اجتماعی در یک مکان عمومی و پرتردد دست به اقدامی مشابه و غیرمعمول بزنند.

فلش ماب flash mob

هدف فلش ماب

این نوع فعالیت‌ها در جهت ایجاد سرگرمی، طنز، هنر و یا پر نمودن مضامین اجتماعی است و افراد شرکت‌کننده بعد از پایان آن فوراً متفرق می‌شوند. “فلش ماب” غیرسیاسی است و در اکثر موارد صرفاً باهدف سرگرمی صورت می‌گیرد( البته باید با احترام به قوانین و رعایت اصول فرهنگی آن جامعه صورت پذیرد).

فلش ماب بیشتر از آنکه توانسته باشد در حوزه بازاریابی خود را معرفی نماید، در حوزه هنر و ایجاد تجربه اجتماعی موفق بوده است. فلش ماب در حوزه تجاری زیرمجموعه بازاریابی چریکی محسوب می‌گردد، پس ابزاری مناسب برای شرکت‌های کوچک با بودجه ی ناچیز است. از طریق فلش ماب را Flash Mob مینامند. اما امروزه توسط شرکت‌های بزرگی نظیر , Redull, Cocacola,T-Mobile در سراسر دنیا سازمان‌دهی شده و به صورت یک واقعه/ رخ داد برگزار می‌شود. شرکت‌های بزرگ برای برپایی فلش ماب خود معمولاً مراکز خرید، سالن‌های انتظار قطار، میدان اصلی شهر، خیابان‌های پرتردد و کم‌عرض را انتخاب می‌نماید.

البته به همین‌جا نیز ختم نمی‌شود. در بسیاری از سایت‌ها، کل این ماجرا را در چند پارگراف توضیح داده‌اند که البته برای یک شرکت کوچک یا یک تیم دانشجویی این مطلب صدق می‌نماید، اما در خصوص های بزرگ، باید از تجربه شخصی خود بگویم که این‌گونه عمل نمی‌شود. زیرا مقدمات برگزاری آن در کشورهای مختلف از 2 هفته تا 2 ماه زمان می‌برد.

مراحل انجام فلش ماب حرفه‌ای :

  • ارائه طرح
  • دریافت بودجه اجرایی طرح
  • هماهنگی‌های قانونی با محل برگزاری (شهرداری،…)
  • دریافت مجوز فیلم‌برداری (بک‌گراند پریمیشن) در صورت نیاز
  • جمع‌آوری تیم و ایجاد هماهنگی
  • فیلم‌برداری، صدابرداری حرفه‌ای (حداقل با 6 دوربین)

 

و برخی موارد دیگر که همگی حاکی از این است که یک فلش ماب حرفه‌ای اما در ظاهر ساده که ممکن است در 3 تا 6 دقیقه نیز به اتمام برسد، نیاز به اقدامات فراوانی دارد. اما برخی فلش ماب های اجتماعی و نه تجاری، به صورت یک‌رویه برای یک مدت‌زمان طولانی‌تر اتفاق بکار گرفته می‌شود. مثلاً طرفداران محیط‌زیست، از این پدیده برای گسترش آگاهی مردم نسبت به استفاده بی‌رویه از پلاستیک بهره بردند، مانند گروهی در فرانسه که باهم قرار گذاشته بودند تا همگی به احترام کسی که زباله‌ای از زمین برداشته و به سطل آشغال می‌اندازد، بلند شده و او را تشویق نمایند.

در ایران، یک نمونه فلش ماب به کمک و در حمایت از کودکان کار صورت پذیرفت، که در آن افراد (با حضور چند تن از بازیگران سرشناس سینما) با پاک کردن شیشه اتومبیل‌ها توانستند آگاهی را نسبت به این معضل اجتماعی بالا ببرند. مثلاً تعدادی از افرادی در حمایت از حقوق پرندگان در پارک مرکزی نیویورک جمع شدند و برای 20 ثانیه صدای پرندگان را تقلید نمودند.

روش برنامه‌ریزی و اجرای فلش ماب Flash Mob

 1- هدف‌گذاری :

  • هدف از برگزاری انجام آن را تعیین نمایید.
  • هدف فلش ماب هرگز سیاسی نیست و نباید به‌منظور ایجاد مزاحمت یا تخریب و عبور از خط قرمزهای قانونی و فرهنگی یک جامعه باشد.

2- روش اجرا را تعیین نمایید.

چه نوع فعالیتی صورت پذیرد تا موجب جلب نظر دیگران گردد. ( حرکات آکروباتیک، موسیقی، …)

  •  چه کسانی در اجرای آن موفق هستند.
  •  با چه افرادی باید همکاری نمود.
  •  چگونه باید افراد شایسته به حضور به این فعالیت را دعوت نمود.
  •  چگونه آن افراد را باهم هماهنگ نمود.

3- فلش ماب های مشابه ای که توسط سایرین انجام‌شده است را ارزیابی نمایید.

4- فلش ماب خود را سازمان‌دهی نمایید.

  • برنامه فلش ماب را به اقوام، دوستان و همکاران از طریق کانال‌های در دسترس، اطلاع داده و از آن‌ها بخواهید در این مسیر شمارا یاری نمایند.
  • یک مکان مشخص را بررسی و تعیین نمایید. حتماً در خصوص مکان مدنظر و محدودیت‌های پیرامونی آن، اطلاعات کافی را از مقامات مسئول و قانونی کسب نمایید.
  • حتماً چک کنید که برنامه شما با برنامه یک گروه دیگر تداخل زمانی و مکانی نداشته باشد.( وب‌سایتی‌هایی برای کسب اطلاعات در این مورد وجود دارد که البته شامل ایران نیست).
  • معمولاً افراد ناظر بعد از خروج از شوک اولیه مواجه با فلش ماب، به تعصی از افراد اجراکننده؛ با آنان همراه می‌شوند. پس افراد تیم باید از مشارکت سایرین استقبال نموده و یا آنان را به مشارکت غیراجباری و همزمان دعوت نمایند.

5- اگر نیاز به مشورت با یک فرد حرفه‌ای بود، حتماً از نظرات آن بهره گیرید.

6- برنامه خود را کاملاً شفاف به اعضای تیم در میان بگذارید.

  • فلش ماب در هماهنگی مناسب اعضای تیم است. دقیقاً مشخص نمایید :چه کسی، چه‌کاری را چه موقع، انجام دهد.

7- در خصوص نحوه پوشش افراد برنامه‌ریزی داشته باشید.

8- از فلش ماب خود فیلم‌برداری خوبی انجام دهید ( تهیه یک فیلم مستند و باکیفیت، نتیجه سرمایه‌گذاری شماست).

9- اجرای فلش ماب.

10- پس از اتمام سریع بروید. انگار که اصلاً اتفاقی نیفتاده است.

 زیرا معمولاً تیم‌ها بعد از اجرا بدون برنامه هستند و تصویر ذهنی مخاطب را با برخوردهای نامناسب با دیگران، خراب می‌نمایند .

11- فیلم‌های خود را منتشر نمایید.

 

 

یکی از شرکت‌های بسیار معتبر که تاکنون بیش از 100فلش ماب برگزار نموده، One Degree Events است که مشاور چندین شرکت بزرگ بین‌المللی در سراسر جهان است.

اگر در ایران حضور دارید، اگر قصد برگزاری هر نوع فلش ماب را برای شرکت خود دارید. پیش از هر کاری ابتدا الزامات قانونی آن را از نیروی انتظامی استعلام بگیرید.

 

4 نمونه از فلش ماب‌های حرفه‌ای Professional Flash Mob

flash mob marketing بازاریابی فلش ماب

تیم مشاوران ایران : مطالب این سایت شامل حمایت از حق مؤلف و مترجم است و هرگونه کپی برداری بدون درج لینک منبع پیگرد قانونی دارد.

5/5 - (8 امتیاز)