آمیزه بازاریابی چیست ؟

آمیزه ی Marketing Mix ( آمیخته بازاریابی یا ترکیب عوامل بازاریابی ) شاید یکی از اساسی‌ترین و حیاتی‌ترین عناصر برنامه بازاریابی Marketing Plan است. استراتژی بازاریابی عملا بدون آمیزه هیچ حرفی برای گفتن ندارد. ما در طی مقاله‌ای در خصوص 21p بازاریابی توضیحاتی جامعه‌ای را ارائه نموده‌ایم . اما شاید با آن تحت عناوینی  ( آمیخته های بازاریابی بازاریابی 4p  یا  آمیخته های بازاریابی بازاریابی 7p  ) مواجه شده باشید. حالا باید ببینیم از آمیزه بازاریابی چه می‌توان آموخت.

 آمیزه بازاریابی Marketing Mix

 

9 نکته طلایی آمیزه بازاریابی

 

  • بازاریابی پویا و در حال تغییر است

همه اجزای حاضر در آمیزه بازاریابی باهم در ارتباط متقابل و تنگاتنگ هستند.تغییر در یک جزء آمیزه بازاریابی موجب تغییر در تمام متغیرهای دیگر خواهد شد. برای مثال با تغییر در قیمت با تغییر در محصول Product یا ترفیع Promotion روبرو خواهید شد.

  • P محصول ( کالا ) مهم‌ترین عامل آمیزه بازاریابی نیست

هرچند که داشتن یک محصول خوب ، پایه آمیزه بازاریابی است ، اما بدون داشتن قیمت ، ترفیع و مکان ارائه مناسب ، توانایی محصول به تعداد مناسبی از مشتریان فراهم نخواهد شد.

  • نمی‌توان به قیمت‌های موجود بی‌توجه بود

رقبا بسیار باهوش‌اند و اطمینان می‌دهم که رقبا نیز به شما چشم دوخته‌اند. اگر اشتباها قیمت‌گذاری نمایید حتما متحمل لطمات شدیدی خواهید شد. قیمت بالا به رقبا این اجازه می‌دهد که به بازار شما از طریق کاهش حاشیه سود خود نفوذ نمایند.

  • اگر تبلیغ نکنید ، احتمالا دارد که نفروشید

امروزه، حجم رقابت بالاست و مشتریان با میزان بالایی از و سروصداهای ترفیعی مواجه هستند. پیام تبلیغاتی در این هیاهو به سختی به مخاطب نخواهد رسید. باید یک پیام  بازاریابی منحصربه‌فرد را بر اساس یک ارتباطی مناسب تعیین نمایید تا بتواند جایگاه مناسبی را در ذهن مخاطب کسب نمایید.

  • سیستم توزیع و پخش خود را بر اساس محصولات خویش بازتعریف نمایید.

استراتژی توزیع و پخش برای یک خرده‌فروشی بسیار ساده و از پیش مشخص است. فرایند خرده‌فروشی بستگی به موقعیت جغرافیایی دارد. محصول به نوع شبکه پخش و توزیع بسیار وابسته است و بر اساس شبکه توزیع می‌توان بازار هدف را تعیین نمود.

  • تزریق دائمی انگیزه به نیروی انسانی

اگر از شرکت مشاوره مدیریت IranMCT  یا Accenture بپرسید ، به شما خواهند گفت که دارایی اصلی شما نیروی انسانی شما است. حتی اگر از یک سوپرمارکت هم سوال کنید که بالاترین دارایی شما چیست ، حتما پاسخ می‌دهد که ‌ام. آموزش و حفظ نیروی انسانی خوب ، یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های یک شرکت بزرگ با یک کوچک در یک صنعت است.

  • تحلیل عناصر فیزیکی ( عناصر محیط )

شاید بشود یک محصول را بدون در نظر داشتن اهمیت عناصر فیزیکی / شواهد فیزیکی فروخت ، اما موفقیت فروش خدمات ، حتما به عناصر فیزیکی محیط ارائه خدمات بستگی دارد. آژانس هواپیمایی، رستوران، کلاب ، هتل یا خشک‌شویی نزدیک منزل خود را در نظر داشته باشید ، حتما عناصر و شواهدی در محل آن کسب و وجود دارد که به تصمیم شما اثر مستقیم می‌گذارد و به شما این حس را منتقل می‌نماید که این کسب و کار قابل‌اعتماد یا باتجربه است یا خیر.

عناصر فیزیکی آنان حتما مرتبط با مخاطبانی است که قصد جذب آنان را دارند.  عناصر فیزیکی را می‌توان بر اساس نقطه نظرات مشتریان ، مشاور و طراح داخلی تعیین نمود. استفاده ازنظر کارشناسان خارج از سازمان ، می‌تواند به انتخاب درست آمیزه بازاریابی شما بی انجامد.

  • تعریف فرایندها

طراحی نقشه ارائه خدمات به یک ارائه دهنده خدمت کمک می‌نماید تا تجربه مشتری را گام‌به‌گام تعریف نماید. برای مثال یک مشتری وقتی به هتل می‌آید ، باید از ورود تا اقامت و خروجش تعریف شده باشد.

هنگامی‌که فرایند به صورت کامل ترسیم شد، باید از رضایت مشتری و خرسندی مشتری در این خصوص نیز اطمینان حاصل نمود.

  • کل‌نگر باشید

امروزه مفهوم “بازاریابی جامع” فقط در رویاها قابل‌تصور است. این به این دلیل است که محیط کسب و کار بسیار رقابتی است و ارشد می‌داند که اگر اعضای شرکت با هم به عنوان یک سازمان کامل کار کنند، مزایای فراوانی به دنبال خواهد داشت.

این است که هماهنگی خوبی بین بخش‌های مختلف داشته باشیم. پس از طراحی آمیزه بازاریابی ، بسیار مهم است بین امور مالی، مدیریت و سایر بخش‌های شرکت شما ، ارتباط مناسبی بر اساس استراتژی شرکت وجود داشته باشد.

این استراتژی به نیروی انسانی مجموعه شما اطمینان می‌دهد و تمرکز آن‌ها را بر یک هدف مشترک حفظ می‌نماید.

آمیزه بازاریابی یک ابزار استراتژیک بسیار مهم است. اما مهم‌تر از آن ، درک عناصر گوناگون سازنده آمیزه بازاریابی است. هریک از عناصر آمیزه بازاریابی پویا هستند و همانقدر که میتوانند باعث ایجاد یک برنامه بازاریابی موفق شوند ، هرکدام توانایی نابودی و شکست استراتژی بازاریابی را نیز خواهند داشت.

 

مطلب مرتبط: 

 

تیم مشاوران مدیریت ایران : مطالب این سایت شامل حمایت از حق مؤلف و مترجم است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

5/5 - (13 امتیاز)
2 دیدگاه در آمیزه بازاریابی چیست ؟ ( 9 نکته طلایی آمیزه بازاریابی Marketing Mix )
  1. متن بسیار جالبی بود.

  2. فروشگاه اينترنتی 3 دی 1398 در 12:00 ق.ظ پاسخ

    نکات طلایی و کاربردی به اختصار در آورده شده است که جزئیات مثبت و مهمی تلقی می شوند.. عالی بود
    باسپاس


[بالا]

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *