رشته MBA چیست ؟ دوره MBA چیست ؟

رشته MBA مخفف Master of Business Administration ( یت ام.بی.ای ) یا همان رشته کسب و ، یک مدرک معتبر شناخته است که به منظور توسعه مهارت‌های فردی مورد نیاز در مشاغل تجاری و مدیریت طراحی شده است.

محل آموزش رشته MBA یک دانشگاه به معنای سنتی آن نیست ، بلکه یک مدرسه کسب و کار ( بیزینس اسکول ) است که  قوانین مقررات یک دانشگاه را دارد اما بسیار چالاک بوده و در ارائه مفاهیم و نحوه آموزش دروس از آزادی عمل بالایی برخوردار است.

این بدان معنا نیست که هر چه بخواهند می‌توانند انجام داده و در پایان مدرکی صادر خواهند نمود.

بیزینس اسکول ، تحت نظر سازمان‌های معتبر بین‌المللی و همچنین وزارت علوم کشور خود است و دانشجویان ، فارغ‌التحصیلان ، مفاهیم آموزشی و استاد آنان نیز بررسی و ارزشیابی می‌شوند.

بیزینس اسکول‌ها می‌توانند با توجه استانداردهای مشخص از دانشجویان خود کار روی پایان‌نامه درخواست نموده و یا از آنان بخواهند که برای مدتی در سازمان و یا موسسه‌ای کار نمایند.

رشته MBA چیست ؟ دوره MBA چیست ؟ کاربرد رشته مدیریت MBA مدرک MBA

 

تفاوت مدرک MBA با مدرک ارشد مدیریت Master's Degree ( فوق لیسانس مدیریت ) 

مدرک MBA ( ارشد مدیریت اجرایی ) یک نوع از مدرک کارشناسی ارشد است.

که فرد در پایان دوره درجه علمی رسمی می‌گیرد. تمرکز دروس MBA برای مهارت کسب و کار است.

تلاش بر این است که مهارت عملی اساتید به دانشجو منتقل شود.

پس اساتید مدرسه کسب و کار باید حتما در حال کار در دنیای کسب و کار بوده و دستی بر آتش داشته باشند و نمی‌توانند صرفا مدرس دانشگاه، نویسنده کتاب یا سخنران باشند. این مدرک توسط بیزینس اسکول ( مدرسه کسب و کار ) صادر می‌شود.

مثل بیزینس اسکول لندن یا بیزینس اسکول هاروارد . مثل رشته مدیریت کسب و کار با گرایش مدیریت بازاریابی، مدیریت استراتژیک و مدیریت منابع انسانی.

مدرک ارشد مدیریت  Master's Degree ( ارشد مدیریت ) یک مدرک عمومی‌تر است و که مفاهیم وسیع‌تری تمرکز نموده که گاه کاملا محض هستند و تحصیل در این مقطع 2 سال زمان نیاز دارد.

در مقطع ارشد مدیریت ( فوق لیسانس ) تلاش بر این است که دانش مدیریت اساتید به دانشجو منتقل شود.

شغل اصلی اساتید در دانشکده، استادی دانشگاه است و معمولا در کار اجرایی دائمی حضور ندارند و بیشتر زمان خود صرف تحقیق دانشگاهی و یا نوشتن کتاب و مقاله می‌نمایند.

در این مدرک توسط دانشکده‌های مدیریت در دانشگاه‌ها، صادر می‌شود. مثل دانشکده مدیریت دانشگاه تهران ، شریف  .. مثل رشته مدیریت بازرگانی ، مدیریت بیمه ، مدیریت شهری

دقت نمایید : ما چیزی در دنیا تحت عنوان رشته MBA با گرایش عمومی نداریم. اگر جایی با آن برخورد نمودید ، این همان Master's Degree است.

 

تفاوت مدرک MBA با دوره MBA

همان‌طور که توضیح داده شد ، رشته MBA نیز در مقطع کارشناسی ارشد است و شما در زمان فارغ التحصیل شدن ، مدرک MBA دریافت خواهید نمود.

اما زمانی که از دوره MBA صحبت می‌شود این فقط یک مغلطه تجاری برای کسب و سوارشدن بر موج نیاز جامعه است.

کلمه Master به در اینجا فقط به فردی اطلاق می‌شود که در نظام آموزشی مشخص و مدون و زیر نظر یک پروفسور ( استاد ارشد ) ، نتایج تحقیقات خود بتواند نشان دهد و به یک درجه علمی رسمی نائل گردد.

پس دوره MBA به چه معناست ؟

دوره MBA یک بچه با دو سر است. ترجمه فارسی آن می‌شود ( دوره ارشد مدیریت MBA ) .

بگذارید بهتر توضیح دهم

دوره MBA یعنی بخشی از مفاهیم موجود در MBA را در یک مدت زمان بسیار کوتاه به شما می‌آموزند و از اینکه آیا میتوانید مشکل سازمانی را در نقش یک محقق خبره حل نمایید ، اطمینان حاصل نمی‌نمایند.

مثل مدارکی که “موسسات آموزش عالی آزاد” در ایران صادر مینمایند.

نکته :

1-  در پایان دوره MBA به شما گواهینامه Certificate می‌دهند .

2 – اما پس از فارغ‌التحصیلی شدن از رشته MBA یا Master's Degree ، شما دارای یک جایگاه علمی معتبر و رسمی در محافل علمی هستید و مدرک Degree خواهید گرفت.

 

مدرک / Degree در MBA در رزومه شما یک مقطع تحصیلی است ( مخصوصا اگر می‌خواهید برای ویزا کار یا تحصیلی اقدام نمایید )  ، اما گواهینامه دوره MBA فقط یک برگه از یک موسسه خصوصی است که نشان می‌دهد شما یک ” گواهینامه آموزش آزاد علمی” دارید.

مانند گذراندن دوره نانوایی ، دوره تعمیرات موبایل در سازمان فنی و حرفه‌ای ایران .

البته حتی مدرک سازمان فنی حرفه‌ای ایران از این مدرک دوره MBA نیز در کشورهایی مانند استرالیا، کانادا ، آمریکا و انگلیس معتبرتر است.

از سوی دیگر اگر شما گواهینامه دوره MBA را دریافت نمایید ، آخرین مدرک تحصیلی شما همچنان همان مدرک لیسانس شماست و هیچ کجای دنیا، شما را به عنوان یک کارشناس ارشد قبول نخواهند داشت.

 

بازار کار رشته MBA

به شایعات پیرامون بازار کار رشته MBA در خارج از کشور پیرامون توجه نکنید. ایران وارد کننده مفاهیم مدیریت است. ما در دنیای مدیریت ، صاحب‌نظر و عقیده نبوده و همه‌چیز را وارد نموده و فقط ترجمه نموده‌ایم.

پس در دنیای غرب نیازی به دانش مدیریت یک ایرانی فارغ التحصیل از داخل ایران ندارند . در مدیریت کشور، چه گلی به سرخودمان در داخل زده‌ایم ؟

البته اگر فارغ‌التحصیل مدیریت از دانشگاهی در استرالیا ، نیوزیلند، ژاپن ، آمریکا یا کانادا باشید ، داستان کاملا متفاوت خواهد بود.

بازار کار داخلی برای رشته MBA برای کسی که تاکنون کار اجرایی نکرده است ، اصلا وجود ندارد.

رشته مدیریت MBA برای کسانی مناسب است که حداقل 5 سال سابقه کاری داشته و با کمک این رشته و مفاهیم به‌روز آن ( اگر به‌روز باشد ) بخواهد خود را ارتقاء دهد.

این را بیان ننمودیم که شما از گرفتن مدرک دوره MBA منصرف نماییم ، تنها به این علت بود که شما با چشم‌باز انتخاب نمایید و بدانید که مدرک دانشگاهی MBA و مدرک دوره MBA باهم بسیار فرق دارد.

همه واقعیات را به شما نمی‌گوید ؟

کاربرد رشته MBA فقط به دنیای تجارت خلاصه نمی‌شود. در شغل‌های دولتی و خدمات عمومی ، صنایع و ورزش ، …  نیز کاربرد می‌تواند داشته باشد.

از این رو است که رشته MBA دارای گرایش‌های بسیار است تا بتواند هرکجا نیاز به مدیریت وجود دارد ، آن را پوشش دهد.

گاه شرط پذیرش اولیه بیزینس اسکول این است که دانشجو برای اتمام تحصیل خود باید در یک شرکت یا سازمان برای 6 تا 12 ماه در ازای دریافت حقوق کارنماید.

این خود کمک می‌نماید که فرد حتی پیش از اتمام تحصیل ، جذب بازار کار شود.

 

دروس رشته مدیریت MBA

دروس رشته مدیریت MBA از عناوین کاربردی تشکیل شده است. به این معنا است که در رشته مدیریت ام.بی.ای ، تعریف و بسط مفاهیم بنیادی مدنظر نیست .

زیرا هر درس به تنهایی یک رشته تخصصی در دانشگاه دارد و جای تشریح آن در رشته مجزای دیگری است.

دروس مدنظر : حسابداری، اقتصاد، بازاریابی و مدیریت عملیات و همچنین برخی دروس انتخابی دیگر به دانشجویان MBA این اجازه را می‌دهد که زمینه علاقه فردی و تخصصی در این رشته جستجو نمایند.

برخی دروس نیز که جز عناصر درس‌های آکادمیک دانشگاهی نیست ، غالبا پوشش داده میشود :

آموزش زبان بدن ، آموزش فروش ، مدیریت فروش ، اصول و فنون مذاکره ، حقوق تجاری بین المللی ، خدمت به مشتری ، مهندسی فروش

کیفیت یک بیزینس اسکول به کیفیت دانشجویانی که جذب می‌نماید، بسیار وابسته است ، برای همین تجربه کاری قبل از شروع دوره MBA بسیار حائز اهمیت است. که البته شرایط جذب برای مقطع دکتری مدیریت کسب و کار DBA بسیار سخت و گاه وحشتناک می‌شود.

تمام مفاهیم اساسی و کاربردی مدیریت توسط اساتید دانشگاه‌های آمریکا و یا استادی که مقاله یا کتاب خود را به زبان انگلیسی منتشر نموده‌ایم ، تولیدشده‌اند .

در نتیجه زبان انگلیسی زبان اصلی رشته مدیریت است. با توجه به سرعت سریع تغییرات در دنیای مدیریت و کلا دنیای تجارت ، عملا فارغ‌التحصیل رشته MBA اگر به صورت کامل به زبان انگلیسی مسلط نباشد ، به جرئت می‌توان گفت که یک فرد کم‌سواد است و حتی به‌زودی علمش منسوخ می‌گردد.

 

نحوه پذیرش رشته MBA از بیزینسل اسکول

با توجه داشته باشید که برخی کشورها با ایرانیان ویزای دانشجویی برای رفتن به بیزینس اسکول‌ها را نمیدهند .

یعنی اگر از بیزینس اسکولی شما پذیرش تحصیلی بگیرید ، سفارت آن کشور به شما ویزا نمیدهد. یکی از این کشورها ، استرالیا است.

سفارت استرالیا ( برای ایرانیان ) فقط پذیرش از دانشگاه‌های دولتی و رسمی خود را قبول دارد ، حال آنکه برای اتباع سایر کشورها این قانون وجود ندارد.

چندین کشور چنین قانونی را برای ایرانیان دارد.به این نکته باید توجه نماید. اما از نظر پذیرش باید خاطر نشان نمایم که اغلب بیزینس اسکولهای مهم و با کیفیت جهان در پذیرش دانشجو بسیار سختگیرانه عمل مینمایند.

در خصوص شهریه نیز به صورت موردی ، از آنجا که انان از نظر مالی به دولت ها وابسته نیستند ، معمولا شهریه های بالایی دریافت مینمایند و استثنائا ممکن است 15% تا 20% مبلغ شهریه را بتوان به صورت کمک هزینه تحصیلی تخفیف گرفت.

 

ارزشیابی مدرک MBA

ارزشیابی مدرک ام.بی.ای را اصطلاح ( اعتبار سنجی Accreditation )  می‌نامند.

ارزشیابی بیزینس اسکول ها با سه استاندارد متفاوت صورت می‌پذیرد.  اعتباربخشی توسط سازمان معتبر یک روش خوب برای بررسی کیفیت یک مدرسه کسب و کار است.

سازمان‌های اعتباربخشی، استانداردهای کیفیت آموزش ، روش تدریس، دانشکده‌ها، خدمات و شرایط دانشجویان را در میان سایر موارد می‌نمایند.

سه اعتباردهنده مهم و اصلی بین‌المللی برای برنامه‌های MBA عبارت‌اند از:

AACSB ، AMBA و EQUIS؛ روش‌های آن‌ها برای شرایط منطقه‌ای متمرکز است .

توجه داشته باشید که یک بیزینس اسکول ممکن است توسط هیچ یک از سه سازمان اعتباربخشی را ارزیابی نشده باشند و توسط سایر موسسات ، واحدهای اعتباربخشی داخلی و سایر سازمان‌های بین‌المللی، مورد تأیید قرار گیرند.

مدرسه کسب و کار هرچه معتبر باشد ، شانس پیدا شدن کار بهتر و حقوق بالاتر برای شما بیشتر می‌شود.

مثلا فارغ‌التحصیل از دانشگاه مدیریت در مالزی در کشور استرالیا در سطح مدیران پایین شرکت حقوقی در حدود 80 تا 100 هزار دلار در سال دریافت می‌نماید ، درحالی‌که یک فارغ‌التحصیل از مدرسه کسب‌ و کاری از سیدنی در حقوقی 160 تا 220  هزار دلار در سال خواهد بود.

ارزشیابی مدرک MBA ارزشیابی مدرک ام.بی.ای اعتبار سنجی Accreditation

بیش از 90 مدرسه کسب و کار در سراسر جهان وجود دارد که توسط هر سه سازمان بین‌المللی اصلی AMBA، EQUIS و AACSB تأییدشده‌اند. این تمایز اغلب به عنوان “تاج سه گانه” نامیده می‌شود.

Association to Advance Collegiate Schools of Business  : AACSB

یک انجمن بین‌المللی است که دفتری در ایالات‌متحده و سنگاپور دارد. این سازمان برنامه‌های آموزشی مدرسه کسب ‌و کار را در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مورد ارزشیابی قرار می‌دهد.

این سازمان کار خود را از سال 1919 شروع نمود و اکنون در بیش از 51 کشور، مدارس کسب و کار را ارزیابی می‌نماید.

اعتباربخشی AACSB در ارزیابی “مأموریت مدرسه کسب و کار ، عملیات، مدارک تحصیلی ، کیفیت اساتید و میزان مشارکت در تحقیقات آنان، برنامه‌ها و سایر حوزه‌های مهم است” است.

مدارس کسب و کار هر پنج سال یک‌بار تجدید ارزیابی می‌شوند. در سال 2018 بیش از 800 مدرسه کسب و کار توسط AACSB ، اعتباربخشی شده‌اند که حدود 75% آن‌ها در ایالات‌متحده قرار داشتند.

کشورهای دیگری مانند بریتانیا، فرانسه و کانادا نیز بیشترین میزان دریافت این اعتبار سنجی را پس از آمریکا داشته‌اند.

List of AACSB-accredited business schools

List of AACSB-accredited Online MBA programs

 Association of MBAs : AMBA 

انجمن  MBAها از اوایل دهه 1980 در لندن مستقر است، تاکنون در 70 کشور ، بیزینس اسکوهای متفاوتی را تأیید نموده است.

حدود 50% از اعتباربخشی‌های این موسسه در اروپا یا انگلستان بود در حدود 33% در آمریکای لاتین و آسیا 33 تنها دو درصد آن‌ها در آمریکای شمالی قرار داشته‌اند.

AMBA علاوه بر ارزیابی مدرک کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار MBA به بررسی دکتر مدیریت کسب و کار DBA و کارشناسی ارشد مدیریت و کسب و کار MBM می‌پردازد.

کیفیت استراتژی، مأموریت، هیئت علمی، دانشجویان، برنامه درسی و ارزیابی مدرسه کسب‌ و کار را مدنظر دارد.

به عنوان مثال، با استانداردهای AMBA ، دانشجویان پذیرفته شده باید حداقل سه سال تجربه کاری داشته باشند.

سه‌چهارم اساتید دانشکده مدرسه کسب و کار باید دارای مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری در رشته مربوطه باشند.

List of AMBA-accredited business schools

 

 The European Quality Improvement System : EQUIS

سیستم بهبود کیفیت اروپا (EQUIS) توسط شبکه مدیریت توسعه EFMD مستقر در بروکسل اداره می‌شود.

EFMD تعدادی وسیعی از خدمات اعتبارسنجی را انجام می‌دهد، اما EQUIS بر روی موسساتی که برنامه‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری مدیریت کسب و کار را ارائه می‌نماید، تمرکز دارد.

ارزیابی EQUIS بر مدیر دانشگاه، استراتژی، برنامه‌ها، دانش آموزان، استادان، تحقیق و توسعه، آموزش اجرایی، مشارکت در جامعه، منابع و مدیریت، بین‌المللی سازی و ارتباطات با شرکت‌ها را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

بیشتر از بیش از 176 مدرسه کسب‌ و کار مورد تایید EQUIS در اروپا یا انگلستان واقع شده است.

تنها سه مدرسه کسب و کار ایالات‌متحده مجوز اعتبار EQUIS کسب کرده‌اند.

کشورهایی که بیشترین مدارس کسب و کار معتبر EQUIS را دارند، شامل انگلستان (26)، فرانسه (20) و چین (22) هستند.

 

List of EQUIS-accredited business schools

 شرایط مدیریت کسب و کار MBA

مدیریت کسب و کار MBA در حال حاضر یکی از  محبوب‌ترین مدارک حرفه‌ای در جهان است. در حال حاضر در حدود 2500 مرکز ارائه برنامه MBA در جهان وجود دارد که غالبا به زبان انگلیسی برگزار می‌شوند.

برای اولین بار توسط دانشگاه‌ها در طی قرن 20 ارائه شده است و در طی زمان ، تقاضا برای آن کاهش نیافته است.

درحالی‌که MBA دو ساله سنتی ، به ویژه در ایالات‌متحده، همچنان رایج است، دوره‌های  MBA یک‌ساله به طور فزاینده‌ای محبوب شده‌اند. MBA پارت تایم و آنلاین نیز به طور گسترده‌ای برای حرفه‌ای‌هایی که تمایل ندارند یا قادر به گرفتن مدرک MBA دو ساله تمام‌وقت نیستند، در دسترس هستند.

مدیریت اجرایی :

EMBA MBA برنامه‌ای آموزشی نیمه‌وقت  / پارت تایم است که افرادی را مورد هدف قرار می‌دهد که دارای تجربیات اجرایی زیادی هستند و زمان کافی برای حضور در MBA دوساله را ندارند.

 

گرایش‌های MBA

گرایش های MBA در طول زمان بسیار بسط پیدا نموده‌اند .

می‌شود گفت که گرایش‌های MBA بر اساس نیاز روز و حوزه‌های متفاوت مدیریت به وجود آمده‌اند.

در این خصوص سوالاتی بسیاری از ما پرسیده می‌شود :

  • کدام گرایش MBA بهتر است ؟

  • بهترین گرایش MBA چیست ؟

اول باید در خصوص انواع گرایش MBA توضیح دهیم .

همه این گرایش‌ها یک ریشه واحد دارند و آن مفاهیم مدیریتی است ، با این تفاوت که در هر یک از این گرایش‌ها یک عنوان درسی از غلظت بیشتر و تمرکز بالاتری برخوردار است که این شاخه آن نوع MBA است. محبوب‌ترین گرایش MBA شامل :

  • مدیریت حسابداری
  • مدیریت مدیریت کسب و کار
  • مدیریت تجارت الکترونیک
  • مدیریت اقتصاد
  • مدیریت کارآفرینی
  • مدیریت دارایی، مالیه، سرمایه‌گذاری
  • مدیریت جهانی
  • مدیریت منابع انسانی
  • مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی
  • مدیریت ی
  • مدیریت عملیات و فرایند
  • مدیریت استراتژیک
  • مدیریت ریسک
  • مدیریت فناوری
  • مدیریت جهانگردی
  • مدیریت بازرگانی
  • مدیریت استراتژیک
  • مدیریت
  • مدیریت بیمه

اگر بپرسید که بهترین گرایش MBA چیست باید گفت همه. زیرا هر کدام از آن‌ها کاربرد خود را دارند.

شاید باید بپرسید : با توجه به علاقه من به شغل X شما کدام نوع از انواع گرایش مدیریت کسب و کار را با من پیشنهاد می‌نمایید.

 

حقوق فارغ التحصیل رشته MBA

تقاضا برای مدرک MBA بالاست.

در سال 2015 شورای پذیرش ارشد مدیریت GMAC گزارش نموده است که 75% از کارفرمایان مورد مطالعه تمایل به افراد دارای مدرک MBA هستند ، در سال 2016 همین شورا این عدد را در حدود 85% گزارش نموده است.

در این لیست متوسط حقوق سالانه فارغ‌التحصیلان رشته MBA آورده شده.

  • مدیر فناوری اطلاعات : 151.000  دلار
  • مدیر سیستم‌های اطلاعاتی : 136.000  دلار
  • مدیر مالی : 122.000  دلار
  • مدیر خدمات درمانی : 97.000  دلار
  • مشاور مدیریت : 82.000  دلار
  • مدیر فن آوری اطلاعات : 135.000  دلار
  • مدیر سرمایه گذاری : 121.000  دلار
  • مدیر : 127.000  دلار
  • مدیر فروش : 117.000  دلار

 

انواع MBA

میتوان گفت که بین تمام انواع MBA ذکر شده در لیست پایین ، Global MBA ( به صورت Degree و نه Certificate )  از ارزش و اعتبار بالاتری برخورد دار است زیرا پذیرش در آن بسیار سخت تر از سایرین است و از سوی دیگر تعداد بیزینس اسکول‌ هایی که می توانند Degree بدهند ، بسیار کم هستند. در خصوص DBA نیز دقیقا همین حکم جاری است.

نوع برنامه طول دوره سابقه کار مورد نیاز نوع برگزاری
Full-time MBA 1تا 2 سال بیش از 3 سال تمام‌وقت
Part-time MBA بیش از سه سال یک تا سه سال نیمه‌وقت
Online MBA 2 سال یک تا سال آنلاین ولی در زمان‌های مشخص
Executive MBA

EMBA

2 سال بیش از 8 سال معمولا در تعطیلات آخر هفته برگزار می‌شود
Early Career MBA بیش از 2 سال برای افراد تازه فارغ‌التحصیل شده و بدون تجربه تمام‌وقت
Global MBA 1 تا 2 سال برای مدیران رده بالا و میانی

از سراسر جهان

تمام‌وقت
MBA Certificate

دوره MBA

یک یا دو ترم

( در بین موسسات متفاوت است )

 

نیاز نیست 4 تا 6 عنوان درسی
4.9/5 - (74 امتیاز)
31 دیدگاه در رشته MBA چیست ؟ تفاوت مدرک MBA با دوره MBA و Master’s Degree
  1. مطلبی که نوشتید که کامل و خوب بود. من میخواهم برای ارشد MBA بخوانم به نظر شما کدام کشور از بین مالزی و هند برای MBA بهتر است ؟

    • دکترسیدرضا آقاسیدحسینی 12 آذر 1397 در 11:39 ق.ظ پاسخ

      با درود. دوست عزیز. این به خیلی موارد بستگی دارد. سطح زیان انگلیسی ، رشته تحصیلی در مقطع لیسانس ، هدفگذاری بعد از فارغ التحصیل شدن. به طور کلی میتوان عرض کنم که اگر شما از سطح زبان حدود ایلتس 6 و لیسانس فنی مهندسی یا علوم انسانی برخوردار هستید و تمکن مالی متوسط رو به پایین دارید، مالزی خوب است اما اگر برای MBA با کیفیت بالاتر تلاش مینماید و تمکن مالی بالایی دارید ، کشور انگلیس زبان انتخاب نمایید مانند بیزینس اسکولهای آمریکا ، انگلیس، استرالیا ، کانادا ، …. پاینده باشید.

  2. آقای دکتر حسینی ممنونم بابت پاسخ کامل. شرایط پذیر چگونه است ؟

    • دکترسیدرضا آقاسیدحسینی 12 آذر 1397 در 11:47 ق.ظ پاسخ

      دانیال عزیز پیشنهاد میدهم که از شرکتهای مورد تایید وزارت علوم مانند “راد” بپرسید ، این شرکتها دارای نمایندگی از همان دانشگاه ها هستند و بهترین راهنمایی را در مورد رشته MBA و سایر رشته های مرتبط با مدریت خواهند داشت. ادرس را برایتان میگذارم rad-iran.com

  3. پیام: سلام جناب دکتر
    من امسال مدرسم تموم میشه و دیپلم میگیرم رشته ریاضی میخونم در مدرسه ایرانی
    مسقط زندگی می کنم
    برای دانشگاه و ادامه تحصیل قصد دارم عمان بمونم
    رشته مدیریت بازرگانی دوست دارم
    سوالم الان اینه که مدیریت بازرگانی ابتدا باید بخونم بعد MBAبخونم یا از همون اول میتونم MBAبخونم
    ممنون میشم جواب هامو بدین

  4. سلام همتي هستم داراي ليسانس آمار با ١٧ سال كار آماري و پژوهشي ميخواستم بدانم براي دوره mba آشنايي به زبان انگلسي چقدر لازم است و با اين سابقه كاري بنده كدام گرايش mba را بخوانم بهتر است
    ——————————
    پاسخ : عملا بدون داشتن تسلط به زبان انگلیسی به روز رسانی اطلاعات در حوزه مدیریت غیرممکن است و شما هیچ شانسی برای موفقیت آتی نخواهید داشت. حداقل آیلتس 6

  5. سلام الان مدرک دوره های ام بی ای دانشکده ی بیز که تحت نظر دانشگاه خوارزمی معتبر هست یعنی این مدرک دانشگاهی حساب نمیشه ؟؟
    ———-
    پاسخ : خودتان میفرمایید : دوره Certificate
    مدرک دانشگاهی یعنی Degree .

    پس شما یک Certificate دارید که فقط برای رزومه شما خوب است. مدرک دانشگاهی نیست.

  6. ایا با پذیرش بیزنس اسکول امکان ویزا از سفارت کشور مورد نظر وجود دارد یا نه؟
    ————
    درود بر شما
    به ایرانیها ویزا نمیدهند ، اما به سایر کشورها ویزا میدهند. مثلا یک هندی میتواند از یک بیزنس اسکول خصوصی درجه 5 در استرالیا پذیرش بگیرذ و ویزا بگیرد به راحتی .
    اما یک ایرانی، فقط باید از دانشگاه پذیرش بگیرد.

  7. سلام نظرات خوندم خیلی ناامید شدم لطفا راهنمایی کنید من دوره کارشناسیم منابع انسانی و مهندسی نبودم بیوشیمی خوندم که خب یکی از گرایش های زیست شناسیه اما یک سال و نیم توی نتورک مارکتینگ فعالیت کردم و درامد هم داشتم اما خب به دلایل شخصی بعضا خارج شدم ولی متوجه شدم که مشاغلی مثل دیجیتال مارکتینگ و…بعضا مطابق علاقه منه چون پر از چیزهای جدید و مطالب جالبه اطلاعات و… و دوست دارم برای ادامه تحصیل به جای پیراپزشکی به این سمت برم اما فرمودید حداقل ایلتس ۶ و در صورت نبودن نمیتونید موفق بشید سوالم اینه من با وجود کارشناسی کاملا متفاوت با شکست روبرو نمیشم و خب زبان هم که بعضا ضعف دارم جدای از این که به هرحال میشه ایلتس رو گرفت کار من سخت تر نمیشه با وجود این کارشناسی؟

    ———————————-

    پاسخ : تلاش نمایید . موفق خواهید شد. روی زبان انگلیسی کار نمایید و با خواندن چند کتاب دانشگاهی در حوزه مدیریت ، میتوانید پایه علمی خود را تقویت نمایید

  8. با سلام و خسته نباشید
    من لیسانس مکانیک با معدل 17 هستم
    الان دوساله ارشد ام بی ای قبول میشم ولی نرفتم چون دوست ندارم اینجا ادامه تحصیل کنم میخواستم پذیرش خارج از کشور از دانشگاه های المان را بگیرم
    امکانش هست ؟
    و اینکه کدوم گرایشش بیشتر با رشته من مرتبطه؟من خودم فناوری و بازرگانی و مالی دوس دارم
    یه کمکی کنید نمیدونم از کجا شروع کنم
    زبانم اوکیه ایتلس کمش 6 میگیرم

    —————————————
    پاسخ :

    سلام
    شما میتوانید از دانشگاهی در آلمان پذیرش برای MBA بگیرید ، یکی از شرایط گرفتن این پذیرش داشتن مدرک قبولی در کنکور ارشد مدیریت در ایران است که شما دارید و دیگر داشتن زبان آیلتس حداقل 5 . اما در کل برای رشته مدیریت بهتر است که دانشگاه یا کشوری انتخاب نمایید که حتما انگلیسی زبان باشد.
    دانشگاههای المان در حوزه MBA زیاد قدرتمند نیستند و بسیاری از مفاهیم به صورت تئوریک مطرح مینمایند و یا به زبان آلمانی.
    قدرت دانشگاه های آلمان در علوم مهندسی است . مثلا MBA با گرایش علوم عصب Neuroscience در آلمان مناسب است .
    شاد باشید

  9. سلام

    جناب دکتر حسینی عزیز.

    با توجه به جدول که در متن هست ، بهترین و سخت ترین و با ارزش ترین MBA همان Global MBA است .
    تعداد دانشگاهی که این رشته را در دنیا دارند بسیار کم است.
    من ارشد مدیریت دارم از دانشگاه پیام نور و زبانم هم خوب است ، به نظرتان در ازمون ورودی آن قبول خواهم شد ؟

    —————————-
    پاسخ :
    درود
    پذیرش از دانشگاههایی که چنین گرایشی را ارائه مینمایند بسیار سخت است. آزمون ورودی دارند و آیلتس 7 نیاز دارند.
    مثلا در استرالیا فقط دو بیزینس اسکول Global MBA ارائه مینمایند
    دانشگاه هاروارد ، لندن ، …. نیز به صورت Global Leadership آن را در قالب دوره و نه مدرک دانشگاهی ارائه مینمایند.

  10. سلام جناب موسوی
    جسارتا من امسال مدرسه ام تموم میشه و رشته حسابداری مالی میخونم.
    ایا برای مدرک MBA نیاز است رشته ام رو عوض کنم یا باهمین رشته کارشناسی ام رو بگیرم.
    لطفا راهنمایی کنید ممنون

    ———-
    پاسخ :
    درود . شما با هر مدرک کارشناسی می تواند برای رشته MBA درخواست نمایید

  11. سلام وقت شما بخیر
    برای افرادی که ارشد MBA از دانشگاه شریف و امیرکبیر دارند آیا پذیرش mba در استرالیا میسر هستش؟ و این که داشتن ارشد از ایران شرایط برای پذیرش رو تا چه اندازه ساده میکنه؟
    متشکرم

    —————-
    پاسخ :

    درود. برای کشورهای اروپایی مانند آلمان ، داشتن برگه قبولی در رشته مدیریت از دانشگاه های ایران مهم است اما برای سیستم استرالیا خیر
    اگر شما دارای مدرک زبان با نمره بالا باشید و مدرک دانشگاهی از شریف یا امیرکبیر داشته باشید ، شانس بالایی برای دریافت پذیرش از دانشگاه های دولتی استرالیا دارید.

  12. سلام.ارشد mba از دانشگاه های معتبری مثل شریف چقدر در پذیرش دانشگاه های امریکا موثره؟و اینکه پذیرش باید در رشته mba باشه یا میتونه در رشته کارشناسی(علوم کامپیوتر) هم باشه؟

    ———
    درود
    دانشگاه شریف در حوزه مهندسی قدرتمند است ، اساتید دانشگاه تهران از شریف حرفه ای تر هستند. اما در کل دانشگاه های ایران در زمینه MBA جایگاهی ندارند.
    رشته مدیریت بازرگانی همان MBA نیست.
    برای ارشد میتوانید MBA گرایش فناوری اطلاعات را ادامه دهید.

  13. باسلام
    من امسال از رشته دندانپزشکی عمومی فارغ التحصیل میشم میخواستم توی اروپا MBA بخونم
    ایا شما دانشگاهی میشناسید که بدون سابقه کار یا bachelor با هزینه زیر 20000 یورو بشه MBA بخونم
    با تشکر

    ————
    درود
    سری به این سایت بزنید. کمک خواهد نمود
    لیست قیمت دانشگاه ها برای رشته MBA
    https://www.mba.today/guide/fees-europe

  14. با عرض سلام خدمت شما

    خیلی ممنون از اطلاعات خیلی خوب و مفیدی که به اشتراک گذاشتین جناب دکتر.
    بنده مترجمی زبان انگلیسی خوندم در دانشگاه دولتی. میخواستم تغییر رشته بدم به MBA.
    با توجه به اینکه 3 سال سابقه ی کار دارم در حوزه ی تدریس، میخواستم بدونم کدوم گرایش برای من مناسب تر هست؟
    آیلتس 7 دارم.
    با توجه به اینکه مایل هستم مهاجرت کنم، بین خوندن ارشد MBA در ایران، آلمان (و یا کشور دیگه ای که بشه کمک هزینه ی تحصیلی گرفت) کدوم رو پیشنهاد میدید؟
    و چه شخصیتهایی تو این زمینه موفق تر هستند؟

    ———-
    درود
    حتی با گرفتن مدرک MBA نیز بعد از فار غ التحصیلی و بدون اشراف به زبان آلمانی ، کار مناسبی پیدا نخواهید کرد
    پس داشتن یا نداشتن MBA برای شما در آلمان فرقی ندارد. در ایرانن نیز که اصلا فرقی ندارد.
    مگر اینکه بیزینس خودتان را در آلمان راه بی اندازید که در آن صورت نیز محل اخذ مدرک مهم نیست.
    به شایعات توجه نکنید.

    باسپاس

  15. سلام خسته نباشید من مدرک کارشناسی مهندسی کامپیوتر دارم از دانشگاه آزاد البته معدل خوبی ندارم ولی در حدود 4-5 سال سابقه کار تو شرکت های حوزه آی تی رو دارم و قصد دارم در آینده به جایگاه مدیر محصولی برسم
    خواستم بدونم میتونم از Cranfield School of Management پذیریش بگیرم؟
    آیا مدرک Cranfield School of Management یه Certificate حساب میشه یا Degree ؟
    چون مدت زمانی که طول میکشه دوره ش 1 سال و این مدرسه مدیریت هم برای دانشگاه Cranfield !!!
    در اصل سوال بنده این هستش که آیا من بعد از گرفتن این مدرک ارشد MBA به حساب میام یا فقط یه گواهی MBA میگیرم؟؟
    .
    .
    ممنون از مقاله ی خوبتون و عملکرد پاسخگویی تون

    ———————–
    درود
    این بیزینس اسکول با کیفیتی است .
    Degree میدهد و جز 10 نای اول 2020 در انگلیس از نظر فایننشال تایمز شده و مورد تایید AMBA, EQUIS , AACSB هم هست.
    اگر بتوانید پذیرش بگیرید. بخت با شما یار بوده است.

    موفق باشید.

  16. سلام وقت بخیر خسته نباشین
    ممنون بابت توضیحات مفیدتون
    من لیسانس روانشناسی دارم و سابقه کاریم بیشتر در حوزه روانشناسیه. اینکه سابقه کاری باید داشته باشیم لزوما یعنی باید کارمون بیزنس بوده باشه یا کارهایی مثل روانشناسی هم سابقه محسوب میشن؟
    با تشکر

    ————-
    درود.
    سابقه مدیریتی در هر حرفه ای

  17. سلام مطلب خیلی مفید بود و ممنون .
    و سوالی داشتم ؟
    بنده سال آخر کارشناسی رشته ی طراحی لباس هستم و در حال آماده سازی خودم برای خوندن ارشد مدیریت در ژاپن هستم . به نظر شما این مسیر راه درستی است درحالی که هدف بنده داشتن برند خودم در آینده و یا کار کردن در حوزه مدیریت فشن هست ؟
    و اینکه کدام گرایش مدیریت میتواند کمک بیشتری در مسیرم به من کند؟

    ————
    درود
    حتما ارشد مدیریت یا بازاریابی در حوزه فشن یا مدرک معادل بگیرید.

  18. با سلام
    من 51 سال سن دارم و بیش از 26 سال تجربه کاری مرتبط با مدرک در صنعت برق سال تابستان 2020 از دانشگاه بولونیا در ایتالیا به زبان انگلیسی ارشد گرفتم . قصد دارم MBA را در کانادا و یا یک کشور انگلیسی زبان بخونم . مدرک زبانم اکسپایر شده . دو تا سوال دارم ایا شانسی برای پذیرش دارم؟ و ایا چون ارشد بزبان انگلیسی بوده نیاز به گرفتن مدرک زبان مجدد دارم یا خیر؟

    ——
    درود.
    دانشگاه شما از یک کشور غیرانگلیسی زبان بوده است. اگر هنوز در ایتالیا هستید ، شانس پذیرش بالاست . اگر در ایران هستید حتما باید مدرک زبان داشته باشید و GMAT نیز نیاز دارید.

  19. سلام
    من امسال کنکور دارم رشته ریاضی دبیرستان انرژی اتمی میخونم ، میخواستم ببینم رشته mba از مقطع لیسانس میتونم بخونم ؟ و اگر نه چه رشته لیسانس بخونم که کارشناسی برای mba به درد بخور تر باشه؟

    ————–
    درود
    یک رشته مهندسی برای لیسانس بخوانید و برای ارشد MBA

  20. برای خوندن MBA در دوران دبیرستان از چه رشته ای باید وارد شد و چه رتبه ای برای دانشگاه سراسری تبریز یا تهران میخواد؟

  21. سلام من دانشجو کارشناسی در رشته مهندسی شیلات هستم آیا برای ارشد MBA می تونم برای دانشگا ه های کانادا اقدام کنم؟ آیا برای رشته مهندسی شیلات و منابع طبیعی گرایش ارشد MBA وجود داره؟

    ———
    درود.
    MBA با گرایش مدنظر شما بسیار خاص است
    باید بگردید و دانشگاهی را پیدا نمایید که در حوزه شیلات یا مدیریت محیط زیست دارای کرسی باشد
    با سپاس

  22. سلام و عرض ادب
    وقت بخیر
    بنده فارغ التحصیل رشته مهندسی صنایع در مقطع کارشناسی(لیسانس) از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز با معدل ۱۶.۴۰ هستم می خواستم برای ارشد در رشته MBA یا در بیزینس اسکول تحصیل کنم سوالم این هست که چطور اقدام کنم؟
    لطفا راهنمایی بفرمایین.
    تشکر

    ———-
    درود.
    مدرک زبان باید داشته باشید و با دانشگاه مدنظرتان تماس بگیرید

  23. سلام من دانشجو ترم 4 کارشناسی شیمی علوم پایه دانشگاه تهران هستم. میخواستم بدونم آیا اگر MBA را در موسسات بگذرونم ( همزمان با ادامه تحصیل شیمی در دانشگاه تهران برای ارشد) گواهی نامه ای که دریافت میکنم تا چه حد معتبر است؟ چون برای دکتری در رشته شیمی قصد مهاجرت دارم میخوام بدونم چه کشور هایی این گواهی موسسات ایران رو قبول دارند و عملا داشتن این گواهی در اپلای من تاثیر خواهد داشت؟ و یک سوال دیگر هم دارم. دوره MBA به دو صورت در دانشگاه(دو ساله) و در موسسات برگزار میشه؟ یعنی با مدرک کارشناسی رشته غیر مرتبط چه در دانشگاه این دوره رو بگذرونم چه در موسسات هیچ کدام مدرک نمیدهند؟ و فقط گواهی میدهند؟ اگر هر دو فقط گواهی میدهند ایا فرقی بین گواهی این دوره از دانشگاه و موسسات وجود داره؟ (چه در ایران چه در اپلای به سایر کشور ها) . با توجه به گرایش من که شیمی هست چه شاخه ای از MBA را پیشنهاد میکنید

    ———-
    درود
    مدارک غیر دانشگاهی ایرانی اصلا مورد پذیرش نیست
    هر گواهینامه ای مرتبط با مدیریت صادره از ایران ، بی اعتبار است.

  24. درود بر شما استاد گرامی؛
    بابت مقاله کامل و جامع‌تون بسیار بسیار سپاسگزارم!
    من دانشجوی ترم ۶ کارشناسی مهندسی مکانیک هستم و برای مقطع ارشد تصمیم به اپلای و تحصیل در رشته MBA دارم. میخواستم بدونم با توجه به اینکه در یکی از دانشگاه‌های رنک ایران تحصیل میکنم و درحال آماده‌سازی رزومه قوی و مرتبط با مهندسی مکانیک هستم، آیا امکانش هست که بتونم از بیزنس اسکول‌های آمریکا، انگلستان یا کشورهای انگلیسی زبان پذیرش بگیرم؟!؟
    در صورتیکه بتونم پذیرش بگیرم آيا امکان تخصیص ویزا با توجه به شرایط خاص ایرانیان وجود داره؟!؟

    ———————–
    درود.
    رنگ دانشگاههای ایران برای بیزینس اسکول اصلا مهم نیست .
    مهم این است که زبان سطح بالا و مدرک GMAT یا GRE داشته باشید و بتوانید شهریه را پرداخت نماییدو
    بیزینس اسکولهایی معتبر آمریکایی و انگلیسی ( رتبه عالی) به افراد متقاضی از داخل ایران نیز پذیرش نمیدهند

  25. سلام و درود خدمت شما
    من دارم برای کنکور تجربی سال ۱۴۰۱ میخونم و دوست دارم وقتی رفتم دانشگاه در کنار پزشکی رشته ی MBA رو هم بخونم ولی نمیدونم که آیا اجازه میدن یا نمیدن و این رو هم نمیدونم که باید برای تحصیل این رشته در دانشگاه باید چه کنکوری بدم و چه منابعی نیاز هست که بخونم
    اگر من رو راهنمایی کنید ممنونتون میشم ????

    —————
    درود. بدون مدرک لیسانس امکان پذیر نیست.

  26. سلام وقت بخیر
    من ۳۴ ساله هستم و کارشناسی مترجمی زبان دارم. بخاطر علاقم به هنر و دنیای مد الان کار خودمو دارم و مشغول خیاطی هستم. میخوام برند خودمو داشته باشم.میتونم ایران MBA بخونم؟ برام مفید هست؟ برای کسب و کار خودم و فروش خوب‌ به دردم میخوره؟ در حال حاضر برای خارج از کشور نمیتونم اقدام کنم.

    ——–
    درود.
    بله میتواند به مدیریت کسب و کار شما کمک نماید.

  27. با سلام

    من 43 ساله هستم. مدرک کارشناسی مهندسی با 20 سال سابقه کار مرتبط. به تازگی فارغ التحصیل دوره مشترک کارشناسی ارشد دانشگاه تهران و دانشگاه مدیریت وارنا بلغارستان- متروپلیتن ولز شده ام. در زمان پذیرش با آیلتس 6.5 آکادمیک پذیرش شدم. در مدرک دانشگاهی ذکر شده language of instruction and language of assessment is English
    برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا کدام کشور را پیشنهاد میکنید و آیا لازم هست دوباره آیلتس امتحان بدهم ؟

    با تشکر و احترام
    ——————-
    درود
    مهم نیست که به چه زبانی درس خوانده اید در ایران ، زبان تحصیلی فارسی است.
    پس شما برای ادامه تحصیل نیاز به مدرک زبان دارید، مگر آنکه به شیوه ای استثنایی واقعا این را به عنوان یک رشته دانشگاهی غیرفارسی قبول نمایند که میشود گفت غیر ممکن است.
    امتحان دهید. برای هر کشور انگلیسی زبان که میتوانید. برای ولز ببینید میتوانید پذیرش بگیرید .

  28. درود. مدرسه کسب و کاری دارای بورسیه و کمک هزینه تحصیلی نیست. دانشگاه های معمولی دارای کمک هزینه هستند. آلمان به زبان انگلیسی باشد خوب است.


[بالا]

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *