حس بویایی در بازاریابی

بعد از صدا ، تصویر ، حرکت و حس لامسه حالا نوبت بویایی در است.

شاید شما با دیدن صحنه‌ای از یک فیلم که بازیگر ان در یک باغ گل روز در حال پیاده روی است و یک گل زیبا را استشمام می‌کند، به این فکر بی افتد که” ای کاش من هم متوانستم، بوی آن را حس کنم “. از این پس بیلبورد و یا تصاویر اینترنتی می‌توانند حس دیگری “حس بویایی” را برای شما فراهم سازند.

مونیتور بو دار monitor smelling screen حس بویایی در بازاریابی و تبلیغات

چگونه حس بویایی وارد بازاریابی شد؟

ایده ایجاد و ارائه حس بویایی برای فیلم سینمایی، اولین بار در 1906 در آمریکا به وجود آمد و تا سال 1960 چندین بار در 3 سالن سینما به مرحله اجرا گذاشته شده. فرایند به این صورت بود که در زمان نمایش یک صحنه ، مثلاً در باغ گل ، بوی عطر گل در فضا سینما متصاعد می‌گشت.

 حتی در آن زمان دستگاه‌هایی شبیه شهر فرهنگ ما در داخل سینما قرار داده شده بود تا افراد نمایش خصوصی را با حس بویایی داشته باشند.

شهر فرنگ بو فیلم حس بویایی در بازاریابی و تبلیغات

به این سیستم Smell-O- گفته می‌شد. به دلیل عدم این رویکرد، آخرین بار در فیلم Scent of Mystery به کارگردانی Mike Todd (نفر سمت چپ) محصول 1960 از این روش استفاده و بعد از به دست فراموشی سپرده شد.

فیلم با بو حس بویایی در بازاریابی و تبلیغات

در سال 1981 دوباره یک کارگردان برای ساخت فیلمی به نام Polyester، با بودجه 300 هزار دلاری به سراغ حس بویایی مخاطب رفت و سعی نمود تا فیلمی بسازد تا در زمان نمایش ان، مخاطب بوی موجود در فیلم را نیز حس نماید.

این تلاش مجدد، ان مؤسسات بازاریابی و تبلیغات را به استفاده از این روش در صنعت خود برانگیخت، تا آنجا که در برخی های سازمان‌ها، از بو در بازاریابی چریکی Guerilla Marketing برای ایجاد ابعاد حسی جدید استفاده می‌نمایند.

اخیراً، یک شرکت ژاپنی به تصمیم به استفاده از Smell-O-Vision در تولید مانیتور کامپیوتر افتاده است و ان را مونیتور بودار The smelling screen نام گذاشته است. این مونیتور دو عدد مجرای عمودی در دو طرف دارد که بوی مورد نظر ( به صورت تراش‌هایی است که حرارت داده شده و به بخار بو داری تبدیل می‌گردد) را دریافت و بر روی سطح مانیتور به صورت کامل دقیق و غیر ملموس اسپری می‌نماید. جالب ان که، جریان اسپری شدن بو به اندازه ای منطبق با محل جسم بو دار در تصویر است که مخاطب با نزدیک نمودن بینی خود به شیء مد نظر، بو را در آن نقطه با قدرت بیشتری احساس می‌نماید.

با این سیستم، تنها با ایجاد یک بو در هر لحظه می‌باشند.

متخصص ژاپنی اعلام نموده اند که گامی بعدی، حضور این سیستم بر روی گوش های هوشمند خواهد بود.

این روش جلب ، از قدیم به گونه ای دیگر رواج داشته است.
– انداختن دنبه در آتش توسط کباب ‌ها
– استفاده از هواکش قوی در قهوه فروشی ها و نانوایی‌ها برای دمیدن بو به سمت خیابان

مونیتور monitor smelling بودار حس بویایی در بازاریابی و تبلیغات

تیم مشاوران مدیریت ایران : مطالب این سایت شامل حمایت از حق مؤلف و مترجم است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

5/5 - (3 امتیاز)