پارچه هوشمند

یک بانوی دانشمند ایرانی به نام سر خانم دکتر رویا عشایری سلطانی به عنوان محقق ارشد آزمایشگاه ملی فیزیک  Senior Research Scientist at National Physical Laboratory در کشور انگلستان موفق به اختراع پارچه‌ای با قابلیت رسانایی جریان الکتریسته شده است.

flexible-textile پارچه قابل انعطاف و هوشمند رسانا

این پارچه از جنس کتان  بوده و قابل شستشویی میباشد که مانند فلزات توان عبور برق با فاز پائین را در خود دارد. آزمایشگاه ملی فیزیک در انگلستان اعلام نمود، اختراع این “پارچه هوشمند” (Smart Conductive Textiles) که “الکترونیک قابل پوشش” نیز نام گرفته است، تا سال ۲۰۱۵ برای آنان مبلغی بیش از ۱.۸ میلیارد پوند (۲.۸۸ میلیارد دلار) سود به همراه خواهد داشت.

Roya Ashayer - soltani خانم دکتر عشایری - اختراع پارچه هوشمند

سرکار خانم دکتر عشایر سلطانی تحصیلات دانشگاهی خود را از لیسانس تا پایان دکتری در کالج سلطنتی علوم، و پزشگی دانشگاه لندن (The Imperial College of Science, Technology and Medicine) و فوق دکتری را در کالج پادشاهی لندن (King's College London) پشت سر گذرانده و این دومین اختراع ایشان میباشد.

موارد کاربرد پارچه هوشمند :

  • تجهیزات پزشکی
  • پوشاک و تجهیزات ورزشی
  • وسایل الکتریکی خانگی
  • کاربردهای دفاعی و نظامی
  • قشن و مد

فیلمی از این پارچه هوشمند نیز در  آپارات و یوتیوب از این اختراع قرارا داده شده است.

تیم مشاوران یت ایران : مطالب این سایت شامل حمایت از حق مؤلف و مترجم است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

سپاس