تأثیر رسانه اجتماعی بر آگاهی از برند

The Impact of Social Media on Awareness

یکی از سوالات مهم بسیاری از مخاطبین ، میزان تأثیر رسانه های اجتماعی بر در بین مخاطبین است.

امروزه ، رسانه های سنتی هنوز قسمت قابل توجهی از استراتژی های تبلیغاتی هستند ، اما آنها نمی توانند به تنهایی به همه مخاطبان هدف دسترسی پیدا کنند.

از طرف دیگر ، رسانه های اجتماعی مانند فیس-بوک ، توییتر و یوتیوب نیز به عنوان به منظور ارتقا سطح ارتباطات برند و تبلیغ اطلاعات محصول در بین مصرف کنندگان به روشی کارآمد بدل شده است.

همچنین روند استفاده از رسانه های اجتماعی در صنعت FMCG ، کنترل قابل توجهی بر آگاهی از برند و برندسازی دارد.

رسانه های اجتماعی به بخشی جدایی ناپذیر از اینترنت و زندگی روزمره ما تبدیل شده است. این رسانه ها خود را در قالب طیف وسیعی از پلتفرم های آنلاین که به منظور تسهیل ارتباطات جهانی طراحی شده اند ، به طرق مختلف خود را نشان می دهد.

از طریق استفاده از رسانه های اجتماعی ، همه می توانند را در بین دوستان و یا در سطح جهانی با افراد ناآشنا، به اشتراک بگذارند ، به این معنی که اکنون یکی از بزرگترین ابزارها برای انتشار اطلاعات در سراسر جهان است.

سایت های محبوب شبکه های رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک ، اینستاگرام. توییتر ، LinkedIn و سایر جوامع محتوایی بستری را برای افراد فراهم می کنند تا محتوایی را در داخل و خارج از حوزه حرفه ای خود ایجاد و به اشتراک بگذارند.

این رسانه های اجتماعی را به ابزاری بی بدیل برای بازاریابان تبدیل می کند ، زیرا راهی برای اشتراک اطلاعات مشتریان و بازاریابان برای ایجاد آگاهی از و توانمند سازی یک برند فراهم می سازد.

تأثیر رسانه های اجتماعی بر آگاهی از برند

تأثیر رسانه های اجتماعی بر آگاهی از برند

 شبکه های اجتماعی و رسانه های اجتماعی

به گفته Boyd & Ellison، سایت های شبکه اجتماعی (SNS) یک عامل کلیدی برای ایجاد محتوای آنلاین است.

کاربرانی را که دارای علایق مشترک هستند محتوا و به اشتراک میگذارند.

به دلیل پتانسیل بالا برای توزیع ویروسی مطالب (بازاریابی ویروسی را مطالعه نمایید ) و شیوع آنها مخاطبان زیادی ، سایت های شبکه های اجتماعی به عنوان یک پدیده ، ابزاری حیاتی برای ارتباط بازاریابان با مصرف کنندگان و تبلیغ محصولات دیده میشوند.

از این رو، حضور گسترده برند در رسانه های اجتماعی بسیار ضروری است .  مصرف کنندگان در رسانه اجتماعی هزینه می کنند و بیشتر وقت خود را در شبکه های رسانه های اجتماعی صرف میکنند.

رسانه های اجتماعی را می توان از بسیاری جهات تعریف کرد. برخی از تعاریف در زیر ذکر شده است:

  1. رسانه های اجتماعی ابزاری است که مردم از آن در جهت اهداف اجتماعی استفاده می کنند Safco ، 2010
  2. نوعی دهان به دهان آنلاین برای انتشار اطلاعات روی آن صورت میپذیرد. Rothschild ، 2011
  3. اصطلاحی برای تعریف دامنه ای از اطلاعات که توسط کاربر تولید ، خلق ، گسترش و مصرف شده با هدف اطلاع رسانی در خصوص محصولات ، برند ها ، خدمات ، مردم و مسائل دیگر کاربرد دارد.  Blackshaw & Nazzaro ، 2006

با ترکیب تعاریف میتوان نتجیه گرفت که رسانه های اجتماعی به عنوان یک وب سایت میزبان در اینترنت ، کاربران را قادر به ارسال محتوا و به اشتراک گذاری اطلاعات با دوستان خود مینماید.

Foster Research در سال 2008 نشان داد که در حدود 75٪ از کاربران اینترنت در سایت های “شبکه اجتماعی مبتنی بر وب” مانند وبلاگ ها ، سایت های خرید آنلاین یا شبکه هایی که برای معاشرت در نظر گرفته شده اند ، فعال بودند.

این میزان در سال 2007 در حدود 56٪ بود. این فعالیت شامل شرکت در شبکه های اجتماعی ، خواندن وب سایت یا وبلاگ یا کمک به بررسی و رتبه بندی در سایت های خرید آنلاین بود.

در سال 2020 ، بیش از 3.6 میلیارد نفر از رسانه های اجتماعی در سراسر جهان استفاده می کردند که پیش بینی می شود تعداد آنها در سال 2025 به تقریبا 4.41 میلیون نفر افزایش یابد.

 

آمار استفاده از رسانه های اجتماعی

  • 3.81 میلیارد نفر در سال 2020 از شبکه های اجتماعی در سراسر جهان استفاده می کنند که تقریباً دو برابر بیشتر از 2.07 میلیارد در سال 2015 است.
  • به طور متوسط هر فرد در سال 2020 در حدود 8.6 حساب شبکه اجتماعی دارد در حالی که در سال این رقم 4.8 بوده است.
  • نرخ رشد رسانه های اجتماعی از سال 2015 به طور متوسط 12.5% بوده است. با این حال ، در 2019-2020 به اندکی کمتر از 9.2 درصد رشد داشته است ، رشد در حال کاهش است.
  • براساس مناطق ، رشد رسانه های اجتماعی در 2019-2020 در دست آسیا با + 16.98٪ ، است و پس از آن آفریقا + 13.92٪ ، آمریکای جنوبی + 8.00٪ ، آمریکای شمالی + 6.96٪ ، اروپا + 4.32٪ و استرالیا + 4.9٪.
  • 49.03 درصد از 7.77 میلیارد نفر در جهان از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند ، از بینندگان واجد شرایط بالای 13 سال ، 63 درصد کاربران فعال هستند.
  • 3.36٪ از کاربران اینترنت در شبکه های اجتماعی هستند. 90.71٪  کاربران اینترنت تلفن همراه در شبکه ها فعال هستند

 

بهترین شبکه اجتماعی

Social network Male (% usage) Female (% usage)
Facebook 63 75
31 43
Twitter 24 21
LinkedIn 29 24
Pinterest 15 42
Snapchat 24 24
YouTube 78 68
TikTok 56 44
Reddit 15 8
WhatsApp 21 19

کاربران فعال ماهانه در YouTube ، LinkedIn ، Twitter و TikTok بیشتر مرد هستند. سایت هایی مانند فیس بوک و اینستاگرام بیشتر زنانه هستند ، به ویژه Pinterest که با مخاطبان زن غالب است.

آگاهی از برند

آگاهی از برند Brand Awareness به عنوان توانایی مشتری در شناسایی تعریف می شود که در شرایط دیگری به وی معرفی شده است.

آگاهی از برند با قرار گرفتن در معرض دیدن ، شنیدن نام یا فکر کردن در مورد آن افزایش می یابد.

بنابراین ، هر تلاشی که بازاریابان می کنند مانند طراحی نماد ، آرم ، شخصیت ، یا تبلیغات می تواند باعث افزایش آشنایی و آگاهی از یک برند شود.

توانايي مصرف كننده در تأييد اينكه قبلاً با يك برند مواجه شده است ، شناخت برند گفته میشود.

یادآوری برند Brand recall زمانی است که مصرف کننده می تواند نام تجاری از حافظه خود یادآوری نماید در زمانیکه با عضوی از خانواده آن محصول روبرو شود و در مورد آن صحبتی بشنود.

آگاهی از برند از عوامل اصلی تعیین کننده رفتار مشتری است. مصرف کنندگان تمایل دارند کالایی را خریداری نمایند که آگاهی از برند بالاتری از آن دارند ، و نه اینکه تصمیم خرید خود را بر اساس کیفیت یا قیمت قرار دهند.

آگاهی از برند ، مصرف کنندگان را بر آن می دارد که سریعتر تصمیم به خرید بگیرند. آگاهی از برند همچنین تأثیر زیادی در انتخاب یا عدم انتخاب مشتری برای خرید دوباره از همان برند دارد.

همچنین مطالعات دیگری برای حمایت از این ادعاها در مورد رسانه های اجتماعی وجود دارد ، مانند هاتر و همکاران. (2013) که نشان میدهد صفحات طرفداران فیس بوک تأثیر مثبتی بر آگاهی از برند مصرف کننده دارند.

تأثیر رسانه اجتماعی بر آگاهی از برند معادل رسانه های سنتی است.

 

تأثیر رسانه اجتماعی بر آگاهی از برند

بازاریابی

مطالب این سایت شامل حمایت از حق مؤلف و مترجم است و هرگونه کپی برداری بدون درج لینک منبع پیگرد قانونی دارد.

5/5 - (3 امتیاز)
1 پاسخ به تأثیر رسانه های اجتماعی بر آگاهی از برند
  1. سلام . خیلی مطلب خوبی بود
    سوالی داشتم
    اثر شبکه های اجتماعی بر وفاداری بیشتر است یا وب سایت ؟

    ———————
    درود.
    هر رسانه اجتماعی و وب سایت و یا حتی یک بروشور میتواند یپامی را به مشتری بدهد که موجب ایجاد آگاهی از برند شود. اما بحث وفاداری نتیجه تجربه مناسب مشتری است
    مثلا مشتری باید تجربه خوبی در استفاده از مطالب شبکه اجتماعی شما داشته باشد تا وفادار شود
    ما در این مقاله ” تأثیر رسانه های اجتماعی بر آگاهی از برند ” بوده است . شاید در اینده در خصوص اثر شبکه اجتماعی بر وفاداری مقاله ای ارائه نماییم.
    با نشکر


[بالا]

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *