مسئولیت اجتماعی شرکت‌ Corporate Social Responsibility

مسئولیت اجتماعی شرکت‌ یک پیام واضح به است. زیرا برای محصولاتی که به جهان کمک می نماید، مشتریان را باید متقاعد سازید که به خودشان کمک مینمایند.

مسئولیت اجتماعی شرکت‌ در قبال جامعه CSR Corporate Social Responsibility فروش

انسان‌ها اصولاً موجوداتی خودخواه هستند. اگر قصد جلب نظر و ایجاد انگیزه خرید در آن‌ها را دارید ، علایق درونی‌شان را کشف نمایید و بر “تمایل آن‌ها به انجام خوب” سرمایه‌گذاری ننمایید.

اگر شما یکی از آن دسته از خرده‌فروشانی هستید که اعتقاددارند یک شهروند خوب و متعهد در جهت فروش محصولتان، شما را یاری خواهد نمود، پس از یک راز کوچولوی نهفته در دنیای واقعی تجاری مطلع نیستید. ما قصد داریم تا این راز را با شما در میان بگذاریم.

علا رغم نتایج اکثر تحقیقات شکل‌گرفته در حوزه رفتار مشتری که نشان می‌دهد مشتری به کسب و کارهای کوچک و بزرگ چه کمک‌هایی خواهد نمود، واقعیت به همین سادگی و وضوح که بیان می‌گردد، نیست.

به این دلیل که چیزی که مردم می‎گویند و کاری که انجام می‌دهند غالباً متفاوت است، به ویژه زمانی که وارد مباحث اجتماعی می‌شویم. تمایل مشتریان به خریدن برخی ها، ‌ها و اندازه‌های خاص بیشتر به عادت‌های خرید آن‌ها بستگی دارد، تا اینکه شرکت چه چیزی به جامعه ارائه می‌دهد.

مسئولیت اجتماعی شرکت CSR

بنابراین اگر تمایل به فروش تعداد بیشتری از محصول یا خوددارید به دنبال ایجاد مناسب باشید، پس واقع‌بینی باشید، اکنون زمان آن است که برای جذب مشتری، از طریق ایجاد نفع شخصی، ایجاد انگیزه نمایید تا دست به انجام یک کار خوب و مفید برای شما و جامعه زند.

آیا تصور مینمانید که این کار دورویی یا غیراخلاقی است؟ پس حتماً ادامه مطلب را مطالعه کنید.

انسان‌ها به آن چیزی که به زبان می‌آورند، عمل نمی‌نمایند.خانم دکتر مارگارت مید ( انسان‌شناس صاحب‌نظر در دانشگاه کلمبیا ) اشاره می‌نماید که چیزی که انسان‌ها می‌گویند و کاری که انجام می‌دهند و چیزی که در نهایت میگویند که انجام داده‌اند، کاملاً متفاوت هستند. بنابراین باور اعتقاد به این مطلب که مشتریان می‌توانند شرکت، محصولات و خدمات شما را صرفاً به این خاطر که شما یک شرکت شهروندی ( شرکت مسئولیت‌پذیر اجتماعی ) هستید، مورد حمایت قرار دهند، درست نیست.

آخرین نتایج تحقیقات شرکت Cone Communications نشان می‌دهد که 71% درصد آمریکایی‌ها محصولی را خریداری می‌نمایند که در زمان خرید، دلیلی برای خریداری‌اش داشته باشند.

در تحقیق دیگری از شرکت Edelman خاطرنشان می‌گردد که 76% مشتریان جهانی محصولات یا خدمات را از شرکت‌هایی خریداری می‌نمایند که یک دلیل موجه داشته باشند.

در مقاله‌ای از مورگان کلندانیل در نشریه معتبر Fastcoexist اشاره شده است که 71% مشتریان، علاقه به شرکت دارند که به نوعی درگیر حل مشکلات اجتماعی هستند. اما این همان موردی نیست که مردم باور دارند که درست است، زیرا اگر معتقد باشیم که عواملی مانند قیمت، کیفیت و مزایا برای مشتری مهم نیست، این نوع نگاه می‌تواند درست باشد.

انسان‌ها در ظاهر به شرکتی که منفعتی به جامعه پیرامون خود می‌رساند، اهمیت می‌دهند، اما در واقعیت عوامل دیگری نظیر قیمت، کیفیت و مزایای محصول مورد نظر، از اهمیت بالاتری در فرآیند تصمیم‌گیری هنگام خرید قرار دارند.

 

“اکنون زمان آن است که اثرگذاری‌تان از یک موسسه خیریه بر اذهان جامعه بالاتر باشد.”

اما این مطلب را در نظر داشته باشید که اگر نتایج این تحقیقات درست است، پس چرا مردمی که ادعا می‌نمایند که نگران مسائل زیست‌محیطی هستند، ماشین‌های پاک و دوستدار محیط‌زیست نمی‌خرند و یا علا رغم حمایت گسترده از تجارت آزاد محصولات این حمایت منجر به فروش آزاد نشده است و حتی چرا آی پاد، آی فون و آی پد قرمز رنگی که جهت صندوق جهانی ایدز (برای کمک به آفریقا) توسط تولید شده بود، جزو بالاترین فروش‌های اپل نبود؟

اپل قرمز ایدز آفریقا مسئولیت اجتماعی شرکت‌

به این خاطر که تمایل ما به انجام کار خوب و خواسته ما برای عمل به آن اغلب کاملاً متفاوت هستند. این نماد مسئولیت اجتماعی شرکت‌ است.

بنابراین اگر شما واقعاً انگیزه دارید که محصولات خود را به فروش برسانید و کار خیر هم انجام دهید زمانش رسیده است که به منافع شخصی مشتریان توجه نمایید. بهتر است دست از بذل و بخشش بدون برنامه بردارید، این بدین معنی است که هرگونه کمک باید خالصانه بوده و همراه با این واقعیت که ایجاد منفعت شخصی برای مشتریان می‌تواند به رفتار داوطلبانه اجتماعی آن‌ها منجر شود.

 

 روشهایی استفاده از مسئولیت اجتماعی شرکت‌ CSR در مسیر فروش

1- کسب منفعت شخصی

خجالتی نباشد. احساس گناه هم نکنید. محصول یا خدمتی را به مشتریان پیشنهاد دادن و متعاقباً سودی که مشتریان از خرید محصول کسب می‌نماید؛ همه و همه باعث کمک به جامعه خواهد بود و این امر کار کاملاً درستی است. در حقیقت اگر شما در حال خلق یک تأثیر اجتماعی هستید، ایجاد یک حس خوب در مشتری با دستیابی وی به منفعت کافی از سوی شما، اجتماعی‌ترین راه ممکن برای انجام دادن این امر است.

پس با آغوش باز به استقبال رفتارهای سنتی از قبیل تخفیف، محصولات رایگان، پیشنهاد‌های ویژه و شیوه‌های وفادار سازی مشتریان بروید و عنوان کار خود را تقدیر از مشتری به دلیل درگیر شدن در کار خیر خود بگذارید، زیرا به دلیل وجود این منفعت است که مشتریان بیشتر دوست دارند که بخشی از کار خیری که شما انجام می‌دهید باشند.  مسئولیت اجتماعی شرکت‌ با هدف کمک به هر دو طرف بوجود آمده است.

2- شأن اجتماعی

به عنوان یک فرد، ما قویاً در جستجوی تأیید جامعه هستیم. بنابراین اگر قادریم تا با خریدی که انجام می‌دهیم، تأیید جامعه را دریافت نماییم، چرا نباید وارد این بحث شویم؟
اگر ما می‌توانیم نگرانی‌های اجتماعی خود را مانند یک نشان لیاقت به سینه بزنیم، برای چه از این فرصت استفاده نکنیم؟

  • برند تامز (شرکت تولیدکننده کفش از مواد گیاهی و بازیافتی) آخرین مدل خود را بر اساس این فرضیه ساخت است. با شعار یک کفش بخرید، یک نیازمند یک کفش رایگان هدیه می‌گیرد.
  • برند واربی پارکر (شرکت تولیدکننده عینک با فریم تیتانیوم) برنامه‌ای برای فروش عینک 145 دلاری به قیمت 95 دلار در حمایت از افراد فقیر نیازمند به عینک در کشورهای نیازمند اجرا نموده است، که هدف آن، اهمیت دادن به کودکان در کشورهای در حال توسعه است.
    مورد حمایت قرار دادن گرسنگان قابل‌تحسین است، بنابراین چرا نباید به خودمان اجازه دهیم که اهمیت دادن به این موضوعات در پوشش، صورت و کفش‌های ما نمایان باشد؟

TOMS-shoes کفش مسئولیت اجتماعی شرکت

این مورد به دلیل وجود این واقعیت مورد حمایت قرار می‌گیرد که انسان‌ها بیشتر در ملأ عام فعالیت‌های اجتماعی انجام دهند تا در خلوت شخصی خودشان. دان ارایلی دانشمند علوم رفتاری تأیید می‌کند که مردم بخشنده‌تر می‌شوند اگر بخشش و اهدا آن‌ها در ملأ عام اتفاق بیفتد و به ندرت افرادی پیدا می‌شوند که به طور ناشناس کار خیر انجام دهند.

3- اعتبار و به رسمیت شناختن

مشتریان تمایل شدیدی به شراکت با افراد و سازمان‌هایی را دارند که از وجهه اجتماعی بالایی برخوردارند. چند نفر را می‌شناسید که در مورد افراد مشهوری که می‌شناسند با شما صحبت کرده باشند. مطالعات نشان می‌دهند که افراد با ذکر نام افراد سرشناس در جملات خویش به عنوان یک منبع معتبر و یا با به‌کارگیری دیگر تکنیک‌های خودشیرینی، سعی در بهره‌گیری از وجهه و قدرت اجتماعی خواهند نمود. و این حالت برای محصولات و ترفیع فروش نیز اتفاق می‌افتد.

“مشتریان علاقه زیادی به همکاری با افراد و سازمان‌هایی را دارند که از وجهه اجتماعی بالایی برخوردارند.”

یک شرکت سوییسی تولیدکننده کیف (محصولات خود را با ضایعات کامیون‌ها و دوچرخه‌ها از قبیل کمربندهای ایمنی، تیوپ داخل چرخ دوچرخه‌ها می‌سازد) نمونه خوبی در این خصوص است. ایده طراحی این نوع کیف به حدی خوب بود که به موزه هنرهای مدرن رسیده است. درحالی‌که این شرکت از جمله شرکت‌های است که تأثیر زیادی بر مسائل اجتماعی و زیست‌محیطی دارد و وجهه اجتماعی خوبی دارد و همین طور محصولات آن‌ها از کیفیت و بالایی برخوردار هستند.

یکی از مؤسسان این شرکت می‌گوید : در حال حاضر افراد فقط به صرف نام خانوادگی ما که بر روی محصول گذاشته‌شده آن را خریداری می‌نمایند و به اینکه این کیف‌ها از چه موادی اولیه‌ای ساخته‌شده اهمیت نمی‌دهند.

پذیرش منافع مشترک

آدام اسمیت ( پدر علم اقتصاد نوین ) بیان می‌نمایند :

” قصاب و نانوا از روی خیرخواهی به فکر تهیه مواد اولیه شام شب ما نیستند، بلکه به دنبال تحصیل منفعت خود هستند”.

ما نیز معتقدیم که غالب حرکت‌های مهم اجتماعی و زیست‌محیطی به این علت صورت می‌گیرد. شرکت‌ها باید به دنبال روش‌های خلاقانه‌ای باشند تا منافع خود را به منافع شخصی و اجتماعی مشتریان خود گره زنند. مسئولیت اجتماعی شرکت‌ باید در کنار کسب درآمد و سودآوری مد نظر باشد.

 

 منبع : fastcoexist.com

مسئولیت اجتماعی شرکت CSR Corporate Social Responsibility

تیم مشاوران یت ایران : مطالب این سایت شامل حمایت از حق مؤلف و مترجم است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

5/5 - (12 امتیاز)
1 پاسخ به مسئولیت اجتماعی شرکت‌ CSR و فروش (مسئولیت اجتماعی شرکتی)
  1. مقاله خوب و مطالب صحیح است.‌ اما باید توجه کنیم که توجه به مسئولیت اجتماعی، فقط و فقط برای فروش بالاتر، نباید ملاک باشد.‌ توجه به مسئولیت اجتماعی، برای یک شرط، خودبخود، و ذاتا یک ارزش محسوب میشود.


[بالا]

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *