تعادل میان و زندگی

به منظور مقابله با علائم فرسودگی ی در محل کار، مدیریت شرکت خودروسازی آلمانی فولکس واگن در اقدامی متحورانه، کارکرد ایمیل برخی از تلفنهای هوشمند شرکت را بعد از ساعات اداری محدود کرده است.

 تعادل میان کار و زندگی

هر روز از ساعت ۶:۳۰ بعد از ظهر تا ۷:۳۰ صبح روز بعد، قابلیت دریافت ایمیل تلفن های هوشمند بلک‌بری کارمندان غیرفعال می‌شود. قبلا بسیاری از کارگران فولکس واگن از ساعات کاری طولانی و نیاز به در دسترس بودن ۲۴ ساعته از طریق تلفن های هوشمند بلک‌بری شکایت داشتند. به دلیل وجود این امکانات ۲۴ ساعته خدمات ایمیل، بسیاری از ان از کارمندان خود انتظار دارند که حتی شب ها دیر وقت هم به ایمیل هایشان پاسخ دهند.

انجمن کارگران فولکس واگن به منظور بهبود تعادل میان کار و زندگی ابتکار عملی به خرج داده و تلاش کرده است ارسال و دریافت ایمیل در ساعات غیر اداری را متوقف کند.

هانس جواچیم تاست، سخنگوی انجمن کارگران این شرکت گفت: “امکانات ارتباطی جدید، درعین حال دارای خطراتی پنهانی نیزهستند.”

این تغییرات ۱۱۰۰ نفر از کادر غیر ی فولکس واگن را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر چه این رقم زیاد نیست، اما گامی بلند درجهت نیل به بهبود فرهنگ کار در آلمان خواهد بود. فولکس واگن که بزرگ ترین کارخانه تولید کننده خودرو در آلمان است، قطعا الگویی با اهمیت در روند پیشبرد این صنعت می باشد. شرکتهای آلمانی دیگر هم با دیدن چنین تغییری، احتمالا تدابیر مشابهی اتخاذ خواهند کرد.

بنا به مطالعات اخیرهلند در گزارشات یک نشریه روان شناختی، حدود ۴۰% از صاحبان مشاغل رده بالا و مجرب از فرسودگی شغلی رنج می . یکی از بارزترین علائم فرسودگی شغلی، ساعات کار طولانی است که ریشه آن استفاده ازتلفن های هوشمند فعال می باشد.

شرایط کار آلمانی‌ها

برخلاف بسیاری از کشورها مانند ایالات متحده، آلمانی ها نسبت به شرایط کار خود بسیار حساس ترهستند. هر چند که قوانین کار آلمان کاملا محافظ کارمندان بوده و منافعی را برایشان به همراه دارد که مردم در کشور های دیگر حتی در رویا هم نمی بینند. برای همین به دنبال تعادل میان کار و زندگی برای کارکنان خود هستند.

مثلا:

هر کارگر آلمانی، ۳۰ روز مرخصی با حقوق دارد. در آلمان، حداکثر ساعات کار در هفته ۴۰ ساعت است ولی در اکثر مواقع بین ۳۵ تا ۵/۳۷ ساعت می باشد. با هر ساعت اضافه کاری میتوان مرخصی اضافه گرفت یا پول آن را دریافت نمود.

کارمندان آلمانی را نمی توان از کار اخراج کرد مگر آن که اشتباهی مرتکب شده باشند و یا شرکت وره گردد. حتی وقتی شرکت تصمیم به اخراج کسی می گیرد، از سه ماه قبل به وی اعلام می کند تا زمان کافی برای پیدا کردن شغل جدید داشته باشد.

در آلمان، داشتن دو شغل تمام وقت به طور هم زمان غیر قانونی است و اگر کارمند یک شغل تمام وقت بخواهد و شغلی نیمه وقت را هم اختیار کند، می بایست از مدیر و انجمن کارگران مجوز بگیرد. شکایت و ادعای خسارت انجمن کارگران از مدیران شرکت های آلمانی در صورت وادار کردن کارمندان به اضافه کاری مرسوم است.

در آلمان اگر کارمند زنی باردار شود، از ۸ هفته قبل از زمان پیش بینی شده تولد نوزاد اجازه کار ندارد تا بتواند تعادل میان کار و زندگی خود را حفظ نماید و در طول این زمان حقوق کامل را دریافت می کند.

اگر تصمیم به ادامه کار نداشته باشد، تا یک سال پس از وضع حمل ۶۶% از حقوقش را دریافت می‌کند. اگر کارمند زنی قرارداد کار دائم داشته و تصمیم بگیرد در خانه بماند، محل کار وی موظف است موقعیت شغلی وی را تا سه سال پس از تولد نوزاد محفوظ نگه دارد. هر چند پس از گذشت سال اول، دیگر میزان ۶۶% حقوق به وی پرداخت نمی‌شود ولی تا سن ۱۸ سالگی فرزند، ماهانه ۱۸۴ یورو به عنوان مقرری دریافت می‌کند تا اینکه فرزندش ۱۸ ساله شود.

به منظور رعایت هر چه بیشتر تساوی در آلمان و ترغیب پدران به نگهداری از فرزندان، قوانین مشابهی برای پدران حکم فرماست. خیلی از زوج ها جای خود را عوض می‌کنند. به طوری که مادر شش ماه اول را مرخصی می‌گیرد و پس از آن که نوزاد بزرگ تر شد، پدر شش ماه بعدی را مرخصی می گیرد و در خانه می‌ماند.

اگر خانمی پس از بارداری تصمیم بگیرد که نیمه وقت کار کند، کارفرمایش نمی‌تواند مخالفت کند و طبق قانون باید ساعات کار مناسب وی متغیر از ۵ تا ۴۰ ساعت در هفته را برایش فراهم کند.

اگرچه با چنین قانون‌های کاری ملاحظه کارانه‌ای، به نظر می‌رسد آلمان ها تولید زیادی نداشته باشند، اما در واقع این طور نیست.

آلمانی‌ها به دلیل تولید اجناس با کیفیت بالا به خود می‌بالند. با آن که ساعات کمتری کار می‌کنند واز تعطیلات بیشتری نسبت به کشورهای دیگر سراسر دنیا برخوردارند، اقتصاد آلمان در سراسر اروپا پایدارترین بوده و با توانایی تولید بالای خود، به عنوان ابرقدرت و نیروی محرکه کل اتحادیه اروپا به حساب می‌آید.

مقاله ای خواندنی از الکس جانگ درسایت salon.com با نام “آیا در اقلیمی اشتباه متولد نشدید؟”، فرهنگ غلط کار زیاد در آمریکا را مورد انتقاد قرار می‌دهد. نویسنده با استدلال هایی بیان می‌کند که بسیاری از آمریکایی ها از ترس اخراج شدن ساعات بیشتری کار می‌کنند.

“اگر ده دقیقه بیشتر از همکارم در اتاق مجاور کار کنم، احتمال اخراج شدنم کمتر است.” این پاسخی مرسوم به بررسی صورت گرفته درباره فشار کار آمریکایی ها است.

بنا به تحقیقات صورت گرفته:

 به‌طور معمول یک کارمند امریکایی ، ۱۸۰۴ ساعت در سال کار می کند، در حالی که یک کارمند آلمانی به‌طور معمول ، ۱۴۳۶ ساعت کار می‌کند. این معادل ۹ ساعت کار بیشتر فرد امریکایی در هفته است.

 منبع :  Epoch Times

سپاس

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *