جوهر حساس به دما Temperature-sensitive ink

جوهر حساس به دما چیست ؟

از دهه 90 که مبحث برد نوین در بسته‌بندی، به صورت جدی مطرح و پس از آن نیز یت بسته‌بندی نوین در مقطع دکتری مدیریت به عنوان یک گرایش نوین (بین‌رشته‌ای) در چند دانشگاه معتبر دنیا به عنوان زیرمجموعه مدیریت بازاریابی و در حوزه مدیریت برند ، پا به عرصه وجود گذاشت و از انحصار مباحث صرفاً هنری و تبلیغاتی خارج شد، تکنیک های پیرامون این مبحث دارای ابعاد بسیار پیچیده شده است، تا آنجا که متخصصین شیمی، فیزیک، الکترونیک و … را درگیر خود نموده است.

جوهر حساس به دما بسته بندی

با تغییر الگوهای مصرف و هرچه ماشینی‌تر شدن زندگی بشر و همچنین نیاز به ایجاد هر نوع در دسترس برای متمایز شدن از سایر محصولات مشابه و جایگزین در بازار، حوزه بسته‌بندی پتانسیل بسیار بالایی را از خود نشان داده است.

شرکت‌ها سعی دارند که علاوه بر ایجاد مزیت رقابتی در محصول، برخی مزیت‌های رقابتی را نیز در بسته‌بندی خود ایجاد نمایند و از سوی دیگر با وجود تکنولوژی های نوین در این عرصه، به روز بودن و ایجاد تغییرات هیجان‌انگیز در بسته‌بندی و احترام به سلیقه و ذائقه را بیش از پیش ارائه نمایند. داینامیک بودن ظاهر به لطف جوهر حساس به دما یکی از این تغییرات هیچان انگیز است.

از این رو مبحث بسته‌بندی فعال و یا بسته‌بندی هوشمند Active Packaging, Smart Packaging مطرح شده است.

تعریف بسته‌بندی هوشمند : نوعی از بسته‌بندی کالا که در تعامل با کالا یا محیط اطراف خود می‌باشد.

کنترل مایعات تبخیر شده در داخل بسته‌بندی در بسته
Moisture control
جلوگيرى و کنترل خوردگى
Corrosion
تخلیه اکسیژن از داخل بسته‌بندی در بسته
Oxygen control
استفاده از انواع گازها برای حفظ محصول
Atmosphere
رصد کننده دمای داخل و یا خارج از بسته‌بندی
Temperature Monitor
کنترل‌کننده دمای داخل بسته‌بندی
Controlling Temperatures
تبدیل‌کننده مایع به افشانه
Dispensing systems
ردیابی بسته‌بندی از طریق چیپ ست
 : Radio-frequency identification

اما در این میان، ( ) نیز یکی از مهم‌ترین متعلقات یک بسته‌بندی مناسب است که در حوزه تحقیقات بسیار زیادی روی آن صورت گرفته است و اکنون خود جزئی از بسته‌بندی هوشمند شده است.

شرکت CTI در سال 2005 با استفاده از مهندسی و بکارگیری ThermoChromic Ink، رنگی به نام “رنگ افشاء کننده” تولید نموده است که حساس به دمای محیط می‌باشد. این نوع رنگ بر روی بسته‌بندی محصول پرینت می‌گردد و با تغییر دمای محصول، بخشی یا تمام آن تغییر رنگ می‌دهد.

بسته بندی هوششمند - جوهر حساس به دما

این شرکت نسل اول  تکنولوژی جوهر حساس به دما را در دو رنگ (آبی و سفید) معرفی نمود.

تا کنون در آمریکای شمالی و چند کشور اروپایی بر روی قوطی نوشیدنی‌هایی که باید خنک نوشیده شوند و یا در جای خنک نگهداری شوند، از این تکنولوژی استفاده شده است.

برای مثال، به‌کارگیری آن بر روی بسته‌بندی شیر. هنگامی که دمای شیر به بالای 4.4 درجه سانتی‌گراد می‌رسد، نوار آبی رنگ دایره‌ای، محو می‌گردد و نوشته ” به یخچال بازگرداننده شود” دیده می‌شود و زمانی که دما آن به زیر 4.4 بر مگردد، نوار آبی دوباره ظاهر می‌گردد.

نوع ON و Off نمودن رنگ و دما مد نظر، کاملاً قابل انتخاب است.

برچسب هوشمند - رنگ حساس جوهر حساس به دما

شرکت Ball Packaging Europe در کشور المان، با ارائه جوهر حساس به دما در رنگهای ( آبی و بنفش، زرد و سبز ) حق انتخاب‌های بیشتری را برای شرکت‌ها فراهم نموده است. در این حال با تغییر دمای محصول، طیف رنگ‌ها مختلف دیده می‌شود که از سفید (دمای بالا) تا بنفش ( دمای پایین) می‌باشد.

تیم مشاوران ایران : مطالب این سایت شامل حمایت از حق مؤلف و مترجم است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

سپاس

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *