وفاداری به برند چیست ؟

وفاداری به برند Brand Loyalty

وفاداری به برند تجاری به این معنی است که مصرف کننده از خرید و استفاده از کالایی با یک برند تجاری دیگر واهمه داشته و به آن اعتماد ندارد.

وفاداری به برند از طریق روش‌هایی از جمله تبلیغات دهان‌ به‌ دهان، خرید مداوم، حساسیت به قیمت، تعهد، اعتماد به برند، رضایت مصرف کننده و مواردی از این دست سنجیده میشود.

وفاداری به برند به این مفهوم است که مشتری از میان یک سری محصولات مشابه، همیشه از یک برند خاص خرید میکند.

مشتری تا زمانی که برند مورد نظر در دسترس قرار دارد به آن وفادار میماند و از برندهای دیگر خریداری نمیکند.

وفاداری به برند زمانی به وجود میآید که مشتری احساس کند که برند مورد نظرش در عین داشتن قیمت مناسب، خصوصیات و کیفیت مناسبی نیز دارد.

حتی با وجود کالاهایی با قیمت و کیفیت مناسبتر، مشتری وفادار از همان برند خاص خریداری میکند.

وفاداری به برند Brand Loyalty

مشتریان وفادار اساس و بنیان یک سازمان هستند.

بالا بودن سطح وفاداری منجر به کاهش هزینه های بازاریابی میشود چرا که مصرف کنندگان وفادار، خود آن برند را ترویج می‌دهند.

به‌علاوه وفاداری به برند سبب می‌شود با صرف هزینه کمتر، کالاهای بیشتری تولید و به مشتریان وفادار معرفی شود.

همچنین، وفاداری به برند موجب محدود کردن رقیبان جدید بازار می‌شود. وفاداری به برند از اجزاء کلیدی ارزش ویژه برند ( Brand Equity ) است.

وفاداری به برند از طریق اقدامات مختلفی نظیر خدمات سریع، اطمینان از کیفیت محصولات، ارتقاء مداوم و پیوسته، شبکه توزیع گسترده و مواردی ازاین‌دست توسعه داده می‌شود.

هنگامی‌که مشتریان به برند وفادار هستند شما را فقط به خاطر “خودتان” دوست دارند و به ندرت برند دیگری را به عنوان جایگزین در نظر می‌گیرند.

نمونه‌هایی از وفاداری به برند در ایالات‌متحده دیده می‌شود که در آن مشتریان وفادار اپل (Apple) علامت تجاری آن را روی بدن‌های خود خال‌کوبی می‌کنند.

همچنین در فنلاند مشتریان نوکیا (Nokia) به دلیل اینکه طراحی هندست‌های این شرکت را می‌پسندند و همچنین به دلیل کاربر دوست بودن منوی آن، به این برند وفادار می‌مانند.

وفاداری به برند را می‌توان امکان نسبی گرایش مشتری به برندهای دیگر دانست، در صورتی که تغییری در خصوصیات، قیمت یا کیفیت محصول دیده شود.

با بالا رفتن وفاداری به برند، مشتریان کمتر به اقدامات رقابتی واکنش نشان می‌دهند.

مشتریان وفادار به برند متعهد باقی میمانند، بهای بیشتری برای آن برند می‌پردازند و همیشه آن برند را ترویج میدهند.

شرکتی که مشتریان وفادار دارد فروش بیشتری خواهد داشت، هزینه‌های بازاریابی و تبلیغات کمتری می‌پردازد و قیمت گذاری بهتری دارد.

همه این‌ها به این دلیل است که مشتریان وفادار تمایل کمتری به استفاده از سایر برنده‌ها دارند، به تغییر قیمتها کمتر واکنش نشان میدهند و هنگامی‌ که ببینند برندی که از آن خرید می‌کنند ارزش‌های منحصربه‌فردی دارد که سایر برندهای رقیب آن را فراهم نمیکنند، خود اقدام به ترویج آن برند میکنند.

وفاداری به برند همیشه پس از خرید انجام می‌شود.

به منظور توسعه وفاداری به برند سازمانها باید گوشه های بازار را بشناسند، آن‌ها را مورد هدف قرار دهند، از تولیدات خود پشتیبانی کنند، دسترسی آسان به محصولات خود را تضمین کنند، رضایت مشتری را فراهم کنند، در تولیدات خود نوآوری داشته باشند و تمهیداتی برای تولیدات خود اتخاذ نمایند که خرید مداوم مشتری از محصولاتشان را تضمین کند.

شش مرحله برای ایجاد وفاداری به برند

داستان برند

داستان برند باید شخصیت ، ارزش ها و تجربیات برند شما را به مشتریان منتقل نماید. این داستان ها با تجزیه و تحلیل و درک شخصیت ، ارزش ها و تجربیات مشتریان شکل میگیرند.

ارتباط با بازار هدف

در نقاط تماس با بیشترین اهمیت برای مشتریان باید با مشتری ارتباط عاطفی برقرار نمود.

شناخت نیاز

درک صحیح نیاز مشتری و سپس تمرکز بر خواست مشتریان میتواند سبب رضایت مشتری شود.

قول برند

تحقق شادی در هر مرحله با فراتر رفتن از انتظارات آنها. باید نشان داد که چیز جدید یا مهیجی را ارائه دهید و به رسالت و قول برند خود وفادار بمانید.

ثابت قدم

پیام و عملکرد یکسان اطمینان بخش است. ثابت قدم بودن به تأیید مجدد اعتماد و اعتبار و به وضوح تمایز از رقبا کمک می کند.

ساخت تجربه

بازاریابی دیجیتال امکان ایجاد ارتباط با مشتری را میدهد. یک استراتژی بازاریابی که پیام رسانی یک به یک را در همه کانال ها تنظیم کند.

برای ایجاد وفاداری به نام تجاری باید طبق اصول اصلی شرکت و فراتر از انتظارات مشتری باشید.

5/5 - (14 امتیاز)