بازاریابی پورسانتی – افیلیت مارکتینگ – Affiliate Marketing

پورسانتی یا بازاریابی وابسته { سیستم همی در ، بازاریابی معرف ، افیلیت مارکتینگ  Affiliate Marketing } نیز گفته می‌شود و یکی از انواع استراتژی فروش است.

افرادی که در حوزه بازاریابی فعال‌اند با مبحث بازاریابی پورسانتی آشنا هستند ، دریافت پورسانت برای فروش محصول یک فرد یا سازمان به فرد یا سازمان دیگر از قدیم وجود داشته است و این واژه در دنیای مجازی ( بازاریابی آنلاین ) نیز وجود دارد.

روش بازاریابی وابسته یکی از راحت‌ترین و روش‌های کسب در دنیای اینترنت است. بازاریابی پورسانتی به افرادی که هنری جز نگهداری وب‌سایت خود را ندارند ، کمک می‌نماید که درآمد خوب داشته باشند.

بازاریابی همکاری در فروش – افیلیت مارکتینگ – بازاریابی وابسته

بازاریابی پورسانتی سیستم همکاری در فروش بازاریابی وابسته افیلیت مارکتینگ Affiliate Marketing

در مقاله به نحوه کارکرد بازاریابی پورسانتی [ افیلیت مارکتینگ ] خواهیم پرداخت.

بازاریابی پورسانتی یا بازاریابی وابسته یکی از انواع بازاریابی است که به فردی اشاره دارد که محصول یا خدمات فرد دیگر را معرفی و در ازای این معرفی ، مبلغی تحت عنوان پورسانت یا کمیسیون دریافت می‌نماید.

روش عمل بازاریابی پورسانتی

  • خریدار تصمیم به خرید محصول دارد.
  • او در به دنبال سایتی برای خرید محصول مدنظرش می‌گردد
  • سایتی را پیدا می‌کند و وارد سایت می‌شود ( سایت همکار فروش / پورسانت گیرنده / سایت معرفی کننده  )
  •  برای سفارش محصول، روی محصول معرفی‌شده کلیک می‌نماید
  • لینک محصول ، خریدار را به سایت دیگری می‌برد ( سایت محصول )
  • خریدار در آن سایت ؛ خرید خود را انجام می‌دهد .
  • حال فروشنده به سایت معرفی کننده این مشتری ، درصدی به عنوان پورسانت از فروش پرداخت می‌نماید.

به اختصار می‌تواند گفت که وب‌سایت شما تنها حاوی لینک محصولات سایر فروشگاه‌ها است ( مثل یک نمایشگاه ) و شما فقط نقش معرف محصول را بر عهده دارید . خودتان چیزی نمی‌فروشید و مشتری را به تولیدکننده اصلی معرفی می‌نماید و در این وسط پورسانتی دریافت می‌نمایید. در روش بازاریابی پورسانتی، هر دو سایت به سود می‌رسند.

  • سایت فروشنده محصول را  Merchant ( تاجر ) میگویند. سایت معرفی کننده را Affiliate ( وابسته ) میگویند.

یکی از سوالاتی که خیلی از ما می‌شود  : چگونه سایت فروشنده تشخیص می‌دهد که مشتری از سایت معرفی کننده آمده است ؟

این خیلی ساده است ، هر سایت معرف یک لینک خاص و منحصربه‌فرد به سایت فروشنده دارد که مشخص می‌نماید ، مشتری از طرف کدام سایت معرفی‌شده است. این لینک، اطلاعات بسیار زیادی را در اختیار سایت فروشنده محصول قرار می‌دهد. بسیاری از شرکت‌هایی در حوزه فروش کفش ، هاست و دامین و یا همسریابی و یا خدمات دیگر هستند از این روش بازاریابی استفاده می‌نمایند.

شما می‌توانید با هر شرکتی که بازاریابی پورسانتی دارد ، ارتباط برقرار ساخته و لینک منحصربه‌فرد وی را در سایت خود قرار دهید.

برنامه پورسانتی Affiliate Program

هر سایتی برنامه پورسانتی Affiliate Program متفاوتی دارد. هرچه سایت پورسانت گیرنده مخاطب بیشتری داشته باشد ، حتما میزان مشتری معرف وی بالاتر و درامد بالاتری از پورسانت خواهد داشت.

وب سایتی مانند گوگل در بازاریابی پورسانتی بسیار قوی و موفق عمل می‌نماید و در پایان هرماه چک مربوط با درامد سایت‌های معرفی را برایشان ارسال می‌نماید.هر برنامه پورسانتی دارای یک TOS  ( شرایط استفاده از خدمات ) می‌باشد.

مثلا یک برنامه 60 روزه تعریف می‌شود و با توجه به تاریخ کوکی ( فایل کوچکی  در زمان مشاهده هر سایت روی کامپیوتر بازدیده کننده ذخیره می‌شود تا بعدا مشخص شود که این فرد قبلا به این سایت سرزده است ) موجود ، اگر فرد بازدیدکننده امروز پول کافی در کارت اعتباری خود نداشت و بعد از گذشت 10 روز مجددا به سایت فروشنده مراجعه نماید و خرید خویش انجام دهد ، پورسانت سایت معرف محفوظ می‌باشد.

برای شرکت‌ها ، برنامه پورسانتی ، یکی از بهترین روش‌ها برای دریافت پروموشن رایگان است ، پس باید دائما در حال تبلیغ باشند.

تمام سایت‌های تخفیفی بر همین اساس عمل می‌نمایند ، هر کوپن تخفیفی که از آن‌ها خریداری می‌نمایید ، درصدی از آن مبلغ را نیز به مدیر سایت پرداخت می‌نمایید.

چگونه لینک پورسانتی سایت‌های فروشنده اصلی محصولات را بیابیم ؟

همه شرکت‌ها دارای برنامه پورسانت نیستند، باید قسمت FAQ سایت‌ها را چک نمایید. اگر در ایران باشید در بین سایت‌های ایرانی باید چک نمایید ( زیرا سایت‌های خارجی معمولا آدرس ای.پی ایران را بلاک می‌نماید .

زیرا ما در ایران کارت اعتباری برای خرید آنلاین نداریم و همچنین تحریم بانکی هستیم ) .

اگر در خارج از کشور هستید در گوگل سرچ نمایید : “ name) + affiliate program)” درون پرانتز نام یا محصول خاصی را بنویسند.

برخی شرکت‌ها این امکان را می‌دهند که درون سایتشان یک فروشگاه آنلاین برای خود طراحی و محصولات را چیدمان و مشتری را به آن فروشگاه هدایت نمایید.

برخی اصطلاحات بازاریابی پورسانتی

  • Affiliate :  وب‌سایت واسطی که لینک وب‌سایت فروشنده را در سایت خود قرار داده است و از برنامه پورسانتی و برای دریافت پورسانت استفاده می‌نماید.
  • Affiliate marketplace : وب‌سایت‌هایی که نوعی پایگاه اطلاعاتی برای برنامه‌های پورسانتی هستند. مثل Shareasale / Clickbank
  • Affiliate software :  نرم‌افزاری که برنامه‌های پورسانتی را برای شرکت‌ها فروشنده تعریف می‌نماید. مثل iDevaffiliate
  • Affiliate link : لینکی ویژه‌ای مشتری را از سایت پورسانت گیرنده (سایت وابسته ) به سایت پورسانت دهنده (سایت اصلی) منتقل می‌نماید.
  • Affiliate ID : کد ویژه‌ای سایت پورسانت گیرنده است و عامل تشخیص سایت‌های پورسانت گیرنده از یکدیگر می‌شود که توسط سایت شرکت فروشنده به هر یک تخصیص داده‌شده است.
  • Payment mode : روش‌های تسویه‌حساب با پورسانت گیرنده است ( چک ، واریز نقدی ،  …)
  • Affiliate Manager/OPM : فردی که در سازمان پورسانت دهنده به عنوان مسئول هدایت و کنترل برنامه پرداخت پورسانت و رفع مشکلات پورسانت گیرندگان است.
  • Commission percentage : برنامه درصد پورسانت پرداختی
  • 2tier affiliate معرفی سایر سایت‌ها پورسانت گیرنده در سایت خود . در این روش اگر مشتری از طریق سایت شما به سایت پورسانت گیرنده دیگری برود و از آنجا به سایت فروشنده اصلی وارد شود و خرید انجام شود ، شما دو کمیسیون دریافت می‌نمایید.

پاسخ به دو سوال مهم در خصوص بازاریابی پورسانتی ( افیلیت مارکتینگ ) :

آیا افیلیت مارکتینگ خطرناک یا غیرقانونی است ؟

  • خیر ، بازاریابی پورسانتی نه خطرناک است و نه غیرقانونی. این روش تنها به دنبال جذب مشتری برای یک فروشنده است.

آیا  ” افیلیت مارکتینگ ” و ” بازاریابی کلیکی ” را می‌توان باهم استفاده نمود ؟

  • بله ، بازاریابی پورسانتی هیچ تعارضی با بازاریابی کلیکی ندارد.

( بازاریابی کلیکی :  با درج لینک یک فروشنده در سایت خود ،  با هر کلیک توسط مشتری روی یک لینک ی ، مبلغی از بودجه تبلیغاتی صاحب لینک کسر تا نهایتا ی صفر برسد و لینک برداشته شود  / مثل تبلیغات داخل نتایج گوگل)

توجه داشته باشید که تلفظ صحیح این کلمه اِفیلیت /əˈfɪlɪeɪt/ است.

 

تیم مشاوران ایران : مطالب این سایت شامل حمایت از حق مؤلف و مترجم است و هرگونه کپی برداری بدون درج لینک منبع پیگرد قانونی دارد.

5/5 - (2 امتیاز)