( انتخاب )

 از آنجا که نام‌ برند نقش اصلی را در میان عناصر برند بازی می‌کند و تداعیات ذهنی قدرتمندی را در زمینه محصول به صورت مختصر و مفید ارائه می‌نماید ، لذا انتخاب نام‌ برند یک از مسائل اساسی است که بایستی به آن توجه نمود. نام‌ها از موثرترین ابزارهای ارتباطی برند با مخاطبین به شمار می‌آیند. اکثر آگهی های ی بین ۳۰ تا ۶۰۰ ثانیه نمایش داده می‌شوند. در این میان نام‌ برند است که توسط ان به حافظه سپرده و ثبت می گردد.

نام‌ برند (نام تجاری) را چگونه انتخاب نماییم

مساله وابستگي محصول/ و نام در ذهن مصرف كنندگان سبب گرديده تا شركتها كمتر به تغيير نام بپردازند. همين امر سبب گرديده تا قبل از انتخاب نام‌ برند مطالعات عميق و وسيعي در اين زمينه صورت پذيرد. انتخاب نام مناسب براي يك برند بسيار دشوار است. از ميان كل واژگان يك زبان ، تعداد محدودي را مي توان براي يك نام‌گذاري برند انتخاب كرد. زماني كه شما به عنوان يك مدير متوجه شويد كه نام تجاري انتخابي شما قبلا ثبت گرديده است و به لحاظ حقوقي غير قابل استفاده است احساس بدي به شما دست خواهد داد.

انتخاب نام جديد براي يك محصول جديد، تركيبي از هنر و علم است. نام‌هايي كه ساده هستند و به راحتي نگارش و تلفظ مي‌شوند، آشنا و بامفهوم هستند، متفاوت و منحصر به فردند و قادرند ميزان آگاهی برند را در ذهن مصرف‌كننده تا حد زيادي افزايش دهند ،(و خصوصياتي از اين دست) نام‌هايي مناسبي مي‌باشند. اینجاست که نقش و اهمیت مدیریت برند و عملیات برندینگ بیش از پیش نمایان میگردد. (ویدیو در مورد انتخاب نام)

بحث انتخاب نام‌ برند يكي از مباحث جالب در علم زبان‌شناسي است. هر يك از حروف می‌تواند معني و مفهوم خاصي را در برداشته باشد كه اين معنا در طراحي نام‌ برند جديد مي‌تواند موثر باشد. به عنوان مثال حرف X در نام‌های تجاري رواج يافته است (نظير برند Xterra Nissan). زيرا حرف X تداعی‌کننده واژه‌‌هايي نظير Extreme (بي‌نهايت) است و مفاهيمي نظير جواني،نو بودن و پيشرو بودن را به ذهن تداعي مي‌كند.

تحقيقات نشان مي‌دهد كه در برخي از موارد مصرف‌كنندگان ترجيح مي‌دهند محصولي را مورد استفاده قرار دهند كه نام آن هنگام تلفظ نزديك، مشابه با اسم آن‌ها باشد. و يا نام‌هايي كه تركيبي از حروف و اعداد هستند(نظير WD40) يا تركيبي از كلمات و اعداد (نظير Formula409) و يا آميخته‌اي از حروف،كلمات و اعداد هستند كه بیان‌کننده مدل و نسل‌های مختلف يك محصول‌اند(نظير BMW سري 3،5 و7).

برند و برندینگ Branding نام‌ برند ( نام تجاری ) را چگونه انتخاب نماییم - باید ها و نباید

برای نام‌گذاری محصول جديد، رويه‌های متعددی پيشنهاد گرديده است. بيشتر رويه‌ها بر اساس ديدگاه زير تعيين‌ مي‌گردند:

  1. انتخاب هدف مناسب

  2. بررسي منابع مختلف (كاركنان،مشتريان، خرده‌فروشان، تامين كنندگان، مشاوران تبليغاتي و …)و تهيه ايده‌ها متفاوت از نامتان

  3. شناسايي گزينه‌های اصلی

  4. مطالعه و بررسی نام‌هایي برگزيده(بررسی حقوقی ترجيحا بین‌الملل)

  5. تحقيقات جامع در زمينه گزينه نهایی از مشتريان

  6. انتخاب نام نهایی

 

شرکت‌ها در انتخاب نام‌ برند خود مرتكب اشتباهاتی میشوند لذا در انتخاب نام موردنظرتان به موارد ذيل دقت نماييد:

  1. ناديده گرفتن مباحث پيچيده مرتبط با علائم تجاری و URL

  2. استفاده از نام نامناسب و نامرتبط

  3. در نظر نگرفتن الزامات جهاني در مورد برندها

  4. پايان دادن ارتباطات شفاهي ميان برند و نام آن

  5. ساده‌انگاری نسبت به مبحث نام‌گذاری

  6. گرفتار شدن در دام مفاهيم انتزاعی و در نظر نگرفتن بازخورد مخاطبان هدف در فرايند تصميم‌گيری

اگرچه در برخي از گروه‌های مصرف‌كنندگان هميشه تداعيات ذهني منفي درباره نام جديد برند وجود دارد ، با اين وجود در بيشتر موارد اين تداعيات منفي پس از اجراي برنامه‌های بازاريابي به تدريج کم‌ مي‌شوند. بازاريابان بايد در اين حالت به خاطر داشته باشند كه این‌گونه ملاحظات کوتاه‌مدت را از تاثير بلندمدت و پايدار تداعيات ذهني درزمینه‌ی نام‌هاي تجاري متمايز سازند.

انتخاب ممكن است با يك جرقه در ذهن شما، و يا يك مسئله احساسي درگير باشد.

شايد براي شما جالب باشد تا بدانيد نام برند ياهو چگونه انتخاب شد:

 

yahoo لوگو یاهو

Jerry Yang و David Filo پورتال اينترنتي خود را، كه در قالب پروژه دانشگاهي در دانشگاه Stanford طراحي كردند، Yahoo نام نهادند.

اين نام به پيشنهاد Filo و به صورت كاملا اتفاقي ارائه شد. او در خاطرات دوران كودكي خود به خاطر مي‌آورد كه پدرش اورا هنگام ابراز محبت (Yahoo كوچولو) خطاب مي كرد. آنها اين واژه را انتخاب و مخفف واژه‌هاي مرتبط با كار خود (Yet another hierarchical officious oracle) تعريف كردند.

مطلب مرتبط : برندسازی در شرکت نوپا Startup Branding

 نوشته شده توسط مهندسی رضایی

 تیم مشاوران ایران : مطالب این سایت شامل حمایت از حق مؤلف و مترجم است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

4.9/5 - (20 امتیاز)

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *