برندینگ شخصی چیست ؟  

ینگ شخصی یا پرسنال برندینگ این روزها خیلی مهم شده است و شایان ذکر است که برنامه‌ریزی این مبحث در حوزه برند انجام می‌شود. برندسازی شخصی به فرایند تحلیل ، درک و ساخت تصویر ذهنی جهان برونی از شماست (  شکل دادن به طرز تلقی و نحوه نگرش دنیای بیرونی شما ) .

برندی که شناخته تر است از برند ناشناخته محبوب‌تر و هوادار بیشتری دارد زیرا که درک مناسبی از آن برند ایجاد شده است. پرسنال برندینگ معرف فرایندی است که یک فرد خود را از دیگران برجسته تر نموده با ساخت هویتی پیرامون شخصیت خود به دنبال ایجاد یک ارزش پیشنهاد منحصر به فرد به دیگران است. فرد چه حرفه‌ای باشد یا معمولی ، پیام و تصویر مشخصی از وی در رسانه‌های متفاوت ( در هر کانال در دسترس )  برای رسیدن به یک هدف خاص منتشر می‌گردد. ایجاد شهرت و اعتبار ، پیشرفت شغلی و ایجاد اعتماد به نفس رخ می‌دهد.

برندها انواع مختلفی دارند . برای درک انواع برند مقاله  ” معرفی ۲۱ نوع مختلف برند ” مطالعه نمایید.

برندینگ شخصی چیست برندسازی شخصی , پرسونال برندینگ Personal Branding

برندینگ شخصی چگونه عمل می‌کند ؟

هر فردی دارای برند شخصی است . اطلاعات شما در ذهن دیگران، قابل پاک شدن نیست اما قابل هدایت است . یک مدیر برندینگ حرفه‌ای می‌تواند برندینگ شخصی فرد را به درستی هدایت و رهبری نماید. نقش این فرد همانند نقش مدیر ارکستر است. نباید از برند شخصی خویش فرار کرد . اگر مشکلی وجود دارد ، سعی کنید آن را مدیریت نماید.

برندینگ شخصی ( پرسنال برندینگ ) بیان داستان یک فرد است. با بیان این داستان، فرد به دنبال جلب توجه دیگران است. قبلا این داستان توجه فرد نوشته می‌شد  ( به آن صورتی که خودش می‌خواست ) حال آنکه به وجود شبکه‌های اجتماعی و پایگاه‌های اطلاعاتی هیچ چیز به همین سادگی پاک و یا تغییر نمی‌کند و همیشه در دسترس عموم است.

برای مثال داستان سرطان سینه در آنجلینا جولی چیزی نیست که بشود تغییرش داد و یا توسط هوادارانش به فراموشی سپرده شود . برای مدت دو هفته در سطر اخبار بود و صد البته همان داستان با هوشمندی خود آنجلینا به کمپینی برای آگاه‌سازی زنان در مورد سرطان سینه و تست تشخیصی ماموگرافی تبدیل شد.

یک حقیقت ساده می‌تواند به راحتی برای زمان زیادی در فضای اینترنت زنده باقی بماند ، حتی بیش از چیزی که شما انتظار دارید. اکنون در اروپای غربی، استرالیا یا آمریکای شمالی ، بسیاری از شرکت‌ها ، در زمان ؛ کردن نام متقاضی ، اولین کاری است که انجام می‌دهند. بر اساس چیزهایی که از آن فرد در اینترنت پیدا می‌شود ، با وی برخورد می‌نمایند ، که البته ممکن است مثبت یا منفی باشد.

فرایند برندینگ شخصی

یک مدیر برند حرفه‌ای ، تلاش خود را بر ساخت یک برند قوی ، پایدار با ویژه در تعامل بین ویژگی‌های شخصی و ارزش‌های درک شده توسط مخاطب ، استوار خواهد نمود.

برندینگ شخصی ( پرسنال برندینگ ) در میان شخصیت‌های دنیای سرگرمی، سیاسی و ورزشی رایج است. در کسب و کار، افراد مانند دونالد ترامپ ، مارتا استوارت و جک ولش سعی دارند که دائما در اذهان عمومی حضور داشته باشند و برند شخصی خود را با به طور فعال نمایند. دونالد ترامپ به شما نشان می‌دهد که چگونه ثروتمند شوید. مارتا استوارت به شما نشان می‌دهد که چگونه زیبا دیده شوید. جک ولش ، چگونگی مدیریت کسب و کار را نشان می‌دهد.

برندینگ شخصی معمولا با ایجاد فهرستی از شایستگی‌های اصلی ( مزیت‌های رقابتی اصلی ) ، تخصص و توانایی‌ها ، قدرت درک و شناخت و تحقیقات بازار یا بازخورد از محیط تعریف می‌گردد.

پاسخ به این سوالات بسیار مهم است :

  • چه کسی نیاز به شناختن شما دارد ؟
  • چرا شما بهترین گزینه هستید ؟
  • چه چیزی موجب تمایز شما از سایرین می‌گردد ؟

ما به عنوان مشاوره برای ( بر اساس استاندارد اینتربرند آمریکا ) ، بر سه عنصر اساسی برنامه برندینگ شخصی تاکید می‌نماییم :

  • ارزش پیشنهادی : چرا هستی ؟

  • تمایز : چرا بهتری ؟

  • بازاریابی : چرا رقابت داری ؟

اگر شما به دنبال شخصی خودتان هستید، باید پاسخ به سوالات فوق ، برنامه برندینگ شخصی شما وجود داشته باشد. باید ” چه کسی هستم ” از ” چه انجام می‌دهم ” بلندتر به گوش رسد. تعداد زیادی کارآفرین و یا سخنران حرفه‌ای وجود دارد. تعداد زیادی مدیر ی ، ک بازاریابی دیجیتال ، مدیران مالی ، مدیران برند ، اما تعداد کمی از آنان برای معرفی خود و آنچه انجام می‌دهند برنامه‌ای برندینگ شخصی خود دارند. بیشتر برنامه‌های آنان حول و هوش چه انجام می‌دهند است تا پیرامون چه کسی هستند. برنامه باید به دنبال ساخت یک برند قابل به یادآوری ، بامعنا و چشم‌گیر باشد.

 

هفت نکته مهم در برندینگ شخصی

  • صدای شما

صدای شما بیانگر مهم‌ترین بخش‌های نقطه نظرات و معرف شما است.  اینکه صدای برند شما چگونه شنید شود ، کاملا بستگی به برندینگ شخصی شما دارد.

اگر چیزی می‌نویسید ، صدای شما روی کاغذ است . اگر نوازنده هستید، صدای شما با سازتان زندگی می‌کند. اگر مدل هستید، صدای شما در چشمان تماشاگران است. اگر مدیر اجرایی سازمان یا سخنران هستید ، صدای شما در سخنرانی شماست.ایجاد و تقویت برند شخصی در خصوص داشتن صدای خوب نیست یا یک صدای عالی ، بلکه باید صدای خودتو داشته باشی. در این حالت با شنیدن صدایتان ، بلافاصله تشخیص داده خواهید شد. این شما هستید.

  • استایل (سبک ) شما

اینکه چطور خودتان را نشان می دهید ، لایه‌ای دیگر از صدا شماست . کمد لباستان باید برای اطرافیان آواز بخواند. برای مثال استال استیوجابز ، گربه سیاه بود. سبک زاکربرگ ، یک سوئیشرت است.

در این بخش هم ، سبک به معنای این نیست که مانند یک مانکن هرروز لباس عوض کنید و یا لباس‌های فوق گران بپوشید ، بلکه به معنای پوشیدن چیزی است که معرف شما و اعتقادات شما باشد. شاید استایل شما لباسی با دستمال‌گردن ، پاپیون ، کراوات پاپیونی و یا حتی لباس محلی عشایری باشد. هر چه هست باید تعریف کننده شما باشد. سبک شما معرف شماست و آن سبک برای جذب مخاطبین شما بسیار مهم خواهد بود. چیزی بپوشید که برایتان مناسب است.

  • منشور خلاقی و رفتاری شما

بخشی از فرایند ساختن یک برند شخصی ، که البته بسیار دست‌کم گرفته می‌شود، خصوصیات اخلاقی و رفتارهای است. آیا باقدرت دست می‌دهد یا خیلی شل . آیا به چشمان دیگران نگاه می‌کنید یا نگاه خود را مخفی می‌نمایید ؟ آیا در را برای ورود دیگران باز نگه می‌دارید ؟ آیا تمام جمله مدنظر را میگویید تا خودسانسوری می‌کنید ؟ آیا هر چند دقیقه یک‌بار ، گوشی خود را چک می‌کنید و یا تا پایان جلسه حتی نگاه به خود هم نمی‌اندازید ؟

همه این جزئیات سازنده یک تصویر بزرگ‌تر هستند که معرف شماست و نباید هرگز فراموش شود.

  • شبکه ارتباطی شما

هنگامی در یک جلسه حضور دارید ، از خصوصیات دوستان یک فرد به خصوصیات آن فرد راحت‌تر پی می‌برید . به عبارت دیگر ، فردی را می‌توان از دوستانش شناخت. کسانی که ما با آنان زمان خود را می‌گذرانیم ، بیان‌کننده ما هستند. بخشی از برندینگ شخصی در خصوص گروه دوستان ، شبکه ارتباطی و همکاران فرد است.

هر فرد ، محصول زمانی است که با افراد پیرامون خود می‌گذراند . اگر دلیلی برای این وقت‌گذرانی با آنان ندارید ، ارتباطات خود را مجددا بررسی نمایید و برای ایجاد رابطه‌های مناسب برنامه‌ریزی نمایید .

  • عادات شما

مانند آتش افشانی هوایی است – یک مسیر صعودی دارد ، به حداکثر می‌رسد ، آنجا می‌ماند و بعد تمام می‌شود. اگر برند شخصی شما بر اساس ” موفقیت” باشد ، این برند برای بلندمدت باقی نخواهد بماند. زیرا هیجان ناشی از موفقیت زودگذر است. در عوض ، برندینگ شخصی باید پیرامون عادات شما شکل گیرد. هرروز چه می‌کنید ؟ صبح‌ها به طور ثابت چه می‌کنید ؟ رویکردتان در کار چگونه است ؟ چگونه بر مشکلات غلبه می‌نمایید ؟

عادات فرد ، فرد را می‌سازد و این چیزی است که برند شخص را بامعنا می‌نماید. اگر به دنبال جذب و حفظ مخاطبین خود هستید ، برند را خود را پیرامون عادات خود بسازید و نه موفقیت.

  • کلام شما

صرف‌نظر از اینکه هدفتان ساخت برند شخصی است باید برنامه‌ریزی‌های شما در جهت ساخت یک برند منحصربه‌فرد بر اساس واقعیت خودتان باشد. روی حرفی که می‌زنید ، بایستید. باید به حرفتان ایمان داشته باشید و به هیچ عنوان موضع خود را تغییر ندهید. به قول معروف ، طرفدار حزب باد نباشید. نون را به نرخ روز نخرید و بگذارید تا مردم روی حرفتان حساب نمایند. تغییر حرف و برنامه ، صرفا بر اساس منافع شخصی ، کار بزدلانه‌ای است که همه می‌توانند انجام دهند. پس از این طریق می‌توانید منحصربه‌فرد باشید. اگر قول چیزی را دادید ، حتما بدان عمل نمایید. ارتباط با مخاطبین باید بر اساس صداقت ، روراستی و وفاداری است.

  • پایداری و ثبات

برنامه‌ریزی‌های برندینگ شخصی تا زمان  نتیجه دادن باید مستمر پیگیری شود. ثبات ، شخصیت شما را در قالب تجربه می‌ریزد. ثبات در اعمال و رفتار،  موجب آموختن ، تشخیص صدای ، تعریف خویش  و رشد فرد می‌گردد. ثابت موجب وفادار سازی مخاطبین می‌گردد و جذب مخاطبین بیشتر و بیشتر می‌شود.

ساخت برند شخصی یک سبک زندگی است. این وظیفه و قول شخصی در مسیر زندگی است، زیرا وقت خود را برای به اشتراک گذاشتن درس و دانش خود با دیگران در اختیار مخاطبان قرار داده‌اید.

 

مطالب مرتبط :

 

 

تیم مشاوران مدیریت ایران : مطالب سایت شامل حمایت از حق مؤلف و مترجم میباشد و هرگونه کپی برداری بدون درج لینک منبع پیگرد قانونی دارد.

4.8/5 - (18 امتیاز)