برندسازی کلینیک دندانپزشکی

کلینیک دندانپزشکی یک ضرورت حیاتی است ، زیرا که افزایش روز افزون تعداد کلینیک‌های تخصصی در تمام سطح کشور ، رقابت برای جذب بیمار بسیار شدید شده است.

بنابراین می‌توان گفت برندسازی کلینیک دندانپزشکی راه غیرقابل‌انکار برای جذب بیمار برای کلینیک دندانپزشکی ( تبدیل ان بالقوه به مشتریان بالفعل ) و در مرحله بعد تبدیل مشتری بالفعل به مشتریان وفاداری است.

ایجاد وفاداری بیماران به کلینیک دندانپزشکی بسیار سخت و ساده است. سخت است اگر برنامه‌ای وجود نداشته باشد. با بسیاری از دندان‌پزشکان جلساتی داشتیم و متوجه شدیم که آنان تفاوت بین بازاریابی ، تبلیغات و برندسازی را به درستی درک نکرده‌اند و اغلب مشاوره‌های غیرعلمی دریافت شده نیز آنان را به سوی تبلیغات برنده است.

حتی با بررسی تبلیغات صورت گرفته نیز به این نتیجه رسیدم که بیشتر توجه این تبلیغات نیز بدون بوده و صرفا به تولید ( عکس و فیلم و نوشته ) محتوا و انتشار آن در فضای مجازی ختم شده است. چرا ؟

برندسازی کلینیک دندانپزشکی – چگونه یک برند خدمات دندانپزشکی موفق باشیم ؟

نمونه کار در حوزه برندسازی کلینیک دندانپزشکی

برای برخی، رفتن به کلینیک دندانپزشکی ، یک کار ضروری ولی بسیار ناخوشایند است. صندلی بی دسته و شیب داری که محاصره شده در کلی شلنگ و وسیله، نور شدید، ناراحتی “آه و اوه بیمار” و ابزارهای دردناک و پر سروصدا می‌توانند منبع هراس باشند.

برای ایجاد یک تجربه لذت‌بخش‌تر، ما در تیم مشاوران مدیریت ایران ، به عنوان متخصص برندسازی و با تمرکز بر برندسازی کلینیک دندانپزشکی – در هنگام برنامه‌ریزی برای پزشکان معتقدیم :

تعداد افرادی که کلینیک را می‌شناسند باید بیشتر شود ، در هنگام رزرو باید درکی درستی از کلینیک داشته باشند و احساس راحتی نمایند.

اما چه چیزی سبب می‌شود که مردم یک کلینیک دندانپزشکی را بر دیگری ترجیح دهند؟ این همان عاملی است که هر کسب و کار موفق را از یک کسب و کار ناموفق متمایز می‌نمایند : برندسازی / Branding .

برندسازی کلینیک دندانپزشکی

نمونه کار در حوزه برندسازی کلینیک دندانپزشکی

برندسازی چیست ؟

افراد غیرمتخصص غالبا تفاوت بین ، برندسازی Branding و ی Marketing را نمی‌دانند. اگرچه آن‌ها با هم مرتبط هستند، آن‌ها قابل جایگزینی نیستند. بازاریابی ( مارکتینگ ) یک ارتباط صریح و روشن بین نقاط قوت و خدمات شماست. نام تجاری یک بیان ضمنی از سازمان و قول سازمان به مشتری است و بسیار بزرگ‌تر از استراتژی‌های بازاریابی کلینیک است. برندسازی برای تضمین ارزش پایدار، انسجام، اعتماد و خدمات است. به‌عبارت‌دیگر، چه کسی هستید و چرا باید مهم باشد ؟

 تفاوت بازاریابی و برندسازی چیست ؟

درحالی‌که این بازاریابی و برندسازی ، اغلب جای یکدیگر استفاده می‌شوند، تمایزی مهمی بین آن وجود دارد.

بازاریابی را می‌توان به عنوان یک مجموعه‌ای از تاکتیک‌های فردی – یک وب‌سایت، یک وبلاگ، فعالیت‌های خاص تبلیغاتی طراحی کرد تا در کلینیک دندانپزشکی را به مشتریان نشان دهد. برندسازی متفاوت است، برندسازی هویت شما، پیام شما و  ایجاد ارتباط احساسی بیماران با پزشک است. اگر بازاریابی “چگونگی” گرفتن بیماران تشریح نماید ، بیان می‌کند که “چرا” بیماران یک دندان‌پزشک را بر دیگری ترجیح می‌دهد.

برندسازی بر پایه و اساس تاکتیک‌های بازاریابی است که باید اجرایی شود. در مورد تاکتیک‌های مختلف بازاریابی در دسترس دندان‌پزشکان در مقاله انواع بازاریابی توضیحات بسیار داده‌ایم ، اما اگر سازی  وجود نداشته باشد، بازاریابی نمی‌تواند بازده موثری بر سرمایه‌گذاری انجام‌شده ، ارائه دهد.

چرا کلینیک دندانپزشکی به برندسازی و برند شدن ، نیاز دارد ؟

شیوه  و تکنیک‌های دندانپزشکی یک پزشک یا کلینیک دندانپزشکی، می‌تواند موجب ایجاد یک برند قدرتمند شود، زیرا معرفی و اجرای تکنیک‌ها و شیوه‌های جدید هستند که به وفاداری بیمار منجر می‌شود ، البته اگر بیمار بداند! . مراجعه و تکرار مراجعه ، ستون فقرات کسب و کار یک کلینیک دندانپزشکی است.

اگر مایل هستید در میان جمعیتی از رقبا رشد کنید، به یک برند نیاز دارید که ارتباط معنی‌داری با بیماران برقرار می‌نماید.

توجه داشته باشید که بیماران یک برند قوی را با ارائه کیفیت عالی ، برابر می‌دانند. پس مایل به پرداخت اضافی برای استفاده از خدمات باکیفیت‌تر نیز می‌باشند.

بنابراین درحالی‌که رقبا ، مشغول کاهش قیمت‌ها هستند، ارتباط عاطفی شما با بیمار و وابستگی وی به برند شما، تکنیک‌های نوین دندانپزشکی شما برای ارائه خدمات باکیفیت ، سخت‌ترین کار که جذب مشتری در قیمت‌ها کنونی است را انجام می‌دهد.

شاید بپرسید : مگر می‌شود ؟ باید گفت ، بله می‌شود . شما فقط نیاز به یک مشاور حرفه‌ای برندسازی کلینیک دندانپزشکی دارید . با در نظر داشتن این موضوع، چند نکته برای ایجاد هویت مطلوب برای کلینیک دندانپزشکی در نظر داشته باشید :

مخاطبین هدف ( مشتریان مدنظر )

برندسازی موثر ، پاسخی معقول و ناخوشایند به خواسته های کمتر اهمیت داده شده مشتریان توسط سایر رقباست. به دنبال پاسخی برای سوالات زیر از بیماران خود باشید تا ذهنیت آنها را درک نمایید :

  • سن، محل، جنسیت و محدوده درآمد آنها چیست؟
  • علایق، نوع شخصیت و سرگرمی هایشان چیست؟
  • شیوه زندگی آنها چگونه است؟
  • مشتریان از دندانپزشک خود چه چیزی نیاز دارند و چه می خواهند؟
  • احساس آنها درباره آمدن به کلینیک دندانپزشکی شما چیست ؟
  • پس از اتمام جلسه، چگونه می خواهند احساس کنند؟

دریافت بازخورد از بیماران شما می تواند ادراک شما را روشن کند. شما همچنین باید به شهود و بینش کارکنان خود که به طور مستقیم با بیماران ارتباط برقرار می کنند، تکیه کنید. هدف این است که این نقطه شیرین بین نیازهای هدف شما، تخصص شما و پتانسیل سودآوری بازار مورد نظرتان را پیدا کنید.

فرهنگ برند

فرهنگ برند را می‌توان به عنوان مجموعه‌ای از اصول تعریف کرد که مرتبط با ذینفعان مهم کلینیک دندانپزشکی شما می‌باشد. برخی از عناصر کلیدی فرهنگ برند :

پیشنهاد خدمات منحصربه‌فرد (  Unique Service Proposition :  USP)

پیشنهاد خدمات منحصربه‌فرد (USP) یک بیانیه مشتری محور است که توضیح می‌دهد که چرا بیماران باید شما را انتخاب کنند. برای تأیید قدرت نفوذ USP :

  • با انجام تجزیه‌وتحلیل SWOT ،”سلامت” محیط داخلی و خارجی کلینیک دندانپزشکی خود را نمایید. از نقاط قدرت و فرصت خود برای استفاده از موقعیت خویش به عنوان یک رهبر بازار ( در منطقه جغرافیایی خود ) استفاده نماید.
  • به گذشته خود نگاه کنید. چرا کار دندانپزشکی را آغاز کردید و چگونه انگیزه شما به طور دائم تکامل یافت. داستان کسب و کار خود را طرح نمایید که می‌تواند منجر به یک USP قدرتمند شود.
  • کسب و کار موفق ، ریشه در اخلاق حرفه‌ای دارد . چه ارزش‌هایی را هرگز فدا و یا به خطر نمی‌اندازید؟

این مراحل فرایندهای ذهنی شما را در چند جهت گسترش می‌دهد و به شما در جایگاه‌یابی برند کمک می‌نماید.

مطالعه نمایید : پیشنهاد فروش منحصر به فرد چیست Unique Selling Proposition

چشم‌انداز و مأموریت برند

بیانیه‌های ماموریت و دیدگاه به شما و کارکنان شما یادآوری می‌کنند تا در مورد جزئیات دقیق برنامه روزانه خود دقت بیشتری داشته باشید و متوجه باشید که چیزهایی مهم‌تر است. یک بیانیه مأموریت عمل‌گرا، کوتاه‌مدت و واقع‌بینانه است، درحالی‌که یک بیانیه چشم‌انداز آرمانی، بلندمدت و ایدئال است. اما هر دو آن‌ها منجر به ایجاد ارزش برای بیماران خواهد شد. باید هدف خود را به زبان ساده بیان نمایید.

قول برند

قول برند ، بیانگر نتیجه عمل دندانپزشک برای مشکلات بیماران است که شکل دهنده انتظار بیمار از عمل دندانپزشکی خود است.

برای عمل به قول برند ، باید در مورد مزایای اولیه برای بیماران فکر نمایید – آیا تنها لبخند زیباتر ، اعتماد به نفس بالاتر و یا فقط اعتماد به نفس بیشتر است، مدنظرشان است ؟

به عنوان مثال، یک قول برند معتبر برای برندسازی کلینیک دندانپزشکی میتواند این باشد: “با افتخار، لبخند شما دوباره براق مینماییم”.

شخصیت برند

شخصیت برند اشاره به یک ترکیب منحصر به فرد از ویژگی‌هایی دارد که برند شما را متمایز مینماید. به عنوان مثال، Red Bull با تاکید بر فعالیت ، پرتحرک و پرماجرا است.

صدای برند

 صدای برند به معنای ایجاد یک وجهه انسانی برای برند است. به شما اجازه می‌دهد که در فضای تخصصی، جایگاه خود را معرفی و به راحتی از سایر برندها شناخته و متمایز شوید.

عناصر طراحی

محبوب‌ترین وجه برندسازی ، تجسم بصری بلادرنگ – شناسایی و کدگذاری – برندسازی دندانپزشکی با متقاعد نمودن مشتری به دنبال تحمیل قول برند، ارزش‌ها، شخصیت برند و بینش خود به مشتری است.

  1.  نام تجاری : هر نامی که انتخاب می‌نمایید، مطمئن شوید که دارای نکات منفی نیست.
  2. لوگو : آیا تیک در نایک، قوس زرد رنگ مک‌دونالد و یا انگشت شصت در لوگوی فیس بوک را به یاد دارید ؟ بهترین لوگوها باعث واکنش و تشخیص صحیح و سریع می‌شوند. لوگو باید ساده، متمایز و به راحتی قابل استفاده در تمام برنامه‌های بازاریابی باشد.
  3. رنگ‌ها و فونت‌ها : از بیش از 2-3 رنگ / فونت استفاده نکنید تا زیاده‌روی محسوب نگردد.
  4. آدرس سایت URL : موثرترین URL ها مختصر، قابل جستجو و تعامل کننده هستند.
  5. عبارت کوتاه  Tagline : عبارت‌های تجاری متوانند به تشخیص برند کمک فراوانی نمایند. مثل : Just do it!

 

نتیجه

برندسازی به معنای داشتن خوب است. بدین معنی است که شما بیماران بیشتری را جذب و حفظ خواهید نمود و حتی می‌توانید برای خدمات خود، حق‌الزحمه بیشتری دریافت نمایید. بااین‌حال، راه رسیدن به یک برند خوب و قوی آسان نیست.

هر کاری  که انجام می‌دهید، روی برند اثر مستقیم دارد و از لحاظ فنی حتی شما برندی ندارید؛ زیرا برند در ذهن مشتریان شماست. با تمرکز بر آنچه که کلینیک دندانپزشکی شما را منحصربه‌فرد می‌نماید، تا زمانی که برای مشتریان شما جذاب و با ارزش باشد، میتواند از وفاداری و جذب هر چه بیشتر مشتریان مطمئن باشید .

برندسازی کلینیک دندانپزشکی کاری ساده است اگر برنامه و پشت کار کافی وجود داشته باشد.

 

مشاوره برندسازی

مطالب سایت شامل حمایت از حق مؤلف و مترجم میباشد و هرگونه کپی برداری بدون درج لینک منبع پیگرد قانونی دارد.

5/5 - (12 امتیاز)