مصرف خودنمایانه یا مصرف گرایی خودنمایانه

مصرف خودنمایانه چیست ؟ 

مصرف خودنمایانه Conspicuous consumption یا مصرف به خاطر متمایز شدن از دیگران، از نگاه روانشناسی نارسیسم یا خودشیفتگی است.

از دید روانشناسی مصرف ، فرد به دنبال خرید کالا یا خدمات لوکس یا منحصر به فردی است. وی به رخ کشیدن شرایط اقتصادی و جایگاه یا طبقه اجتماعی برتر خویش به دیگران است.

مصرف خودنمایانه خرید کالا یا خدمات با هدف خاص نمایش ثروت به جای پوشش نیازهای اساسی است. اگر بخواهیم به جامعه خود نگاه کنیم، مصادیق مصرف خودنمایانه بسیار وجود دارد.

این نوع مصرف مرتبط با طبقه اجتماعی خاصی نیست و میتواند در هر طبقه و با هر سطحی از دیده شود.

مصرف خودنمایانه Conspicuous Consumption

عناصر کلیدی مصرف خودنمایانه

  1. مصرف خودنمایانه اصطلاحی است که توسط اقتصاددان و جامعه شناس آمریکایی تورستین وبلن ابداع شده است.
  2. مصرف خودنمایانه را می توان در مورد کالاهای لوکسی که به راحتی به عنوان اقلام گران قیمت و تجملی قابل تشخیص هستند، اعمال کرد.
  3. وسایل حوزه فناوری، اتومبیل و لباس همگی می توانند نمونه هایی از موارد مرتبط با مصرف خودنمایانه باشند.
  4. مصرف خودنمایانه اغلب برای نشان دادن یک موقعیت یا طبقه اجتماعی خاص انجام می شود.
  5. در حالی که این نوع مصرف اغلب با افراد ثروتمند مرتبط است، هر کسی از هر طبقه اقتصادی ممکن است یک مصرف خودنمایانه باشد.

درک مصرفگرایی خودنمایانه

این اصطلاح توسط اقتصاددان و جامعه شناس آمریکایی، تورستین وبلن Thorstein Veblen در کتاب خود به نام «نظریه طبقات تن آسا» در سال 1889 معرفی شد. این نوع مصرف محصول طبقه متوسط رو به رشد در طول قرن 19 و 20 به شمار می رفت. این گروه درصد قابل توجهی از درآمد قابل تصرف را برای صرف کالاها و خدماتی داشتند که عموماً ضروری تلقی نمی شد.

نمونه هایی از مصرف خودنمایانه و انتخاب محصول

مصرف خودنمایانه با خرید کالاهایی که به طور انحصاری برای بیان یا ایجاد ثروت طراحی شده اند، مانند های لوکس روی لباس ها، ابزارها و تجهیزات با فناوری پیشرفته، و وسایل نقلیه مثال زده میشود.

گوشی های هوشمند و سایر فناوری ها

برای مثال، در حالی که انواع مختلفی از گوشی‌های هوشمند رده بالا از تولیدکنندگان بزرگ در بازار وجود دارد، گوشی‌های هوشمند تخصصی که صرفاً به عنوان اقلام لوکس ساخته شده‌اند نیز تولید شده‌اند.

همه گوشی‌های هوشمند به طور موثر ویژگی‌های اصلی ارتباطی را با نرم‌افزارها و برنامه‌های نصب شده روی آن‌ها ارائه می‌کنند که عملکردهای مناسبی دارند. با این حال، گوشی های هوشمند طراح از برندهای لوکسی مانند بنتلی و لامبورگینی در دسترس هستند.

سخت‌افزار درون گوشی‌ها تقریباً همیشه خوب هستند، اما چیزی که اغلب این گوشی‌های هوشمند را متمایز می‌کند، قاب‌های بیرونی آنها است ممکن است از چرم، تیتانیوم یا حتی گرانیت ساخته شده باشند.

آیفون بدنام Black Diamond با قیمت 15 میلیون دلار، فقط یک آیفون 5 درجه یک بود که با طلا پوشانده و سنگهای قیمتی پوشانده شده بود و شامل یک الماس سیاه 26 قیراطی بود. این دستگاه با 600 سنگ قیمتی پوشانده شده است که از این تعداد 53 سنگ در ی در پشت قرار گرفته است.

ماشین سوپر اسپرت

مشابه این را می توان در مورد سوپراسپرت های  که عملکرد بالا در سرعت و جذابیت بصری و به تعداد محدود تولید میشوند، اما برد عملی کمی دارند، بیان نمود.

چنین وسایل نقلیه ای از سازندگانی مانند مک لارن و بوگاتی ، در تعداد کوچک تولید می شوند و به راحتی هر کدام بیش از 1 میلیون دلار قیمت دارند.

حداکثر سرعت ابرخودروها معمولاً در اکثر جاده ها به طور ایمن یا قانونی قابل دستیابی نیست.

مالکیت این وسایل نقلیه می تواند بیانگر مصرف خودنمایانه باشد زیرا توانایی های کامل سوپراسپرت ها به ندرت قابل تجربه است – حتی توسط مالک.

ملاحظات خاص

ممکن است استدلال شود که خرید این نوع از وسایل به خاطر کیفیت بالای آنان است. با این حال، نسخه های بسیار ارزان تر از همان دستگاه نیز در بازار هستند.

هدف اصلی تهیه چنین محصولاتی ایجاد گفتگو در مورد خرید آن و این واقعیت است که مالک می تواند چنین خرید گزافی را انجام دهد.

 

 

مطالب این سایت شامل حمایت از حق مؤلف و مترجم بوده و هرگونه کپی برداری بدون درج لینک منبع پیگرد قانونی دارد.

بازاریابی

5/5 - (3 امتیاز)

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *