آیا نام توکلی برایتان آشنا نیست ؟ بله درست است ، کبریت توکلی

بهتر است سری به آشپزخانه بزنید و روی جعبه كبریت‌تان را بخوانید ( البته اگر هنوز از کبریت استفاده مینماید ). زیر همان كلمه‌ای كه نوشته این كبریت بی‌‌خطر است آرم توكلی چاپ شده است. البته در برخی از محصولات توكلی به به کبریت توکلی اشاره نشده و  نام كبریت فروزان نوشته شده است.

کبریت توکلی

موضوع برمی‌گردد به 100 سال قبل زمانی كه عهدنامه ننگین تركمنچای امضاء شد و منطقه قفقاز به دست روس‌ها افتاد. آن زمان بنیانگذار كبریت توكلی یا همان حاجی آقا كبریت‌ ساز توكلی ساكن ایروان و تاجر قند و شكر و كبریت بود كه وقتی دید سرزمینش تحت سلطه استالین ه به تبریز نقل مكان كرد و در سال 1297 كارخانه كبریت‌ سازی توكلی را ایجاد كرد.

حاجی آقا كبریت ساز دارای 2 دختر و 5 پسر بود كه فرزندانش نیز در این راه او را یاری می‌كردند. ولی در میان فرزندان، محمدتقی پس از گذراندن دوره دبیرستان در كالج البرز تهران برای ادامه تحصیل راهی شهر میشیگان آمریكا شد و موفق به اخذ مدرك لیسانس در رشته مكانیك شد كه متاسفانه در مقطع فوق‌لیسانس به علت بیماری پدر مجبور شد به ایران بازگردد.

محمدتقی 25 ساله به عنوان عضو هیات ه در ادامه خدمات پدر ابتكارات جدیدی را در كارخانه پیاده كرد كه یكی از آنها استفاده از ضایعات چوبی كبریت‌سازی برای تولید نئوپان بود.

کبریت توکلی

کبریت توکلی از اولین كارخانه كابینت‌سازی ونئوپان در ایران ریشه گرفته است

مهندس محمدتقی كبریت‌ساز توكلی در سال 1342 با انتقال صنایع نئوپان از كشور آلمان به ایران توانست اولین كارخانه تولید نئوپان در ایران را پایه‌گذاری كند. در آن زمان محصولی به نام «فورمیكا» در اروپا تولید شد كه بر روی نئوپان برای جلوگیری از نفوذ آب و خوردگی چسبانده می‌شد كه این مهندس 32 ساله توانست با ساخت این ماده برای اولین بار در ایران «فورمیكا» را بر روی نئوپان بكشاند.

بعد از تاسیس كارخانه نئوپان دیدیم كه نئوپان داریم، فورمیكا هم كه تولید می‌كنیم، پس مشكلی برای ساخت كابینت نداریم. برای همین اولین كارخانه ساخت كابینت در ایران راه‌اندازی شد. آن زمان كسی كابینت نداشت یا اگر هم داشت آهنی بود یا خارجی.

كارخانه كبریت‌ توکلی

محمدتقی توكلی می‌گفت : آن زمان كه پدرم كارخانه ایجاد كرد به علت خروج ایرانیان از منطقه قفقاز، زنان و كودكان زیادی در كاروانسراها و محلات شهر آواره و گرسنه بودند كه پدر تعداد زیادی از آنها را برای كار به كارخانه آورد. آن زمان كارخانه كبریت‌سازی توكلی بیش از 900 كارگر داشت و امروز به دلیل پیشرفت صنایع و تكنولوژی با 300 كارگر فعالیت می‌كند. چوب كبریت از درخت صنوبر تبریزی ساخته می‌شود و به اصلاح گوگرد آن از تركیب 12 ماده شیمیایی تهیه می‌گردد كه با سلیكوم حیوانی به چوب كبریت چسبانده می‌شود.

امروزه در تمام دنیا، كبریت از مصرف عمومی به مصرف لوكس تبدیل و فندك جایگزین آن شده است. كارخانه‌های بزرگ كبریت‌سازی جهان هر كدام محصول خاصی را تولید می‌كنند یك كارخانه كبریت تزئینی، یكی دیگر كبریت شومینه و… ولی كبریت‌سازی توكلی تنها كارخانه در جهان است كه تمامی محصولات را تهیه و تولید می‌كند و جزء باكیفیت‌ترین كبریت‌های جهان شناخته شده است.

مهندس توكلی می‌گوید: هم‌اكنون در جهان هر عدد كبریت به قیمت 2 دلار فروخته می‌شود كه در این میان كبریت توكلی تنها با قیمت 50 سنت ارائه می‌شود و با افتخار می‌گوید كه با تولید سالانه 10 میلیارد جعبه كبریت، بزرگترین تولیدكننده كم‌هزینه ودر موثر جهان هستیم.

مشاوره مدیریت

4.5/5 - (25 امتیاز)
3 دیدگاه در کبریت توکلی برندی برای چند نسل – گفتگو با مهندس توکلی
  1. خیلی جذاب بود من بسیار مستفیض شدم

  2. درود بر همه ی تامین کنندگان و تولید کنندگان ایران زمین ؟
    یک سول دارم
    چرا؟
    چرا کالاهای ما نباید کیفیت خوبی داشته باشه؟
    یادمه قدیما کبریت توکلی از کیفیت خوبی برخوردار بود ولی حالا داره به سمت نابودی میره جایی که دیگه کسی دوست نداره ازش استفاده کنه.
    میدونم مواد اولیه گرون شده حاظر باش کمتر سود ببری و یا حتی برای این کالای خرد را با قیمت ۲ تومن گرونتر بفروشی ،ولی نام کالا و برندتو خراب نکنی جدیدا همه ی چوب‌ها داره هدر میره چون به اندازه کافی گوگرد روی جعبه نداره و سرکبریتها پوکه جذب نشده و جدا میشه و قسمت برخورد رو جعبه سریعا جاش سفید میشه و قابل استفاده نیست بعد از استفاده ۱/۳ کبریت و بقیه همه خراب میشه لطفا به نام برند خود بها بدهید و من بدم نمیاد تحقیقات داشته باشم و با تولید کنندگان همکاری کنم در صورتی که بخواین سود ببرین طرح های بهتری ارائه بدید. طرح هایی که جالب باشه برای هممون ، باعث فروش بیشتر میشه.
    موفق باشید.

  3. دیدگاه شما باعث افتخار هستید البته داشتن پدری همچون پدر کبریت توکلی ایران داشتن پایه ی خوبی برای درخشیدن شما بود، و گرنه شاید جای شما جای دیگری می‌بود البته نمیشه تلاش خودت را نادیده گرفت ، فقط میخواستم بگم من الان یک جعبه کبریت جلوم گذاشتم سه تا از قوطی هارو باز کردم و نمیتونم یک دونه کبریت روشن داشته باشم چون جعبه کبریت بعد چند تا روشن کردن کبریت از بین میره گوگرد پاک میشه مشکل کجاست ؟ در چسب حیوانی؟ از همان قدیمی ها استفاده کنید، چرا کبریتهای تزئینی را در شهر پیدا نمیکنیم؟
    من مدتهاست دلم میخواد از کبریتهای حاج آقا توکلی داشته باشم از اون کبریتهایی که با شلوار جین روشن‌شدن میکردم با یه حرکت ظریف و لطیف نه با اینهمه عرق ریختن که به آتیش گرفتن خودم منجر میشه ولی کبریت روشن نمیشه


[بالا]

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *