طراحی استراتژی فروش موفق و موثر

طراحی فروش ( تدوین استراتژی فروش ) ، یک دغدغه بزرگ برای مدیران فروش است . زیرا که استراتژی فروش ی حساس، پیچیده ، منطقی و هنرمندانه است. در این مقاله در خصوص علائم و دلایل استراتژی فروش توضیح خواهیم داد و سپس به بیان راهکارهایی برای تیم مدیران اجرایی سازمان در جهت طراحی استراتژی و موثر خواهیم پرداخت.

طراحی استراتژی فروش تدوین استراتژی فروش

علائم ضعف در طراحی استراتژی فروش

 

  • فقدان همکاری

این آفت بسیاری از سیستم‌های فروش است ، تنها نقش بازی می‌نماید [ نقش آدم پاسخگو ] و فروشندگانش نیز از سر ناچاری با وی کار می‌نمایند. هیچ‌کس در این سازمان همکار واقعی نیست و کارکنان، داشتن بیمه ، یک حقوق ماهانه است. بنابراین هیچ ارزشی نیز به منتقل نمی‌شود.

  • اولویت‌های کاری بسیار

کارکنان مانند یویو در حالا رفت‌وبرگشت هستند ، سازمان سرشار از استرس است،  همه کارها در اولویت هستند و هیچ کاری ۱۰۰٪ تمام نمی‌شود. نارضایتی داخلی و خارجی سازمان بالاست. فروشندگان به ‌درستی نمی‌دانند که کدام کار واقعا در اولویت است.

  • فقدان حمایت مدیر اجرایی

حمایت مدیرعامل از کارکنان یک ماموریت کلیدی برای مدیرعامل است. مدیرعامل باید مدیران رده پایین را حمایت کامل نماید تا کارکنان به تغییرات و پیاده‌سازی فرایندها متعهد باشند. مدیر تمام نارضایتی را گوش میدهد ، اما تغییری صورت نمی پذیرد. این کارکنان را بیشتری عصبی نموده و مجب بی توجهی به مشکلات سازمان مینماید.

  • عدم شفافیت در اطلاعات

هیچ تقویتی ( انگیزشی ) از سوی مدیران فروش و بازاریابی وجود ندارد. یک پیام شفاف از سوی مدیران اجرایی خطاب به کارکنان نیز سبب ایجاد انگیزه و تمرکز کارکنان می‌شود ، اما از آن نیز دریغ میکنند. در این میان بازار شایعات داغ می‌گردد. عدم وضوح در برنامه‌های آتی و حرف‌های درگوشی که مستخدمین شرکت از یک اتاق به اتاق دیگر می‌ ، تنها موجب سردرگمی و استرس کارکنان است. این نشان میدهد که جریان اطلاعات درون سازمان فروش در طراحی استراتژی فروش به درستی تعریف و پیش‌بینی نشده است .

موارد فوق موجب 70% شکست‌های استراتژی فروش سازمان‌هاست

استراتژی فروش موفق و موثر

چهار گام برای طراحی استراتژی فروش موفق وموثر

 

  • گام اول : تحلیل اطلاعات فروش

پیش از شروع فرایند طراحی استراتژی فروش باید متوجه شوید که کارکنان فروش چگونه اطلاعات را جمع‌آوری می‌نمایند. باید متوجه شوید که فروشندگان شما چه اطلاعاتی را علیه رقبا در اختیاردارند. به هر صورت در زمان معرفی محصول باید بدانند که محصولات و خدمات رقبا چه مشکلی و یا مزایایی دارند، در این حالت می‌توانید نقاط ضعف و قوت خود فروشندگان بیابید. اکنون باید مشکل موجود در حوزه جمع‌آوری اطلاعات را کشف نموده باشید.

  • گام دوم : تعیین لیست اولویت‌های فروش

باید از تمام داده‌ها، ابزار، تجربیات و مهارت‌های سازمان در جهت تعیین لیست اولویت‌های فروش برای اثرگذاری هرچه بیشتر بر درآمد استفاده نمایید. لیست باید بر اساس ارزش و سختی کار باید تهیه شود.

  •  گام سوم : طرح یک برنامه 

این قسمت بیشتر در خصوص توانایی عالی سازمان است. استراتژی اجرایی سازمان در اینجا پررنگ می‌شود. باید به صورت مشخص و شفاف دست به تعیین اهداف کلان، اهداف کوتاه‌مدت، برنامه ارتباطی ، شاخص‌ها و مالکیت‌های تصمیم گرفته شود. این یک نقشه مسیر برای تشخیص راه‌ درست و دستیابی به نتایج صحیح است.

  • گام چهارم  : شروع یک برنامه فروش

برنامه از روی کاغذ باید به عرصه حضور بیاید. اهداف را با کارکنان به اشتراک گذاشته‌اید و تاثیر این اهداف بر ذینفعان را مشخص و معرفی نموده‌اید. این اولین گام برای برقراری ارتباط سازمان با دیگران و پذیرفتن شدن برنامه‌های توسط افراد خارج از سازمان است.

 

طراحی استراتژی فروش ( تدوین استراتژی فروش ) پایه و اساس فروش است ، زمانی که مدیر فروش قصد ارائه برنامه فروش را دارد، در اصل به دنبال طراحی استراتژی فروش سازمان است. آیا در سازمان شما برنامه فروش وجود دارد ؟ آیا در سازمان شما طراحی استراتژی فروش توسط فردی خبره صورت پذیرفته است ؟

 

تیم مشاوران مدیریت ایران : مطالب این سایت شامل حمایت از حق مؤلف و مترجم است و هرگونه کپی برداری بدون درج لینک منبع پیگرد قانونی دارد.

5/5 - (1 امتیاز)