موبایل پوز  Mobile POS , کارتخوان موبایلی , دستگاه کارتخوان موبایلی mPOS , پایانه فروش سیار 

پوز Mobile POS  ( تخوان موبایلی )

در کشورهای غربی در اکثر غریب به اتفاق معاملات روزانه، افراد از کارت اعتباری به جای پرداخت پول نقد استفاده منمایند و کاربرد پول نقد هر روز کم‌تر می‌گردد.

فرهنگ استفاده از انواع کارت‌های اعتباری در ایران نیز با سرعت بالایی در حال رشد است اما هنوز راه طولانی تا رسیدن به دنیای پول الکترونیکی در مقابل داریم.

تا کنون سیستم‌های انتقال وجوه ( پایانه‌های انتقال وجه ) مانند پرداخت از طریق موبایل بانک و یا پرداخت از طریق ATM را دیده‌اید اما در سال 2009 نیاز به یک سیستم نوین انتقال وجه در آمریکا، باعث ایجاد نوع جدیدی از شیوه پرداخت گردید.

موبایل پوز  Mobile POS , کارتخوان موبایلی , دستگاه کارتخوان موبایلی mPOS دستگاه های کارتخوان بی سیم

موبایل پوز در ایران وجود ندارد ، زیر ساخت آن در ایران وجود ندارد . ما فروشنده موبایل پوز نیستیم و  و تاکنون بانک مرکزی مجوزی برای آن صادر ننموده است. مواظب کلاهبردارانی که دستگاه خود را ” موبایل پوز” نام نهاده اند، باشید.

لطفا برای خرید موبایل پوز تماس نگیرید

چرا موبایل پوز ؟

با توجه به آنکه هر اختراعی در پاسخ به یک نیاز است. شرکت‌هایی که در حوزه خدمات منازل ( لوله‌کشی، سیم‌کشی، .. ) در آمریکا مشغول به ارائه هستند.

همیشه با یک مشکل روبرو بودند و آن دریافت حق‌الزحمه و هزینه کالای مصرفی در پروژه. از آنجا که همه افراد دارای کارت اعتباری بوده و عملاً پول نقد ( در سطح چند هزار دلار) برای پرداخت وجود ندارد. در عمل مدیریت وجه نقد همراه نیز سخت است. همیشه این‌گونه شرکت‌ها به دنبال راه جایگزینی بودند که سرانجام در سال 2009 شرکت Square برای آن راه‌حلی ارائه نمود.

با توجه به استفاده روزافزون انواع گوشی هوشمند و تبلت ها و با توجه به گزارش مجله معتبر سکیورتی مترز که تا سال 2015 تعداد گوشی‌های موبایل هوشمند در دنیا به 982 میلیون دستگاه خواهد رسید، این شرکت به دنبال ارائه راهکاری با استفاده از همین ظرفیت بود.

این شرکت یک قطعه سخت افزای به نام square (مکعب) با رنگ سفید (تصویر زیر) را به همراه یک نرم‌افزار قابل نصب بروی گوشی‌های (App) را ارائه نمود و ان را Mobile POS یا Mobile Point of Sale نامید.

Mobile Point of Sale موبایل پوز موبایل پوز  Mobile POS , کارتخوان موبایلی , دستگاه کارتخوان موبایلی mPOS

این قطعه سخت‌افزاری از طریق ورودی صدا به گوشی همراه و یا تبلت متصل می‌گردد(جک صدا).

square-mobile-pos موبایل پوز

این قطعه دارای یک شیار، مانند هر دستگاه پوز بوده و کارت اعتباری خود را از میان آن کشیده و در نرم‌افزار نصب‌شده میزان وجه مد نظر و پین کد خود را وارد و در پایان طرح امضای دیجیتال خود را نیز بر روی گوشی و یا تبلت وارد می‌نمایید، پرداخت صورت می‌گیرد.

بدین گونه هر گوشی موبایل و یا تبلتی تبدیل به یک سیستم پوز POS میگردد.

البته بعد از این شرکت، شرکتهایی دیگری مانند Shopify POS و PayPal وارد این عرصه شدند.

paypal-mobile-pos موبایل پوز

هزینه‌های دریافتی بابت ارائه این بر اساس درصدی از تراکنش‌های ماهانه و یا میزانی ثابت ماهانه می‌باشد که البته در اغلب شرکت‌ها، این سرویس برای 14 روز اول رایگان است.

تیم مشاوران ایران با توجه به همکاری با چند بانک اروپایی و بانک‌های جنوب شرقی آسیا، در سال 2011 تمایل خود را برای وارد نمودن این به ایران ابراز داشت ( با بر عهده گرفتن کلیه مراحل پروژه) .

با چند تن از بانک‌های خصوصی نیز وارد شد، اما مانند سایر انواع خدمات بانکی (دیگران اول شروع کنند و ما از آنها کپی نماییم) منتظر یک دیگر ماندند و این پروژه تاکنون در کشور انجام نشده است (اگر در همان سال این پروژه انجام میشد در آسیا اولین کشور میبودیم که این تکنولوژی را داشتم).

فواید استفاده از موبایل پوز Mobile POS

  1.  استفاده از موبایل شخصی برای جلوگیری از سرقت پین کد.
  2. عدم نیاز به پرداخت نقدی حتی در مقادیر ناچیز.
  3. کنترل تراکنش‌ها حضوری ( تحویل‌دهندگان پیتزا ، تعمیرات خانگی، …)
  4. کاهش مراجعه به دستگاه‌های ATM

تفاوت موبایل پوز با دستگاه پوز سیار

دوستان عزیز مراقب کلاهبرداران باشید :

کلمه موبایل Mobile در انگیسی به معنای “قابل حمل” است.  بنابراین هرچیزی که قابل حمل باشد ، موبایل است. حتی اگر یک کیف چرمی ، یک تخت سنگ یا قوری استیل باشد.

  • موبابل پوز : به معنای یک گوشی یا تبلت هوشمند است با هر ی ( سامسونگ، اپل ، هاووی ،… ) که در جیب شما است و میتوان آن را با یک سخت افزار کوچک به دستگاه پوز شخصی تبدیل نمود.
  • دستگاه پوز سیار : به معنای دستگاهی بدون سیم و قابل حمل و غیرهوشمند است >>>>> فقط و فقط برای تراکنش طراحی شده است و باید از یک بانک آن را دریافت کرد.

مشکلات و خطرات امنیتی موبایل پوز Mobile POS

  • – حتماً باید فرد دریافت‌کننده وجه، کارت اعتباری داشته باشد.
  • – برای اطمینان از انتقال وجه، باید حداقل حساب خود را به سیستم دریافت پیامک واریز وجه متصل نموده و موبایل خود را نیز همواره به همراه داشته باشد.
  • – عدم دسترسی همگانی به گوشی‌های هوشمند و یا تبلت.
  • – مشکلات مربوط به نرم‌افزار موبایل و عدم پذیرش موقتی.
  • – وجود آنتی ویروس به‌روزرسانی شده بر روی گوشی و یا تبلت برای جلوگیری از سرقت اطلاعات حساب.
  • – توانایی کپی نمودن اطلاعات محرمانه کارت اعتباری، توسط فرد گیرنده به وسیله دستگاه‌های کاملاً مشابه به نام Duplicator
  • – عدم وجود دوربین امنیتی مانند اطراف دستگاه ATM برای رصد نمودن متخلفان.

امضای دیجیتال الکترونیکی POS موبایل پوز

در صورت حذف موارد ایمنی ( دو پین کد – امضاء الکترونیکی ) برای سهولت و یا استفاده توسط گوشی‌های معمولی، باید منتظر مشکلات عدیده امنیتی این سیستم نیز باشیم.

موبایل پوز Mobile POS موبایل پوز  Mobile POS , کارتخوان موبایلی , دستگاه کارتخوان موبایلی mPOS

فروش

 مطالب این سایت شامل حمایت از حق مؤلف و مترجم است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

5/5 - (11 امتیاز)

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *