رولکس Rolex

برونو میر در سال 2007 چهارمین عامل رولکس Rolex  شد. در زمان ش توانست رولکس را به هفتاد و یکمین برند بزرگ جهان تبدیل کند اما امسال این شرکت 18 درصد افت کرده و در همین ماه گذشته، هیئت مدیره رولکس، جان ریدو مارینی Gian Riccardo Marini ایتالیایی را جانشین او کردند.

برند رولکس - جان ریکاردو مارینی Rolex Gian Riccardo Marini ایتالیایی

1-  به عنوان مدیر عامل رولکس، بحران اقتصادی که دامنگیر جهان شده، بر شما فشاری ایجاد نکرده است؟

– من پیش از اینکه به رولکس بیایم، بانکدار بوده ام. شش سال پیش بود که به رولکس آمدم و در مقایسه با امروز، یک کودک بیشتر نبودم. در شرایط سخت اقتصادی حاضر، فکر می کنم به سوی سخت ترین بحران اقتصادی جهان پس از جنگ جهانی دوم پیش می رویم و لحظات سختی است، هر چند دورنمای بازار چین اندکی ما را آرام می کند. در خلال این مدت، فکر می کنم که فهمم از بازارهای جهانی، تجربیاتم در مدیریت و پیشینه ام برای شرکت مفید بوده است. بنابراین سعی کرده ام که با تکیه بر نام رولکس و سنت های آن، از بحران مالی به دور بمانم.

2-شما قبلا بانکدار بوده‌اید، چالشی که برای گرداندن یک برند جهانی دارید چیست؟

– در تاریخ رولکس، من چهارمین مدیر این کمپانی هستم. نکته مثبت این است که ما ی با شهرت جهانی هستیم و همه مردم رولکس را می شناسند. این البته ناشی از دستاوردهای افراد قبلی بوده است اما بزرگترین چالش من این است که سنت رولکس را حفظ کنم و نگذارم منحرف شود. اگر به تاریخ رولکس نگاه کنید، برندهای زیادی آمده اند و بعد محو شده اند. ما امروز در شرایط سختی در تاریخ ساعت سازی جهان هستیم و م این است که باقی بمانیم. البته باورم این است که بحران کنونی جهان به ما کمک می کند.

rolex رولکس برند

 3- بحران به شما کمک می کند؟!

– شکی در این ندارم. تصمیم گرفته ایم چرخه تجاری را حذف کنیم و همه مشکلات را در طولانی مدت ببینیم. تصمیم گرفتیم کار مهمی انجام دهیم. اگر چرخه تجاری را حذف کنیم، می توانیم مستقل تر تصمیم بگیریم و کیفیت محصولاتمان را هم بالاتر ببریم.

4- شما برند جدیدی به نام تودور Tudor دارید و می خواهید بازار را به داخل آمریکا و اروپا گسترش دهید. روند کار چگونه است؟

– تودور در 1926 بنیان گذاشته شد و برند جدیدی نیست. در واقع خواستیم که رولکسی باز هم لوکس‌تر به بازار دهیم. این برند در چین و هنک کنگ و سنگاپور بسیار مشهور است. در واقع فروش آن در آسیا از اروپا بسیار بیشتر است. در اروپا هم می فروشیم اما در مقایسه با آسیا بسیار ناچیز است. اخیرا تصمیم گرفته ایم فروش خود را در اروپا افزایش دهیم. در آمریکا مترصد فرصت هستیم به طور سنتی اگر بخواهید برند جدید و گران قیمتی را وارد خاک آمریکا کنید، اول باید برندتان را در اروپا تحکیم کنید. مردم آمریکا هنوز هم چشم به محصولات لوکس اروپا دارند و اگر در اروپا معروف نباشد آنها هم به دنبالش نمی روند.

 5- فکر نمی کنید برای رولکس هم بهتر باشد که به تعداد برندهای خود بیفزاید تا قدرت رقابتی خود را در بازار بالا ببرد؟

– اصلا اینطور فکر نمی کنم. افتخار ما این است که دو برند مشهور رولکس Rolex و تودور Tudor را داریم و این یک مزیت برای ما است و نه یک ضعف. عجله ای برای تغییر نداریم و همچنین هیچ فشاری برای جذب سرمایه گذاران خارجی نداریم. به نظر من، حداقل برای رولکس بهتر است که به گسترش و تمرکز بر روی همین دو برند خود تاکید کند تا بخواهد مدام برند به اسم های خود اضافه کند. نظرم این است هنوز پتانسیل های بالقوه بسیاری در جهان وجود دارد که باید از آن استفاده کردو می توانیم به جای خرید و یا معرفی برند جدید، به گسترش بازارهایمان برای مثال در چین و هند فکر کنیم. فکر می کنم حتی در دو تا سه دهه آینده هم، این برای رولکس جواب دهد و احتیاجی به تغییر نباشد. وظیفه ما این است تا برندهای موجود را قدرتمند کنیم. پس از سی سال، اگر همین سوال را از مدیرعامل وقت بپرسید شاید جوابش فرق کند ولی جواب من این است که نیازی به خرید برندهای جدید نداریم.

یکی ازمهمترین تفاوت و تمایز بین رولکس و دیگر برندهای مشهور ساعت این است که رولکس در کل صاحب دو برند است در حالی که دیگران گاهی ده ها برند زیرمجموعه دارند.

6- از وقتی که آمدید، مدام از حفظ سنت رولکس صحبت می کردید. در رولکس، چه سنتی وجود دارد که آنقدر علاقه به حفظ آن دارید و دوست دارید چه تغییراتی هم بدهید؟

– چیزی که نمی خواهم تغییر دهم، همان سنتی است که گفتید. اگر سنت خوبی برای ما باقی مانده و خوب هم جواب می دهد، چه دلیلی دارد که در آن تغییر ایجاد کنیم؟ من از سنت خوشم می آید. ما سنت های زیادی داریم و فرهنگی غنی. درصد تغییر کارکنان ما در رولکس یک درصد است اما این رقم در کل سوئیس به طور متوسط ده درصد است. این فرهنگ کاری همه را به ما علاقه مند کرده و همه دوست دارند به ما بپیوندند. اینها همه چیزهایی است که نمی خواهم در آن تغییر دهم. در حقیقت، جهان با سرعت تغییر می کند و باید در چنین جهانی جایی برای بازار پیدا کنیم.

7- به عنوان مدیرعامل بزرگترین شرکت ساعت سازی جهان، ساعت برای شما معنی اش چیست؟

– من همیشه به ساعت در تمامی انواع و اشکالش علاقمند بوده ام. زنان می توانند برای زینت خودشان چیزهای زیادی بخرند اما مردان یک انتخاب بیشتر ندارند: یک ساعت لوکس بخرند که قدرت و مردانگی خود را به نمایش بگذارند. دیگر چیزی که ساعت را برای من جذاب می کند، جمع شدن حدود سیصد قطعه در یک تکه کوچک است. همه این قطعات با هم هماهنگ کار می کنند و این ساعت را برای من جذاب تر می کند.

8- در واقع این همان تعریفی است که شما از ساعت می کنید و می خواهید آن را به چیزی فراتر از تنهاه وسیله ای برای بیان زمان به کار ببرید؟

– دقیقا همین است. خیلی واضح است که اگر ما می خواستیم به ساعت تنها به عنوان وسیله ای برای بیان زمان استفاده می کنیم، مدت ها بود که دوران ما به سر آمده بود. حداقل دیگر نمی توانستیم با این قیمت ها ساعت ها را به فروش برسانیم و همه می گفتند چرا باید برای فهمیدن وقت چند هزار دلار پول داد. شاید شما یک بار هم مجبور نشوید به ساعت مچی تان نگاه کنید، اما باز هم هر روز آن را بر مچ تان ببندید، این در واقع معنای برند ما است. وسیله ای برای بیان خود. همانطور که کت و شلوار در یک جلسه کاری یکی از ضروریات است، ساعتی همچون رولکس هم در دست تان، همین نقش را بازی می کند.

5/5 - (13 امتیاز)

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *