استراتژی همزیستی Symbiotic

همزیستی و درسهای تجاری  

استراتژی همزیستی Symbiotic   

پرنده‌ای به نام ” آکس پکر” در آفریقا زندگی می‌نماید که اصلی این پرنده جمع‌آوری انگل‌های خون‌آشام از روی پوست پستانداران بزرگ است. این پرنده با جثه‌ای بسیار کوچک، حیوانات بزرگ آفریقا را تیمار می‌کند. این حیوانات عظیم جسته و خطرناک به استقبال این پرنده‌ها کوچک می‌روند. این پرنده‌ها یک منفعت یک‌طرفه راه به یک منفعت دوجانبه در جهت بقای متقابل تبدیل نموده است.

همزیستی Symbiotic پرنده آکس پکر

این رابطه بیش از یک همکاری است ، یک رابطه همزيگری Symbiotic-Relationship ( همزیستی ) است.

  • همزیستی در زیست‌شناسی به برهم‌کنش دو گونهٔ زیستی در یک رابطهٔ نزدیک و در بیشتر موارد در دراز مدت می‌گویند.

  • تعریف همزیستی در میان دانشمندان بحث برانگیز است. دسته‌ای بر این باورند که همزیستی تنها بر می‌گردد به رابطهٔ دو سویهٔ پایدار، در حالیکه گروهی دیگر آن را برابر با هرگونه برهم‌کنش زیستی پایدار می‌دانند.

 به مانند همین رابطه بالا، همزیستی یک مفهوم حیاتی برای بقای شرکت است.

مقاله‌ای از طراح تجاری Toni Keskinen مطالعه نمودم تحت عنوان “ استراتژی همزیستی : ایجاد ارزش نهائی پیشنهادی برای ” که در موردنیاز کسب و کارهای امروزی درزمینهٔ ایجاد ارزش پیشنهادی به مشتری است. او در این مقاله همزیستی را به عنوان ارزش پیشنهادی به مشتری توصیف می‌نماید.

بسیاری از سازمان‌ها، همکاری با سایر سازمان‌ها را به عنوان قله اهداف سازمانی می‌بینند.

به عقیده من، همکاری تنها قدم اول در سفر به‌سوی همزیستی است. زیرا همکاری به‌اندازه کافی دائمی نیست.

همکاران همواره در مورد بقای رابطه‌ی بین خود، حس اقناع و ثبات نداشته و آن را متزلزل می‌بینند. برخی اوقات فرد حس می‌نماید که باید همکاری را شروع و یا ادامه دهد اما صدایی در ذهنش (به هر دلیلی) او را از آن تصمیم بازمی‌دارد.

همکاری تعهدآور نیست ، همزیستی تعهد واقعی است.

این‌جا جایی است که آینده واقعی در آن نهفته است. بسیاری از شرکت‌ها، موفق به کشف استراتژی همزیستی نخواهند شد، چراکه آنان به‌درستی درک ننموده‌اند که به‌تنهایی قادر به رسیدن به این استراتژی نیستند. شما باید این استراتژی را با مشتری خود ایجاد نموده و نه برای مشتریان.

نیاز است تا مشتریانتان در جهت “ایجاد ارزش نهائی پیشنهادی به مشتری” به سازمان کمک و همیاری رسانند، در غیر این صورت، ارزش نهائی پیشنهادی هرگز مؤثر نخواهد. پس حتما مشتریان  باید در این راهبرد (استراتژی) شرکت نمایند.

مدل پیشنهادی Toni Keskinen برای معرفی رابطه بین مشتری و سازمان بیان کننده 4 مدل برای رابطه همزیستی است:

Shared Value = Symbiosis between Society & Business

همزیستی بین جامعه و سازمان = ارزش تسهیم شده

سازمان نیاز به درک این مطلب دارد :

چگونه می‌توان تجربه مشتری از شرکت را گسترش داد. در این مسیر یکی از اساسی‌ترین اقدامات عبارت است از سرمایه‌گذاری در حوزه خدمات و زیرساخت سازمان است تا جنبه‌های دیگر زندگی مشتری را تحت تأثیر قرار دهیم. این مسئله در شرکت‌هایی که کارکنان خویش را بخشی از مشتریان خود می‌بینند، بسیار مؤثر است.

این مورد زمانی که شما در بازار خارجی فعال هستید، بیشتر ملموس می‌گردد.
برای مثال، شرکت برای کارکنان اعزامی خویش به یک کشور جدید؛ دوره ی در مورد شناخت جغرافیایی و نحوه عبور و مرور در جاده‌ها و احترام به فرهنگ ترافیکی را برگزار می‌نمایند.
این نوعی سرمایه‌گذاری است که شرکت سعی می‌نماید تا ارزش‌هایی را در بین کارکنان و جامعه پیرامونی تسهیم نماید. این باعث زندگی بهتر کارکنان/ مشتریان شده و به افزایش کارکنان/ مشتریان وفادار می‌انجامد.

Platform/Standard Based = Symbiosis Between Platform Owner, Partners & Customer

همزیستی بر اساس استاندارد بین مالک بسترهای نرم‌افزاری، شرکای تجاری و مشتریان = بسترهای نرم‌افزاری/ استاندارد

بهترین مثال برای توضیح آن شرکت است که در دو ده گذشته با معرفی ورژنهای گوناگون ویندوز، باعث شده است که سایر شرکت‌ها مانند IBM / Oracle /… با استفاده از همین بستر نرم‌افزاری به توسعه نرم‌افزارهای خود پرداخته و به سود انبوهی دسته پیدا نموده‌اند و یا غالب سیستم‌ها و زیرساخت‌ها اینترنت بر اساس استانداردهای مایکروسافت بوده است. این همان سودی است که به‌وسیله مایکروسافت بین مشتریان ،کارکنان و شرکا تقسیم‌شده است.

Co-created = Customer & Company

مشتری و سازمان = همسازی

فیس بوک و لینکداین بدون حضور استفاده‌کنندگان خود، هرگز نمی‌توانند قدرتی از خود داشته باشند. مثال دیگر اتاق تبادل فکر forum بازی آنلاین World of Warcraft را می‌توان مثال زد که در آن افراد باهم تبادل افکار می‌نمایند و برخی ایده‌های برای بهتر شدن ورژن آتی بازی از همین محل به دست می‌آید.

Keskinen به این مفهوم همسازی یا Co-created می گوید. منفعتی که این مفهوم برای هر دو گروه دارد عبارت است از :

– مشتریان مکانی برای سرگرمی و تعامل پیدا می‌نمایند.

دهندگان / اسپانسرها به صورت مستقیم به مخاطبان بازی دسترسی پیدا می‌نمایند.

– شرکت‌های صاحب پلتفرم بازی از همسازی و ایجاد ارزش برای تبلیغ دهندگان خوشحال هستند.

  • همسازی محتوایی، بهترین شیوه برای گسترش استراتژی همزیستی است.

Coalition = Several Companies Working Together for a Customer

چندین شرکت برای یک مشتری با یکدیگر کار می‌کنند = اتحاد

ایده کار گروهی برای رسیدن به جدید نیست. مفهوم کارگروهی در کارت loyalty card مشتری مفهومی است مهم و باارزش در جهت رسیدن به نتایج بسیار عالی برای مصرف‌کنندگان و شرکای ائتلاف (اتحاد) است.

مثال بالا، بهترین نحوه نشان دادن شیوه‌های گوناگون در جهت تطبیق استراتژی بر همزیستی سازمانی است.

در همین زمینه Keskinen بیان می‌نمایند که اتخاذ یک استراتژی همزیستی بخش مهمی از یک طرح کسب و کار Business Plans آینده سازمان خواهد بود.

با ورود این مفهوم به سازمان؛ مشتریان ارزش نهایی پیشنهادی را متوجه شده و سازمان را مورد تشویق و تحسین قرار می‌دهند. در شکل زیر، رابطه شرکت و مشتری را در سه فلسفه یت ی و ارتباط با مشتری مشاهده می‌نمایید.

به سطح مقطع اشکال و نحوه اشتراک فضا توجه نمایید.

رابطه شرکت و مشتری سه فلسفه مدیریت بازاریابی ارتباط با مشتری

تیم مشاوران مدیریت ایران : مطالب این سایت شامل حمایت از حق مؤلف و مترجم است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

5/5 - (1 امتیاز)