عامل کلیدی موفقیت سازمان KSF : Key Success Factor

عامل کلیدی سازمان چیست ؟ آیا عوامل کلیدی موفقیت را میتوان تعیین کرد ؟

غالب کسب و ها در تکاپوی بسیار برای تبدیل‌شدن به یک کسب و کار بزرگ هستند. در حقیقت اغلب کسب و کارها، از رشد و سطح منطقی از موفقیت ، به دلیل رفتار و کردار فنی و تخصصی ان خود، لذت بسیار می‌. بااین‌وجود، پس از چندی درمیایند که حفظ همیشگی این سطح از موفقیت بسیار سخت است.

ksf-key-Success-Factors عوامل کلیدی موفقیت سازمان

برای این منظور به 9 عامل اساسی و کلیدی در تثبیت یک کسب و کار در سطح رشد و موفقیت ( Key Success Factors )، اشاره می‌نماییم . این عوامل موجب ایجاد ارزشی چندین میلیون دلاری برای کسب و کارهای تجاری می‌گردد:

عامل کلیدی موفقیت سازمان KSF :

 

عامل کلیدی موفقیت شماره 1 :   نیچ مارکت (Niche Market)

تمرکز بر مخاطب مدنظر. هنگامی‌که یک کسب و کار “خاص و ویژه” باشید، مردم، خودشان شمارا پیدا خواهند نمود.

برای مثال:

تولیدکننده، یک خط جدید تولید محصول، را معرفی می‌نماید و متعاقباً نیاز به ثبت پتنت (حق امتیاز انحصاری اختراع یا نوآوری) نیز دارد. پس باید به وکیلی باتجربه ثبت نوآوری مراجعه گردد. پس او یک وکیل با تمرکز و تخصص بر یک زمینه ویژه از حوزه‌های متعدد مباحث حقوقی است. شرکت مهندسی با توانایی ارائه راهکارهای مهندسی دارای نیچ مارکت نیست، بلکه تنها در یک زمینه از یک حوزه عمومی در حال فعالیت است. اما اگر همین شرکت با تمرکز بر “تخلیه تخصصی آب از معدن” فعالیت نماید، دارای تمرکز خاص بر یک حوزه بخصوص از فعالیت مهندسی است که به آن بازار نیچ گویند.

عامل کلیدی موفقیت شماره 2 :   مزیت درک شده منحصربه‌فرد UPB

مزیت درک شده منحصربه‌فرد یا نقطه تمایز منحصربه‌فرد، در هر کسب و کاری باید در نظر ، دارای یک ویژگی منحصربه‌فرد در جهت رسیدن به و سود قابل‌قبول باشد. این مزیت درک شده منحصربه‌فرد، ممکن است یک ویژگی تخصصی، خاص به مشتری، کیفیت، راه‌حل یک مشکل و یا هر چیز دیگری باشد. بدون مزیت، تنها بر سر قیمت رقابت خواهید کرد که حتماً در بلندمدت، توانایی رقابتتان به سمت صفر میل خواهد نمود.

توسعه مزیت، کسب و کار شمارا به‌سوی مخاطب بیشتر و ایجاد ارزش برای مشتری هدایت خواهد نمود.

عامل کلیدی موفقیت شماره 3 :  اندازه

 هنگامی‌که قصد ایجاد یک کسب و کار موفق رادارید، اندازه مهم می‌شود . کسب و کارهای قابل‌توجه، از سطحی بالایی از اتوماسیون، سیستم‌ها و فرایندهای کارآمد در مواجه با رقبا، برخوردار است. در این سازمان‌ها، اتکا بر نقش و حضور مالکان، برای حفظ عملیات روزانه و در حال اجرا بسیار کم بوده و این عمل باعث ایجاد ارزش بیشتری برای مالکان ایجاد خواهد نمود (در مقابل زمانی که صاحبان در امور اجرایی دخالت مستقیم و مستمر نمایند).

عامل کلیدی موفقیت شماره 4 :   حاشیه سود

هر کسب و کاری برای تثبیت خود در بازار، نیازمند یک بازگشت سرمایه و یا حاشیه سود مطلوب است.

  • سود تابعی از عملیات انجام‌شده در بازار نیچ، با داشتن مزیت منحصربه‌فرد، با داشتن سیستم‌های کارآمد در مواجه با رقبای حاضر در صنعت است.

  • می‌توان، حاشیه سود را از طریق افزایش مزیت منحصربه‌فرد و کاهش هزینه‌ها، سالانه 5% تا 10% افزایش داد.

  • در برخی موارد، افزایش 10درصدی قیمت فروش، منجر به افزایش 50 درصدی سود حاصله می‌گردد.

عامل کلیدی موفقیت شماره 5 : مجموعه مهارت‌ها

تعداد زیادی از کسب و کارها، فاقد مهارت لازم در خصوص نقاط کلیدی سازمان خود هستند.
در خصوص جذب کارکنان، برخی مالکان به‌جای کاهش تعداد کارکنان نامناسب و جذب نیروهای انسانی بامهارت (در جهت افزایش بهره‌وری)، تنها در جهت اپراتوری سازی گام برمی‌دارند. فراموش نکنید که مدیریت را به افرادی که طیفی گسترده‌ای از مهارت‌ها را داشته و خود را اثبات نموده‌اند، تفویض نمایید.

عامل کلیدی موفقیت شماره 6 : اطلاعات

گزارش دهی صریح و به‌موقع در خصوص اطلاعات مالی سازمان، موجب کمک به تصمیم سازی ، مدیریت وجوه نقد و بهینه نمودن ایجاد سود گردد. در این خصوص می‌توان از سازمان‌های حرفه‌ای در حوزه عملیات مالی در جهت تولید گزارش‌های مالی صحیح و سریع، مشاوره دریافت نمود.

عامل کلیدی موفقیت شماره 7 : سیستم‌های قابل‌اندازه‌گیری

تقریباً دیدن کسب و کارهایی که به سود پایینی دست پیدا می‌کنند، امری عادی است. داشتن یک سیستم در جهت انجام فعالیت‌های اجرایی، مالی و بازاریابی برای رشد و البته بدون اضافه نمودن بر پیچیدگی و هزینه‌ها، بسیار حیاتی است.

امروزه باوجود سیستم‌های فضای ابری مانند Salesforce, Office365 , Dropbox, WordPress به سازمان اجازه می‌دهد تا با نصب سیستم‌های بسیار گران‌بها (با کمترین هزینه) و در تمام واحدها، سازمان را کمک نموده تا اطلاعات بسیار گران‌بهایی برای تسهیل فرایند تصمیم سازی، اطلاع‌رسانی به مشتریان و خلق چشم‌انداز جدید جمع‌آوری نماید.

عامل کلیدی موفقیت شماره 8  : شیوه به‌کارگیری

اکثر کسب و کارها تمایل به ارائه خدمات یکسان به‌تمامی مشتریان خود دارند، اما همزمان درزمینهٔ گسترش منابع خود تلاش می‌نمایند. شیوه به‌کارگیری، عبارت است از انجام یک‌باره‌ی یک‌چیز، که می‌توان از آن بارها و بارها استفاده نمود و یا به‌دفعات آن را ب رساند.ثبت تمام فرایندها سازمانی و ذخیره‌ی آن‌ها در یک سرور مرکزی و یا در یک دراپ باکس Dropbox، به‌روزرسانی اطلاعات را تضمین می‌نمایند. از برای ضبط پیام‌های اطلاع‌رسانی به مشتریان و یا آموزش کارکنان استفاده می‌گردد. استفاده از سیستم‌های خدمات ایمیل، مثل Mailchimp برای ارسال پیام‌ها به تمام مخاطبان موجود در بانک اطلاعات سازمان، نیز بسیار مفید است.

عامل کلیدی موفقیت شماره  9 : درآمد در محدوده زمانی معین

 افزایش طول عمر مشتری در اثر تکرار معامله با سازمان، فروش اجناس جانبی و فروش‌های بعدی و توصیه سایر مشتریان صورت می‌گیرد. این فرایند با شگفت‌زده نمودن مشتری در نقاط تماس با کالا و خدمات کامل می‌گردد.

با مشتریان دائماً در ارتباط باشید و از آن‌ها درخواست شود تا برند را به دیگران توصیه نماید.

– شاید حال با خود بگویید که من این 9 مورد را می‌دانستم.

– اما آیا آن‌ها را در کسب و کار خود نیز بکار گرفته‌اید ؟     اگرنه، چرا ؟ از همین امروز شروع کنید.

تیم مشاوران مدیریت ایران : مطالب این سایت شامل حمایت از حق مؤلف و مترجم است و هرگونه کپی برداری بدون درج لینک منبع پیگرد قانونی دارد.

5/5 - (6 امتیاز)