مشاور برندسازی غیر حرفه ای چیست ؟

مشاور سازی غیرحرفه ای ، فرد یا شرکتی که به ارائه خدمات مشاوره در حوزه برندسازی / برندینگ به فعالیت می‌پردازند ولی انتظارات فرما در خصوص معرفی برند به بازار را برآورده نمی‌سازند.

یک مشاور غیرحرفه ای می‌تواند خیلی باتجربه و تحصیل‌کرده باشد ، اما تجربیاتش ناشی از آزمون‌وخطا با سرمایه کارفرمایان خود باشد و تحصیلاتشان نیز در حد یک کاغذ و مطالب غیرکاربردی دانشگاهی است.

مشاور برندسازی غیرحرفه‌ای brand consultant

بسیار دیده‌ایم که افراد بی‌تجربه با دریافت حق‌الزحمه بسیار ناچیز توانسته‌اند پروژه‌های بزرگی را دریافت نمایند ( تحلیل کارفرما تنها بر اساس میزان حق‌الزحمه مشاور بوده است).

این مشاور با تخریب تعداد زیادی برند ، تجربه ‌فراونی کسب نموده اما همچنان به علت نداشتن دانش پایه ، نمیتواند این تجربه را به سطح جدیدی ارتقا دهد ، در نتیجه تمام فعالیت‌ها و ‌های وی نیز بر اساس همان تجربیات و در نبود دانش کافی، تکرار میشود.

چندی پیش، یکی از این همین به اصطلاح مشاورین، در دفتر یکی از کارفرمایان ما ما در حال تشریح رزومه‌ی کاری خویش بود و از تجربیاتش در خصوص چهار برند صحبت نمود .

متوجه شدم که تمام برندهایی که اشاره می‌نماید همگی از موارد ‌خورده برندسازی در ایران هستند.

جالب آن بود که تمام برنامه‌های ارائه شده توسط این فرد به کارفرمایان خود تنها در حد تبلیغات محیطی و دقیقا مشابه به هم بوده و این برندها در بازه زمانی کوتاهی از بازار خارج و یا محدود به یک استان خاص شده‌اند و تعهدات آن بر عهد برند دیگر قرار داده شده است.

 

مشاور برندسازی در حوزه‌های زیر عمل مینماید : 

  1. مشاور برندسازی فردی ( مشاوره برندسازی اشخاص )

  2.  مشاور برندسازی محصول

  3. مشاور برندسازی خدمات

  4. مشاور برندسازی مکان ( مشاوره برندسازی کشور ، منطقه جغرافیایی خاص )

 

پنج نشانه مشاور برندسازی غیرحرفه ای

 

1- ارائه مشاوره برندسازی بدون داشتن اطلاعات :

آیا به دنبال مشاوری هستید که به محض حضور در محل شرکت شما شروع به ارائه راهکار نماید ؟

آیا به دنبال مشاوری هستید که بدون داده‌های کمی و کیفی یا تنها بر اساس داده‌های کیفی بتواند بلافاصله به شما مشاوره برندسازی و برندینگ دهد ؟

اگر واقعا فردی در حوزه دارای مدرک یت دانشگاهی باشد ( فوق‌لیسانس یا دکترا که ملزم به تحقیق و ارائه پایان نامه هستند ) حتما می‌داند که “حل مسئله” از طریق روش علمی باید بر اساس شواهد حقیقی ( داده‌های کیفی و کمی ) باشد تا بتوان به نتایج واقعی و نه تخیلی دست پیدا نمود.

بگذارید صریح عرض نمایم ، چگونه از مشاوری که دانش، تجربه و مهارت کافی ندارد و بر اساس اسلوب علمی نیز عمل نمی‌نماید توقع بهبود شرایط برند خود را دارید ؟

این شرایط زمانی بدتر می‌شود که کارفرمایان ایرانی از این مشاور برندسازی غیرحرفه ای تقاضای تضمین می نماید به این معنا که وی تضمین نماید که در پایان مدت عملیات برندسازی ،  x درصد جایگاه برند تقویت خواهد شد !!

و مشاور برندسازی غیرحرفه ای نیز تنها برای گرفتن پروژه ، بلافاصله عددی را بیان می‌نماید و حتی حاضر است این اعداد را در متن قراردادش درج نماید ، اما پس از عقد قرارداد و دریافت پیش پرداخت، تمام این وعده ها کمرنگ میگردد.

مشاور ادعا می نماید که عدم وی در این پروژه ناشی از ضعف کارفرما و کم کاری کارکنان سازمان بوده است، زیرا همان پیش پرداخت برای وی از همان ابتدا کافی بوده است.

اعداد دروغین این‌گونه مشاورین در ایران در بازه‌ای بین 15 تا 60 درصد است !!!

  • کارفرما نمی‌داند و نمی‌خواهد هم بداند که بدون داشتن داده و اطلاعات کافی ، چگونه می‌توان عددی را بیان نمود ؟
  • چگونه آن عدد به شاخصی برای شناخت مشاور تبدیل میگردد ؟
  • این عدد ناشی از تحلیل چه داده‌هایی بوده است ؟
  • چه تضمینی برای رسیدن به این عدد وجود دارد ؟

کارفرمایان ایرانی ، فرد یا سازمانی که این عدد در همان جلسه اول نتواند ارائه نماید را غیرحرفه ای و بی‌تجربه می‌دانند حال‌آنکه در سایر کشورها ، ارائه یک عدد حتما باید ریشه در یک تحلیل منطقی، عقلایی، سازمان یافته از اطلاعات داشته باشد.

2- تعداد مفاهیم و عناصر پوشش داده‌شده در برندسازی

تعداد عناصری که مشاور در هنگام مشاوره برندسازی و در گزارشات خود تحت پوشش قرار می‌دهد بسیار حائز اهمیت است.

مشاوره غیرحرفه ای چیزی را تحویل می‌دهد که در اینترنت و یا در شرکت‌های دیگر دیده است و نه آنچه باید به صورت استاندارد تحویل دهد.

مشاور برای همین حداقل‌ها نیز ارائه قیمت می‌نماید و کارفرما نیز از این قیمت خوشحال است، ولی آیا این پکیج کامل است ؟

برای مثال چیزهایی مثل جایگاه برند ، ارزش برند ، ویژگی برند ، پیشنهاد برند ، قول برند ، ارتفاع برند ، عمق برند ، ….. .

مثلا باید مشاور با جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات بتواند جایگاه برند در یک بخش از بازار توضیح و تفاوت آن را در سایر بخشها تشریح نماید.

آیا چنین مواردی در سبد خدمات مشاور وجود دارد ؟

حتما خیر ، مشاور برندسازی غیرحرفه ای فقط به دنبال هویت بصری برند ( طراحی گرافیکی : طراحی ، طراحی کارت ویزیت ، طراحی  سربرگ ) است.

3- اختراع مجدد چرخ توسط مشاور برندسازی غیرحرفه ای

مشاور برندسازی غیرحرفه ای در طی جلسه‌ای با مدیر سازمان، با نقاط تمرکز سازمان بر برندسازی آشنا شده ( نقطه نظرات درست یا غلط مدیرعامل ) و برای همان نقاط برنامه ارائه می‌نماید .

مشاور چرخ را دوباره برای سازمان اختراع می‌نماید و به دنبال کشف نقاط ضعف موجود و ارائه راهکار جدید نیست.

ارائه راهکار جدید نیاز به اطلاعات دست اولی دارد که حتما در اختیار مدیرعامل نیست ، بلکه باید در بین ان کشف شود.

یک مشاور غیرحرفه ای به دنبال ساده نمودن مسئله برای خود و خوشحال نگه‌داشتن کارفرماست ، به این فکر نمی‌نماید که شاید برخی نظرات و تصمیمات پیشین مدیرعامل ممکن است اشتباه بوده باشد، وی تنها بر آن چیزی که موردپسند مدیرعامل است تاکید خواهد نمود و نه آنچه ممکن است درست باشد.

4- استفاده از برخی کلمات در برندسازی

یکی از مواردی که بسیار دیده‌شده است ، تمرکز مشاور بر کلمات خاص برای برندسازی است، مثل کلمه نوآوری است.

مشاوری که کلمه نوآوری را مبنای برندسازی خود قرار دهد حتما یک مشاور برندسازی غیرحرفه ای است .

آیا تاکنون دیده‌اید که یک مشتری بگوید من این محصول را به خاطر نوآوری خریده‌ام ؟ تمرکز برندسازی سازمان بر کلمه نوآوری یک فاجعه است.

هرگز کلمه نوآوری به صورت مستقیم در برندینگ استفاده نمی‌شود.

کلماتی نظیر سبک زندگی ، الهام ، شریک قابل‌اعتماد  و یا صداقت نیز چنین هستند.

 اگر مشاوری به دنبال این کلمات در برندتان بود ، راه خروج از اتاق جلسه را سریع به او نشان دهد.

5- خلق واژه برای متمایز نمودن برند

اگر فرد یا سازمان مشاور دهنده با استفاده از حروف ابتدایی کلمات مدنظر، یک واژه جدید خلق نمود ، مثل سنجا ( سلامت نسل جوان آریایی ) و قصد داشت تا از آن در برندسازی شما استفاده نماید ، حتما راه خروج از جلسه را به وی نشان دهید.

 

در پایان باید خاطر نشان شوم که برندسازی از طریق جمع آوری اطلاعات و تحلیل و نتیجه گیری و اتخاذ تصمیم ، انجام میشود و نیاز به علم برندسازی و برندینگ دارد. مشاور خود را بر اساس حق‌الزحمه ، روزمه نامشخص و معرف ذی‌نفع  ، انتخاب ننمایید.

 

مطالب این سایت شامل حمایت از حق مؤلف و مترجم است و هرگونه کپی برداری بدون درج لینک منبع پیگرد قانونی دارد.

5/5 - (6 امتیاز)

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *