چگونه طرح کسب و اقتصادی بنویسیم ؟

طرح کسب و کار / طرح توجیهی / بیزینس پلن

طرح کسب و کار / اگر به صورت حرفه‌ای برای کسب و کار کوچک شما نوشته شده باشد ، می‌تواند یکی از مهم‌ترین اسناد دستیابی به باشد. متاسفانه، بسیاری از صاحبان کسب و کارهای کوچک این فرایند را دشوار و گیج کننده می‌یابند.

نوشتن یک طرح کسب و کار برای موفقیت هر کسب و کاری ضروری است. یک طرح کسب و کار مسیر حرکت را مشخص می‌نماید،‌ شما را در مسیر درست نگه می‌دارد و معمولا برای کسب و کارهایی که به دنبال کمک بلاعوض دولتی یا دریافت وام کسب و کار هستند یک الزام است.

چطور طرح توجیهی بنویسیم ؟ چگونه طرح توجیهی اقتصادی بنویسیم – نکاتی برای نوشتن طرح توجیهی طرح توجیهی ( طرح کسب و کار تجاری ، بیزینس پلن Business Plan )

نکات پایه‌ای نوشتن طرح کسب و کار

  1. تحقیقات خود را انجام دهید.

در هر آنچه را که می‌توانید در مورد کسب و کارتان بیابید را جستجو نمایید.

مهم‌ترین چیز قبل از شروع یک کسب و کار جدید آن است که بینش و تجربه خوبی در زمینه فعالیت اقتصادی که قصد ورود به آن دارید کسب نمایید.

باید تا قبل از کامل کردن طرح کسب و کار خود، تصمیماتی در مورد کسب و کار خود اتخاذ نمایید از جمله ساختار،‌ استراتژی‌ بازاریابی ،‌ و تأمین مالی. با داشتن اطلاعات درست امکان پیش‌بینی و تحلیل دقیق‌تری برای شما فراهم خواهد شد.

  1. تعیین طول مدت طرح.

طرح خود را خلاصه و مختصر بنویسید. همیشه به خاطر داشته باشید که طرح کسب و کار شما باید توسط صاحبان مشاغل پرمه خوانده شده و مورد بازبینی قرار گیرد و طرح کسب و کار طولانی می‌توانند برای این افراد خسته‌کننده باشند.

امروزه طول متوسط بیشتر طرح‌های کسب و کار کمتر از آن چیزی است که پیش‌تر بود.

شما احتمالا می‌توانید همه آنچه نیاز دارید را در 40 تا 60 صفحه مطلب منتقل نمایید،‌ به علاوه 5 صفحه ضمیمه برای پیش‌بینی‌های ماهیانه،‌ رزومه‌های مدیریتی،‌ و دیگر جزئیات. اگر طرحی دارید که بیش از 70 صفحه است، احتمالا خیلی خوب آن را خلاصه نکرده‌اید.

  1. مشخص نمایید که این طرح کسب و کار برای چه کسی است.

آیا طرح شما بیش از یک دارد؟‌ آیا این طرح به صورت داخلی مورد استفاده قرار خواهد گرفت یا طرف ثالثی در آن دخیل خواهد بود؟ تصمیم‌گیری در خصوص هدف طرح می‌تواند کمک نماید تا پاسخ‌هایتان را مشخص نمایید.

اگر طرف‌های ثالثی دخیل هستند،‌ آن‌ها به چه چیزی علاقه‌مند هستند؟ ‌هرچند نباید تصور کرد که آن‌ها تنها به بخش مالی کسب و کار شما علاقه‌مند هستند. آن‌ها دنبال کل پکیج هستند.

  1. مدل کسب و کار کنواس خود را بکشید

مدل کنواس یک مفهوم در خصوص توصیف یک کسب و کار به شیوه‌ای کلی و فشرده می‌باشد.

این کار به شما این امکان را می‌دهد تا طرح کلی و پایه کسب و کارتان را نمایش دهید. همه حوزه‌های کلیدی کسب و کار را می‌توان در قالب یک نمودار با یادداشت‌های کوتاه شرح داد.

مدل کسب و کار کنواس از 9 قسمت مدل کسب و کار تشکیل می‌شود که شامل شرکای کلیدی،‌ فعالیت‌های کلیدی،‌ منابع کلیدی،‌ ارزش پیشنهادی،‌ روابط ان، کانال‌ها، ‌بخش‌های مشتری،‌ ساختار هزینه، و جریان‌های عایدی می‌باشند.

  1. با ارقام خود آشنا باشید.

این یک بازی اعداد است. برای یک فعالیت اقتصادی جدید،‌ خیلی سهل است که ارقام شما را بیش‌ازحد برآورد نماید.

کسب و کارهای موجود می‌توانند آمار و ارقامی واقعی را در طرح شما شامل شوند، اما اگر کسب و کار شما تازه در حال شروع باشد و دارید از آمار و ارقامی مورد انتظار برای گردش مالی و تامین هزینه‌ها استفاده می‌نمایید، نیاز خواهید داشت که به طور واضح نشان دهید که این‌ها آمار و ارقام مورد انتظار یا برآورد هستند.

جنبه مالی یک طرح کسب و کار پیچیده‌ترین جنبه آن به نظر می‌رسد،‌ اما خوب است که از یک متخصص مدیریت مالی کمک گرفته شود تا در این مرحله به شما کمک نماید تا این اطمینان ایجاد شود که دارید با آمار و ارقامی واقعی کار می‌نمایید.

  1. در پایان خلاصه‌نویسی نمایید.

تا جایی که می‌توانید از کلمات کمتری استفاده نمایید. شما می‌خواهید منظور را برسانید اما نمی‌خواهید واقعیت‌های مهم را نادیده بگیرید.

همچنین این فرصتی است برای نشان دادن خودتان است.

اما در این کار افراط ننمایید. شما می‌خواهید بانک‌ها، سرمایه‌گذاران، شرکا و عمده‌‌های آتی بتوانند خیلی سریع طرح شما را مطالعه کنند،‌ آن را واقعی بیابند، و از خواندن آن انگیزه پیدا کنند.

  1. مرور نمایید، مرور نمایید، مرور نمایید.

از دیگران بخواهید شما را بازبینی کنند. از دوستان و خانواده خود نخواهید تا طرحتان را بررسی کنند! دنبال افرادی بگردید که افرادی پیشرو یا متخصص در این حوزه هستند، و نیز افرادی که به عنوان مشاور شناخته‌شده‌اند.

با آن‌ها تماس بگیرید و طرح توجهی‌تان را در اختیار آن‌ها قرار دهید. با کمک مشاوران شما می‌توانید توصیه‌های مفیدی به دست آورید و اصلاحات یا تغییراتی در طرحتان ایجاد نمایید.

آن‌ها یک منبع کمک بزرگ هستند زیرا تجربه و دانش آن‌ها می‌تواند مانع از اشتباه شما شود. این کار ریسک را به حداقل می‌رساند و شانس موفقیت شما را به حداکثر می‌رساند.

 

چگونه طرح کسب و کار بنویسیم ؟ – محتوا و ساختار الگوی پایه [ قسمت دوم ]

مشاوره طرح توجیهی

5/5 - (24 امتیاز)
3 دیدگاه در چگونه طرح توجیهی بنویسیم ؟ – نکاتی برای نوشتن طرح کسب و کار [قسمت اول]
  1. سلام
    اگر محصول مورد بررسی در تعرفه های گمرکی، موجود نباشد، از چه روش های دیگری میتوان میزان واردات محصول را یافت؟

    پاسخ :
    درود بر شما
    اتاق بازرگانی ، شرکتهای بازرگانی

  2. سلام
    می‌خواستم بدانم طرح توجیهی با بیزینس پلن چه فرقی دارد ؟

    —————
    درود بر شما
    بیزینس پلن Business Plan یک طرح جامع است که تمام اطلاعات را پوشش می‌دهد. در ایران به اشتباه ، بیزینس پلن را همان طرح توجیهی می‌نامند ، اما در اصل طرح توجیهی یک طرح مالی است. توجه نمایید حتی در بسیاری از موارد ، شما قرارداد بیزینس پلن می‌بندید و در نهایت طرح توجیهی دریافت مینمایید.
    اگر ما هم از کلمه طرح توجیهی استفاده نموده ایم ، زیرا مجبور شده ایم که این کلمه استفاده نماییم تا مخاطب مطلب را بیابد . اما در اصل ما یک بیزینس پلن ارائه می‌نماییم.

  3. سلاممم و درود بر شما،
    خیلی مطالب عالی و جامعی بود، جوری که بنده که هیچ دیدی نداشتم خیلی خوب بود و متوجه شدم باید چیکار کنم برای کسب و کارم. موفق و سلامت باشید همیشه انشاالله


[بالا]

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *