زبان بدن – 21 حالت چهره

پژوهشگران دانشگاه اوهایو آمریکا با به‌گیری یک نرم‌افزار جدید 21 حالت چهره را در دنیای شناسایی شد. تا پیش از این برای نشان دادن عواطف در چهره تنها 6 حالت در نظر گرفته می‌شد.

iranmct-body-the-face

دکتر الکس مارتینز، از دانشگاه ایالتی اوهایو چنین بیان می‌نماید :

ما تأثیر عواطف بر حالت‌های صورت را از عواطف ساده مثل خوشحالی یا اندوه فراتر برده‌ایم و شواهد محکمی به دست آوردیم که نشان می‌دهد انسان‌ها در حالت‌های عاطفی مختلف چگونه عضلات صورت خود را حرکت می‌دهند؛ به این ترتیب ما ۲۱ حالت چهره را شناسایی کردیم.

“نتیجه بسیار شگفت‌انگیز بود. ما متوجه شدیم تقریباً همه این ۲۱ حرکت، یک حالت چهره را به یکسان از خود نشان می‌دهند، حداقل در فرهنگ ما چنین است.”

پیش از این حالت‌های چهره به شش حالت خوشحال، غمگین، ترسیده، عصبانی و متعجب محدود بود.

body-language-iranmct زبان بدن

از چپ: مشمئز و متعجب، ترسیده، ترسیده و عصبانی، ترسیده و مشمئز، ترسیده و متعجب

روش تحقیق

برای شناسایی حالت‌های چهره، چندین جمله‌ طراحی کردند که حالت‌های عاطفی را ایجاد کنند.
از ۱۰۰ مرد و ۱۳۰ زن خواسته شد تا حالت‌های چهره‌شان را بر اساس چیزی که به آن‌ها گفته می‌شود تغییر دهند تا از آن‌ها عکس گرفته شود.

مثلاً وقتی به این افراد گفته شد “همین حالا خبر غیرمنتظره‌ای شنیدی” نتیجه چهره “خوشحال و متعجب” بود و وقتی گفته شد “بوی بدی استشمام می‌کنی” نتیجه چهره “مشمئز” بود.

دانشمندان پنج هزار عکسی را که به این ترتیب گرفته بودند برای یافتن شباهت‌ها و تفاوت‌ها بررسی کردند. برای این کار عکس‌ها را با بانک اطلاعات موسوم به “سیستم شناسایی حرکات صورت مقایسه کردند.

body-language-iranmct زبان بدن

از چپ: مشمئز و خوشحال، خوشحال و متعجب، خوشحال، متنفر، غمگین

این سیستم بیشتر برای تجزیه و تحلیل حالت‌های بدن ” زبان بدن ” استفاده می‌شود.

نتیجه این کار، شناسایی بیست و یک حالت چهره بود که همگی ترکیبی از شش حالت پایه هستند.

چهره خوشحال در ۹۹ درصد افراد یکسان است: گونه‌های بالا رفته بعلاوه لبخند.
تعجب با گشادشدن چشم‌ها و باز شدن دهان ظاهر می‌شود.
آدم “خوشحال متعجب”، چشم‌های گشاد، گونه بالا رفته، دهان باز و نیم لبخند دارد.
اما فرد “خوشحال مشمئز” چشم و دماغ جمع شده به همراه لبخند دارد، این واکنش فردی است که چیزی چندش‌آور اما بسیار خنده‌دار دیده.

سپس دانشمندان با استفاده از نشانه‌های عضلات چهره مثل گوشه دهان و لبه بیرونی ابرو توانستند هر حالت را با حرکت عضلات ربط دهند.

دکتر مارتینز می‌گوید ” فرض ما در علوم شناختی این است که مغز مثل رایانه کار می‌کند. ما می‌خواهیم الگوریتمی را شناسایی کنیم که مغز ما بر اساس آن کار می‌کند، الگوریتمی که به مغز امکان می‌دهد با دیدن حالت‌های چهره، عواطف مختلف را تشخیص دهد.”

“تاکنون ما برای رمزگشایی از این الگوریتم از شش حالت اصلی چهره استفاده می‌کردیم و مشکلات عظیمی داشتیم. امیدوارم با شناسایی حالت‌های جدید، راه بهتری برای رمزگشایی و تحلیل الگوریتم‌های مغز پیدا کنیم.”

دانشمندان سعی می‌کنند با مدل‌سازی رایانه‌ای از حالت‌های چهره برای تشخیص بیماری‌هایی مثل اوتیسم استفاده کنند.

برای مثال خشم و ترس در مبتلایان به PTSD (اختلال استرسی پس از حادثه) زیاد است، اما آیا تمام حالت‌های مربوط به خشم یا ترس به یک اندازه در چهره آن‌ها ظاهر می‌شود یا آنکه بیشتر مثلاً چهره “عصبانی ترسیده” دارند؟

body-language-iranmct زبان بدن

از چپ: غمگین عصبانی، غمگین مشمئز، غمگین ترسیده، غمگین متعجب، متعجب

علاوه بر این، متخصصان می‌خواهند ارتباط واکنش‌های چهره را با عوامل ژنتیکی و مسیرهای شیمیایی مغز شناسایی کنند و بدانند این راه‌های عصبی کدام‌اند و ترشح چه مواد شیمیایی در مغز این حالت‌ها را در چهره ایجاد می‌کند؟

body-language-iranmct زبان بدن

از چپ: غمگین عصبانی، غمگین مشمئز، غمگین ترسیده، غمگین متعجب، متعجب

به گفته دکتر مارتینز حالا “می‌توان فرضیه‌های بیشتری را مطرح کرد و به آزمایش گذاشت.”

به این ترتیب می‌توان شناخت بیشتری از بیماری‌های روانی به دست آورد و برای آن‌ها روش‌های درمانی و دارویی پیدا کرد.

تیم مشاوران مدیریت ایران : مطالب این سایت شامل حمایت از حق مؤلف و مترجم است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

4.5/5 - (10 امتیاز)