چه در حال تکمیل رزومه کاری قدیمی خود باشید و چه از ابتدا شروع کنید، این کار می تواند به سرعت دلهره آور شود. نه تنها می خواهید تجربیات و مهارت های خود را به وضوح منتقل کنید، بلکه می خواهید اطلاعات را به گونه ای ارائه دهید که خواندن آن آسان و از نظر بصری جذاب باشد. به راحتی می توانید در جستجوی پاسخ به سؤالات به ظاهر ساده باشید: آیا باید آدرس پستی خود را درج کنید؟ چه مهارت هایی را باید فهرست کنید؟ آیا استفاده از دو صفحه اشکالی ندارد؟ آیا باید آن را به عنوان یک سند PDF یا Word ذخیره کنید؟

همچنین، حتی کوچکترین جزئیات را فراموش نکنید – و قطعا باید رزومه کاری خود را حداقل 20 بار تصحیح کنید.

قبل از اینکه کاملاً گیج شوید، ادرس صفحه را ذخیره نمایید. این راهنمای نهایی شما برای نوشتن رزومه کاری است.

چگونه یک رزومه کاری حرفه ای بسازیم؟ راهنمای گام به گام

افزودن اطلاعات تماس شما در رزومه کاری

با شروع از بالای رزومه کاری، بیایید با اطلاعات تماس شما آشنا شویم . بله، این ممکن است ساده به نظر برسد ، اما برخی از جزئیات وجود دارد که باید به آنها توجه کنید. در اینجا چیزی است که شما باید بدانید.

نام

نوشتن نام خود در رزومه ممکن است ساده به نظر برسد، اما ممکن است از برخی از سوالاتی که پیش می آید شگفت زده شوید. آیا باید نام قانونی خود را ذکر کنید یا استفاده از نام مستعار مشکلی ندارد؟ آیا باید نام میانی خود را وارد کنید یا فقط حرف اول را؟ در مورد مدارک تحصیلی شما چطور؟

در اینجا لزوماً پاسخ درست یا غلط وجود ندارد، اما باید به شخصی خود فکر کنید. اگر نام شما محمدرضا است، اما همه شما را محمد صدا می کنند، پس محمد بنویسید. اگر خارج از ایران هستید، می توانید یک نام مستعار قرار دهید. به عنوان مثال، اگر نام شما پریچهر است، پری خوب است . شهره را شری قرار دهید.

مشکل نام و نام خانوادگی بلند

اگر تلفظ نام شما در طول جستجوی شغل دشوار است باید حتما نام را ساده نمایید. مثل نام شما اگر شجاع الدین تبار کوشکی علی آبادی است، آن را شجاع آبادی نمایید.

وقتی نوبت به فهرست کردن مدارک تحصیلی خود با نام خود می رسد (فکر کنید: PhD یا MD)، فقط مدارک در سطح دکترا و نام های بسیار تخصصی را ذکر کنید که به مشاغل مورد نظر شما مرتبط است.

به طور کلی، بهترین قانون سرانگشتی این است که به برند شخصی خود فکر کنید. آن را ثابت نگه دارید؛ باید نام در رزومه کاری ، کاور لتر ، نامی که برای امضای ایمیل های خود استفاده می کنید و نامی که در لینکدین استفاده می کنید مطابقت داشته باشد.

آدرس پستی

در آن روز، گنجاندن یک آدرس پستی در رزومه شما داده شده بود. پس از همه، شما در واقع رزومه خود را پست می کردید. امروزه فهرست کردن آدرس پستی فیزیکی شما ضروری نیست. در واقع، از آنجایی که سرقت هویت بسیار شایع شده است، بسیاری از کارشناسان پیشنهاد می کنند که به سادگی شهر و کد پستی خود را فهرست کنید. کارفرمایان در واقع تا آخرین مراحل پیشنهاد شغلی به آدرس شما نیاز نخواهند داشت.

فهرست کردن شهر برای کارفرمایانی که وابسته به مکان هستند، مهم است. علاوه بر این، برخی از شرکت‌ها فقط به صورت محلی می‌کنند. با این حال، اگر برنامه‌ای برای جابه‌جایی دارید، می‌توانید بنویسید: «در فروردین ماه به تهران نقل مکان می‌کنیم». اگر به دنبال و نوشتن یک رزومه برای یک شغل از راه دور هستید ، می‌توانید «Remote» را در کنار شهر خود بنویسید.

شماره تلفن و آدرس ایمیل

اینها مسلماً دو مورد از مهمترین اطلاعات در رزومه شما هستند. به این ترتیب یک کارفرما با شما در تماس خواهد بود. در واقع، اطلاعات تماس نادرست یا نادرست یکی از بزرگترین اشتباهات رزومه ای است که افراد مرتکب می شوند .

برای شماره تلفن خود، بهترین راه ارتباط با شما را فهرست کنید. این هرگز نباید یک شماره کاری باشد. در عوض، احتمالاً شماره تلفن همراه شما خواهد بود. قبل از افزودن شماره تلفن خود، مطمئن شوید پیام پست صوتی شما حرفه ای است و نام شما را ذکر می کند.

مانند شماره تلفن خود، نباید از آدرس ایمیل کاری استفاده کنید. شما همچنین نباید از آن آدرس ایمیل قدیمی AOL که در سال 1999 ساخته اید استفاده کنید. آدرس ایمیل شما باید حرفه ای باشد. این اغلب تغییر نام و/یا تخصص یا عنوان شغلی شما خواهد بود. به عنوان مثال، editorsali@email.com به درستی کار می کند. همچنین در مورد ارتقا به Gmail فکر کنید و این ایمیل را فقط برای نیازهای جستجوی شغل خود ایجاد کنید، اگر قبلاً این کار را نکرده اید.

شبکه های اجتماعی و نمونه کار آنلاین

این روزها، از جمله URL LinkedIn یا پیوند به وب سایت یا نمونه کار آنلاین شما استاندارد است. اگر می‌خواهید لینکدین خود را اضافه کنید، حتماً یک URL سفارشی لینکدین ایجاد کنید. این بسیار ساده است و رزومه شما را تمیز نگه می دارد و حضور آنلاین شما را به راحتی قابل جستجو می کند. همچنین باید مطمئن شوید که نمایه لینکدین شما به روز شده و اطلاعات رزومه شما را منعکس می کند. اقدامات لازم را انجام دهید تا مطمئن شوید که نمایه لینکدین شما متمایز از سایرین است. اگر یک وب سایت یا نمونه کار به روز دارید، می توانید آن را در اطلاعات تماس خود نیز پیوند دهید.

نوشتن یک خلاصه حرفه ای کامل در رزومه کاری

اکنون که اطلاعات تماس خود را حذف کرده اید، زمان آن رسیده است که به یکی از دشوارترین بخش های رزومه خود بپردازید: خلاصه حرفه ای Summary.

اگر مدتی از به روز رسانی رزومه خود می گذرد، ممکن است از خود بپرسید که این چیست – چه اتفاقی برای بیانیه هدف رزومه افتاد؟

در عوض، یک خلاصه حرفه ای خوب باید دستاوردها، سطح تجربه، ارزش، صنعت و اهداف شغلی فوری شما را برجسته کند. برای تعیین اینکه چه چیزهایی را در این بخش از رزومه خود بگنجانید، این سوالات را از خود بپرسید:

  • چرا من برای این موقعیت واجد شرایط هستم؟ (بله، خلاصه حرفه ای شما باید متناسب با هر درخواست شغلی باشد.)
  • چه چیزی من را کاندیدای خوبی برای این نقش می کند؟ به تجربه، تحصیلات و مهارت های خود فکر کنید.
  • چگونه از این شرایط در نقش های قبلی برای ایجاد نتایج و ارائه ارزش استفاده کرده ام؟

گاهی اوقات بهترین راه برای نوشتن یک خلاصه حرفه ای، خواندن چند نمونه است. از اینها به عنوان الهام استفاده کنید:

“فارغ التحصیل اخیر از یک دانشگاه سطح بالا با تجربه توسعه و تجزیه و تحلیل مدل های هزینه، انجام بررسی های تضمین کیفیت، و ایجاد راه حل های فرآیند برای بهبود دقت پیش بینی و انطباق برای مشتریان داخلی و خارجی…”

رهبر با بیش از 10 سال سابقه نظارت بر عملیات، پروژه ها و کارکنان در سازمان های بهداشتی و درمانی. سابقه اثبات شده در هدایت تیم‌های قابل توجه و متقابل در طراحی، طراحی مجدد، و راه‌اندازی راه‌حل‌های تجاری پیشرفته، ایجاد کارایی، تعامل و درآمد بیشتر برای سازمان‌های ملی…”

اگرچه خلاصه حرفه ای شما می تواند دشوار باشد، اما اگر آن را بتوانید بنویسید احساس خوبی خواهد داشت. به علاوه، به تنظیم لحن و تمرکز برای بقیه رزومه کمک می کند و روند رزومه نویسی را بسیار آسان تر می کند.

بخش مهارت ها در رزومه کاری

هنگام تهیه خلاصه حرفه ای خود، باید به مهارت های مرتبط خود نیز فکر کنید تا بتوانید به بخش مهارت های رزومه خود بپردازید. بخش مهارت‌ها به شما این فرصت را می‌دهد تا مهارت‌های سخت و نرم را فهرست کنید که لزوماً نمی‌توانید در تجربه کاری خود از آنها استفاده کنید. این همچنین بخشی است که به راحتی قابل اسکن و هضم است و به استخدام کنندگان و مدیران استخدام کننده نگاهی اجمالی به اینکه شما چه کسی هستید و چه چیزی ارائه می دهید را می دهد.

مهارت‌های سخت و مهارت‌های نرم برای گنجاندن (یا شامل نشدن)

اولین نکته: وقتی نوبت به تعیین مهارت هایی می رسد که در رزومه خود بگنجانید، مهم است که تفاوت بین مهارت های سخت و نرم را درک کنید . مهارت های سخت مهارت های فنی بیشتری هستند که در رزومه ذکر شده اند . آنها مهارت های کاربردی هستند که شما آموخته اید و به راحتی قابل اندازه گیری هستند. چند مثال کلی از مهارت های سخت شامل عملیات ماشین، برنامه نویسی کامپیوتر و حسابداری است.

از سوی دیگر، نشان دادن مهارت های نرم در رزومه ، مهارت های بین فردی است که اغلب هر روز از آن ها استفاده می کنید. آنها به هوش هیجانی شما گره خورده اند و اغلب توانایی های ذاتی و طبیعی شما را توصیف می کنند که کمیت کردن آنها دشوارتر است. چند مثال کلی از مهارت های نرم شامل کار گروهی، رهبری، حل خلاقانه مسئله و مدیریت زمان است.

مهم است که مهارت های سخت و نرم را در رزومه خود بگنجانید. بهترین راه برای شروع طوفان فکری مهارت‌هایتان این است که به سادگی فکر کنید: یک تکه کاغذ بردارید و شروع به تهیه فهرست کنید. به مهارت هایی که از کودکی داشته اید، مهارت هایی که در مدرسه و از طریق آموزش کسب کرده اید، مهارت هایی که برای موفقیت در شغل خود استفاده کرده اید و مهارت های مورد نیاز برای برتری در صنعت خود فکر کنید.

اکنون که فهرست بزرگی دارید، وقت آن است که آن را محدود کنید و قوی ترین آن ها را انتخاب کنید. از این نکات رزومه برای کمک به برجسته کردن بخش مهارت های خود استفاده کنید:

  • مهارت‌هایی را که مشخص هستند فهرست نکنید: برای مثال، اگر یک نویسنده ی حرفه‌ای هستید، نیازی به فهرست کلی «مهارت‌های ارتباط نوشتاری و کلامی قوی» ندارید.
  • مرتبط بودن با شغل: هر گونه مهارت فنی و نرم مربوطه را که در شرح شغل ذکر شده است، درج کنید. با فهرست کردن مهارت های نامربوط فضا را هدر ندهید.
  • مشخص و واضح باشید: اگر می خواهید مهارت های مدیریت پروژه خود را برجسته کنید، برنامه های نرم افزاری خاصی را که تجربه استفاده از آنها را دارید، مانند Asana، Wrike یا Trello فهرست کنید.
  • فهرست خود را سازماندهی کنید: سعی کنید با فهرست کردن مهارت‌های مرتبط، نوعی الگو ایجاد کنید. هدف این است که لیست خود را منسجم و آسان برای خواندن نگه دارید. همچنین می‌خواهید مهم‌ترین مهارت‌ها را به سمت بالا فهرست کنید و به سمت پایین حرکت کنید.
  • مهارت های نرم را فراموش نکنید: تمرکز بیش از حد بر روی مهارت های فنی شما آسان است، اما شرکت ها می خواهند مهارت های نرم شما را نیز ببینند. این زمان بسیار خوبی است برای ارائه بینشی در مورد اینکه چه کسی هستید و چگونه می توانید از سایر نامزدهایی که مهارت های فنی مشابه شما دارند متمایز شوید.

اگر هنوز با مشکل مواجه هستید، از این فهرست کلی از 10 مهارت برتر شغلی که کارفرمایان به دنبال آن هستند، استفاده کنید:

  1. مدیریت زمان
  2. همکاری
  3. هوش هیجانی
  4. خلاقیت
  5. تطبیق پذیری
  6. تفکر تطبیقی
  7. جهت گیری خدمات
  8. پردازش ابری
  9. آشنایی با رسانه های اجتماعی و دیجیتالی جدید
  10. هوش مصنوعی

باز هم، هرچه لیست مهارت های شما خاص تر و منحصر به فردتر باشد، بهتر است. علاوه بر این، می خواهید مهارت های شما تا حد امکان با فهرست مشاغل مطابقت داشته باشد، بنابراین احتمالاً می خواهید آن را برای هر درخواست شغلی به روز کنید.

اهمیت کلمات کلیدی در رزومه کاری

توجه داشته باشید که چه مقدار از توصیه‌ها تا کنون شما را تشویق می‌کند که از فهرست مشاغل به عنوان ابزاری در هنگام ایجاد فهرست مهارت‌های خود استفاده کنید؟ چند دلیل برای آن وجود دارد. اول از همه (و شاید واضحتر از همه)، یک استخدام کننده یا مدیر استخدام می خواهد ببیند که شما مهارت های لازم برای خوب بودن در کار را دارید. در مرحله دوم (و شاید کمی بدیهی باشد)، فهرست کردن این مهارت ها می تواند به شما کمک کند تا ربات ها را دهید .

اکنون، ما به این ربات‌های رزومه کاری اشاره نکرده‌ایم – یا به‌طور دقیق‌تر، سیستم‌های ردیابی متقاضی (ATS) – بنابراین اکنون زمان خوبی است تا شما را توضیح دهیم. بسیاری از شرکت های بزرگ از سیستم های ردیابی متقاضیان برای جمع آوری، مرتب سازی، اسکن و رتبه بندی رزومه های متقاضیان شغل استفاده می کنند. این اساسا یک دروازه بان الکترونیکی است که به ساده سازی فرآیند استخدام کمک می کند.

بنابراین این سوال پیش می‌آید: چگونه مطمئن می‌شوید که رزومه کاری شما از این سیستم گذشته و به دست یک انسان می‌رسد؟ یک راه این است که کلمات کلیدی خاصی را در رزومه خود برجسته کنید. این تا حدودی نحوه امتیاز دهی این سیستم ها به شما است. هیچ علمی واقعی برای تعیین اینکه چه کلمات کلیدی را باید بگنجانید وجود ندارد، اما در اینجا یک خوب وجود دارد: سه تا پنج شرح شغلی که شبیه به نوع شغلی است که دنبال می کنید جمع آوری کنید. این توضیحات را از طریق یک ابزار فرکانس کلمات و عبارات رایگان مانند Online-Utility.org's Text Analyzer اجرا کنید و ببینید کدام عبارات بیشتر استفاده می شوند. کلماتی که ایجاد می‌شوند، برخی از کلماتی هستند که می‌خواهید در بخش مهارت‌های خود، در صورت وجود، ببافید. سپس باید این اصطلاحات را در خلاصه شغل و تجربه کاری خود نیز توزیع نمایید

گردآوری تجربه کاری و سابقه حرفه ای شما

اکنون زمان آن رسیده که به قلب رزومه خود بپردازید: تجربه کاری. به احتمال زیاد، این امر بیشتر فضای رزومه کاری شما را اشغال خواهد کرد. اگر در تلاش برای شروع هستید، به یاد داشته باشید که بسیاری از کارهای سخت را قبلا انجام داده اید. خلاصه حرفه ای و بخش مهارت های خود را مجدداً بررسی کنید تا به شما کمک کند.

وقتی نوبت به قالب‌بندی این بخش می‌رسد، چند گزینه دارید – اما بعداً به آن خواهیم پرداخت. در حال حاضر، بیایید فقط روی ایجاد بولت پوینتها که در زیر هر عنوان شغلی ظاهر می شوند تمرکز کنیم. مثل :

مدیر شرکت احمد

  • برنامه ریزی برای فروش منطقه شرق که منجر به فروش 1.30 میلیارد تومان در سال 1400 شد
  • استخدام 7 نیروی فروش و آموزش فروشندگی حرفه ای به آنها

به طور کلی، هر موقعیت باید شامل سه تا چهار بولت پوینت باشد – و نه بیشتر از شش به هفت. علاوه بر این، اگر چندین شغل در یک شرکت داشته باشید، ممکن است گیر کنید. چگونه آن را قالب بندی می کنید؟ می توانید موقعیت ها را تحت قرار دهید یا آنها را جداگانه در رزومه کاری خود نگه دارید .

نشان دادن ارزش خود: انجام دهنده در مقابل محقق

وقتی نوبت به فهرست کردن تجربیات حرفه‌ای‌تان می‌رسد، باید از دریچه یک فرد موفق فکر کنید – نه یک انجام دهنده . اما به چه معنا است؟

انجام دهنده کسی است که به سادگی مسئولیت های شغلی روزانه را فهرست می کند. مطمئناً، آنها کار خود را انجام می دهند ، اما به تصویر بزرگ و آنچه در واقع به دست آورده اند نگاه نمی کنند. در همین حال، یک فرد موفق روی دستاوردهای خود و تأثیر آن بر عملکرد شغلی و شرکت خود تمرکز می کند. در اینجا مثالی از بیانیه انجام دهنده در مقابل یک محقق در رزومه آمده است:

  • انجام دهنده: “استراتژی های فروش را توسعه داده و ارائه کرده است.”
  • یک دستاورد: “حجم فروش سالانه دو برابر شده در دو سال، از 5 میلیون تومان در سال 2017 به 10 میلیون تومان در سال 2019.”

ببینید فرد موفق چگونه یک دستاورد خاص تر را برجسته می کند؟ این به شما کمک می کند که برجسته شوید و ارزش خود را به یک کارفرمای بالقوه نشان دهید . اگر در تلاش برای وارد شدن به ذهنیت موفق هستید، ابتدا به این سوالات پاسخ دهید:

  • چه چیزی در شرکت به دلیل کار من تغییر کرد؟
  • پروژه‌های من چه تأثیری بر سود نهایی داشتند؟
  • کار من چه تاثیری بر اطرافیانم داشت؟
  • چه زمانی مسئولیت را بر عهده گرفتم و ابتکار عمل را نشان دادم؟

علاوه بر این، به عنوان یک فرد موفق، مهم است که داده های پشت دستاوردها و نتایج خود را برجسته کنید. این از شغلی به شغل دیگر و صنعتی به صنعت دیگر متفاوت است، اما ممکن است جزئیات کمی مانند تعداد بازدیدهای رسانه های اجتماعی که در یک کمپین اتی به دست آمده، درآمد کسب شده، تعداد اعضای جدید یا اندازه تیم را در نظر بگیرید. تو موفق شدی هدف نشان دادن  است – نه فقط گفتن. هر زمان که ممکن است، بولت پوینت خود را به عنوان ” عمل با نتیجه ” قالب بندی کنید. در اینجا چند نمونه هستند:

  • با ساده‌سازی فرآیند بودجه‌بندی برای پنج واحد تجاری سازمان، زمان چرخش را 23 درصد کاهش داد.
  • با ایجاد یک کمپین بازاریابی یکپارچه که شامل تبلیغات آنلاین، ایمیل‌های هدفمند، طرح‌های رسانه‌های اجتماعی و تبلیغات تلویزیونی بود، ۱.۳ میلیارد تومان کسب‌وکار جدید برای کسب و کار اشتراک آنلاین ایجاد کرد.

اگر در توصیف موقعیت های شغلی خود با مشکل مواجه هستید، به وب سایت شرکت و فهرست های مشاغل مشابه نگاه کنید تا به شما در شروع کار کمک کند. و یک بار دیگر، می خواهید به آگهی های شغلی مورد علاقه خود نگاهی بیندازید و از مرتبط بودن تجربیاتی که فهرست می کنید مطمئن شوید.

از اینجا به بعد، همچنین باید هدف خود را برای پیگیری بردهای حرفه ای خود در طول سال قرار دهید. این به روز رسانی رزومه کاری شما را در آینده بسیار آسان تر می کند – به ما اعتماد کنید.

استفاده از افعال قدرتمند و صدای فعال

برای کمک به حفظ این طرز فکر موفق، از این نکته ساده استفاده کنید: هر نقطه از تجربیات خود را با یک فعل قدرتمند شروع کنید و در عین حال از استفاده مجدد از همان افعال در رزومه کاری خود اجتناب کنید . هر چه فعل قوی تر و توصیفی تر باشد، بهتر است. در اینجا چند نمونه از افعال کنشی قوی که برای رزومه نویسی مناسب هستند آورده شده است:

  • توصیه کرد
  • مربی شده است
  • تالیف شد
  • طراحی شده
  • تولید شده است
  • فرضیه شد
  • مذاکره شد
  • حل شد
  • ارتقا یافته است

همچنین باید تا حد امکان از استفاده از صدای غیرفعال در رزومه کاری خود اجتناب کنید . این جملات معمولا طولانی تر و کمتر تند هستند. در اینجا یک مثال از صدای منفعل در مقابل فعال آورده شده است:

  • منفعل: “توپ توسط سعید پرتاب شد.”

Passive: “The ball was thrown by Saeed.”

  • فعال: “سعید توپ را پرتاب کرد.”

Active: “Saeed threw the ball.”

همانطور که می بینید، صدای فعال مستقیماً به نقطه اصلی می رسد و تأثیرگذارتر است. شناسایی جملات صوتی غیرفعال می تواند دشوار باشد همچنین اغلب می‌توانید صدای غیرفعال را با افعال «بودن»، مانند «بود»، «بوده» یا «بودن» تشخیص دهید.

با استفاده از افعال اکشن قوی و اجتناب از صدای منفعل، می توانید رزومه ای واضح و خوانا بسازید که از بقیه متمایز باشد.

تجربه داوطلبانه

آیا نمی دانید که آیا باید تجربه داوطلبانه خود را در رزومه کاری خود بگنجانید ؟ لازم نیست، اما می تواند عالی باشد اگر:

  • به تازگی فارغ التحصیل شده و به تجربه حرفه ای بیشتری نیاز دارید
  • می خواهید شکاف اشتغال را پر کنید
  • در حال تغییر شغل هستید و می خواهید مهارت هایی را که در شغل قبلی استفاده نکرده اید نشان دهید

اگر تجربیات داوطلبانه را به رزومه کاری خود اضافه می‌کنید، به مهارت‌هایی که استفاده کرده‌اید و اینکه چگونه به شما کمک می‌کنند در گام بعدی شغلی خود برتر باشید فکر کنید. باز هم، مطمئن شوید که مرتبط است و به مشاغل مورد علاقه شما مرتبط است.

می‌توانید موقعیت‌های داوطلبانه خود را تحت تجربه حرفه‌ای خود فهرست کنید، یا اگر به تازگی فارغ‌التحصیل شده‌اید، می‌توانید بخش جدیدی با عنوان «رهبری و تجربه داوطلبانه» ایجاد کنید، جایی که می‌توانید نقش‌های رهبری که در باشگاه‌ها و سازمان‌ها داشته‌اید را نیز فهرست کنید. به عنوان تجربه داوطلبانه شما

اگر فضای کافی در رزومه کاری خود ندارید اما می خواهید تلاش های بشردوستانه خود را به نمایش بگذارید، همیشه می توانید آنها را در لینکدین برجسته کنید. به احتمال زیاد، یک کارفرما نمایه شما را بررسی می کند، به خصوص اگر URL را در اطلاعات تماس خود وارد کرده باشید.

آموزش و پیشرفت حرفه ای خود را مرتب کنید

اکنون وقت آن است که به بخش آموزش و توسعه حرفه ای رزومه کاری خود بپردازید. اگر دانشگاه را ترک کرده‌اید، می‌توانید ادامه دهید و هرگونه اشاره‌ای به فعالیت‌های دبیرستان خود را پاک کنید. اگر به تازگی فارغ التحصیل شده اید و احساس می کنید که مدرک (یا مدارک تحصیلی) شما می تواند به شما کمک کند تا شغلی پیدا کنید، در بالای رزومه کاری خود بخش تحصیلات خود را قرار دهید . در غیر این صورت، هنگامی که کمی تجربه در دستان خود دارید، می توانید آن را به پایین منتقل کنید.

هنوز چند سوال دارید؟ در اینجا چند پاسخ به چند سوال متداول در رابطه با فهرست کردن تحصیلات خود در رزومه کاری آورده شده است:

  • اگر دانشگاه را از یک مکان شروع کرده اید اما در جایی دیگر را تمام کرده اید، فقط دانشگاه را که مدرک خود را از آن دریافت کرده اید ذکر کنید.
  • اگر دانشگاه را تمام نکرده اید، چند گزینه دارید. اگر شغلی که برای آن درخواست می دهید نیاز به مدرک دبیرستان دارد، دبیرستان خود را لیست کنید. همچنین می توانید هر درس مرتبط را فهرست کنید.
  • اگر هنوز در دانشگاه هستید، می توانید به سادگی تاریخ فارغ التحصیلی خود را فهرست کنید.
  • اگر بیش از 15 سال پیش کالج را به پایان رسانده اید یا نسبت به تبعیض سنی محتاط هستید، جویندگان کار مسن تر می توانند تاریخ فارغ التحصیلی شما را حذف کنند.

اگر اخیراً فارغ التحصیل شده اید، ممکن است تمایل داشته باشید که معدل خود یا حتی نمرات آزمون اصلی را نیز درج کنید. با این حال، مگر اینکه شرح شغل این موارد را به عنوان یک الزام ذکر کند، می توانید آنها را کنار بگذارید.

در این بخش، می‌توانید دوره‌های توسعه حرفه‌ای، برنامه‌ها یا گواهینامه‌هایی را که دریافت کرده‌اید، تا زمانی که مرتبط هستند فهرست کنید.

حذف معرفین در رزومه کاری

وقتی نوبت به فهرست کردن مراجع در رزومه کاری می‌رسد ، فرآیند ساده است: این کار را انجام ندهید. کارفرمایان معمولاً تا زمانی که حداقل یک تماس تلفن اولیه را نداشته اند، معرف درخواست نمی‌کنند، بنابراین فقط فضای با ارزش رزومه کاری خود را هدر می‌دهید.

هنگامی که زمان ارائه منابع فرا می رسد، می توانید یک لیست ساده از حداقل سه معرف تهیه کنید و نام، عناوین، ارتباط با شما و اطلاعات تماس مراجع خود را در آن بگنجانید. قبل از اینکه این لیست را به همراه داشته باشید، مطمئن شوید که هر فرد به عنوان مرجع شما راحت است و شما بهترین اطلاعات تماس آنها را دارید. همچنین باید یک کپی از رزومه خود را برای آنها ارسال کنید و توضیح دهید که به دنبال چه نوع شغلی هستید. سپس، آنها کاملاً آماده خواهند شد تا در مورد شرایط شما صحبت کنند.

تعیین طول صفحه رزومه

این شاید یکی از رایج ترین سوالات رزومه کاری باشد: رزومه شما چقدر باید باشد؟ توصیه ها متفاوت است. برخی از مردم فکر می کنند که شما باید به یک صفحه پایبند باشید، حتی اگر 20 سال تجربه داشته باشید. با این حال، اگر 15 سال یا بیشتر تجربه دارید، نباید سعی کنید همه آن را در یک صفحه فشرده کنید. این خواننده را غرق خواهد کرد. همچنین نمی‌خواهید تجربیات مرتبطی را که پیشرفت شغلی شما را نشان می‌دهند، کاهش دهید، بنابراین ایجاد یک رزومه کاری دو صفحه‌ای راهی است که باید انجام دهید.

توجه داشته باشید که اگر قرار است رزومه شما دو صفحه باشد، مطمئن شوید که از بیش از چند خط در صفحه دوم استفاده می کنید. اگر اینطور است، چند خط را قطع کنید و به جای آن همه را در یک صفحه قرار دهید.

اگر برای حفظ رزومه کاری خود در دو صفحه مشکل دارید، تجربه خود را به 15 سال گذشته محدود کنید. در واقع، کارفرمایان بیشتر روی کار اخیر شما متمرکز هستند – آنها واقعاً به کارآموزی شما در 20 سال پیش اهمیت نمی دهند. اگر نگران هستید که چیزی را رها کنید، به راحتی بخش «یادداشت شغلی» یا «تاریخچه شغلی اولیه» را اضافه کنید . این یک راه ساده برای خلاصه کردن سابقه کاری شما بدون از بین بردن فضای ارزشمند از تجربیات اخیر شماست.

از سوی دیگر، اگر احساس می کنید که تجربه کاری کافی برای تکمیل رزومه کاری خود ندارید ، دوباره فکر کنید. رزومه کاری شما می تواند شامل دوره های کارآموزی، کمک هزینه تحصیلی و تجربیات داوطلبانه مبتنی بر مهارت باشد. همچنین، از این ذهنیت خارج شوید که تجربه شما فقط می تواند موقعیت های پولی باشد. اضافه کردن کارآموزی بدون دستمزد، پروژه های تحقیقاتی کالج، تجربیات داوطلبانه، مشاغل پاره وقت یا کنسرت های جانبی و موقعیت های رهبری باشگاه را در نظر بگیرید. به مهارت هایی که از این تجربیات به دست آورده اید و اینکه چگونه به شما در موفقیت در نیروی کار کمک می کند فکر کنید.

چه 20 سال تجربه داشته باشید و چه صفر سال، هدف شما گنجاندن مرتبط ترین اطلاعات است، بنابراین درگیر جزئیات تک تک مشاغلی که تا به حال داشته اید نباشید.

شکل دهی رزومه کاری شما

اکنون که تمام اطلاعات خود را جمع آوری کرده اید، وقت آن است که بفهمید چگونه می خواهید آن را قالب بندی کنید. شما چند گزینه دارید:

رزومه کاری زمانی

فرمت رزومه کاری زمانی ساده است: فقط سوابق کاری خود را به ترتیب زمانی معکوس با جدیدترین تجربیات خود فهرست کنید. این یکی از رایج‌ترین راه‌ها برای قالب‌بندی رزومه است زیرا ساده و آسان است. همچنین به شما امکان می دهد رشد شغلی خود را نشان دهید.

رزومه کاری زمانی برای متخصصانی که تجربه کاری گسترده در صنعت مورد نظر خود دارند و شکاف های شغلی کمی دارند، بهترین است.

رزومه کاری عملکردی

رزومه کاری کاربردی این روزها کمتر رایج است، اما هنوز هم می تواند در چند سناریو مفید باشد. با یک رزومه کاری کاربردی، به جای فهرست کردن سابقه کاری، تمرکز بر مهارت‌های شماست. با یک رزومه کاربردی، می خواهید یک خلاصه حرفه ای را در بالا قرار دهید و سپس مهارت ها یا مدارک خود را در موضوعات گروه بندی کنید. شما همچنان سابقه اشتغال خود را درج خواهید کرد، اما این در انتهای رزومه شما خواهد بود.

اگر در حال تغییر شغل هستید یا شکاف های زیادی در سابقه کاری خود دارید، رزومه های کاربردی می توانند کارساز باشند . با این حال، اکثر کارشناسان رزومه کاری موافق هستند که این قوی ترین راه برای نوشتن رزومه کاری شما نیست. در عوض، یک رزومه ترکیبی یا ترکیبی می تواند بهترین هر دو فرمت را به شما ارائه دهد.

رزومه کاری ترکیبی (یا ترکیبی).

رزومه کاری ترکیبی ، که گاهی اوقات رزومه ترکیبی نامیده می شود، ترکیبی از هر دو رزومه زمانی و عملکردی است. این اغلب بهترین راه برای ارائه سوابق کاری در کنار مهارت هایتان است. همچنین بهترین راه برای جلب رضایت سیستم ردیابی متقاضی با کلمات کلیدی مهمی است که می خواهد ببیند. همچنین بررسی این قالب برای استخدام‌کنندگان و مدیران استخدام آسان‌تر است. آنها می توانند به سرعت مهارت های شما را ببینند و از سابقه شغلی شما فهرستی تهیه کنند.

رزومه کاری خود را متناسب با هر درخواست شغلی تنظیم کنید

صبر کن! قبل از اینکه شروع به ناله و زاری کنید چون نمی خواهید برای هر شغلی که درخواست می کنید رزومه کاری جدیدی بنویسید، دکمه مکث را بزنید. بله، شما باید رزومه کاری خود را برای مشاغل خاصی تنظیم کنید، اما این لزوماً نیازی به نوشتن یک رزومه کاملاً جدید در هر بار ندارد. شما به راحتی می توانید خلاصه حرفه ای، بخش مهارت ها و تجربه کاری خود را برای مطابقت با هر شغل خاص سفارشی کنید.

بهترین راه برای نوشتن یک رزومه هدفمند، در نظر گرفتن آگهی استخدام است. ببینید شرکت چه مهارت‌ها و تجربه‌هایی را می‌خواهد، و نحوه مطابقت با توضیحات را در نظر بگیرید. مرتبط ترین تجربیات و مدارک خود را در خلاصه حرفه ای خود ذکر کنید و آن کلمات کلیدی را در بخش مهارت ها و شرح شغل خود ادغام کنید.

تصحیح رزومه کاری شما (بیش از یک بار)

رایج ترین اشتباه رزومه اشتباهات املایی و/یا گرامری است. از آنجایی که شما در نوشتن رزومه تا زانو فرو رفته اید، احتمالاً همان سطرها را تقریباً 100 بار خوانده اید. این اغلب باعث می شود که مغز شما کلمات را به طور خودکار پر کند، بنابراین آنچه را که قصد نوشتن داشتید اما در واقع ننوشته اید را بخوانید .

به همین دلیل است که ویرایش و تصحیح کامل رزومه کاری (بیش از یک بار) بسیار مهم است. در اینجا چند استراتژی وجود دارد که به شما کمک می کند تا هر گونه اشتباه املایی یا دستوری را حذف کنید:

  • از یکی از دوستان یا اعضای خانواده بخواهید رزومه کاری شما را بخواند. آنها نباید جادوگر ویرایش باشند، اما مجموعه دوم چشم می تواند به شناسایی خطاهای قابل تشخیص یا اشتباهات تایپی که مغز شما آنها را پردازش نکرده است کمک کند.
  • هر خط از رزومه خود را با صدای بلند بخوانید. این نه تنها به شما در شناسایی خطاها کمک می کند، بلکه به شما کمک می کند تشخیص دهید که آیا رزومه کاری شما منطقی است و خواندن آن آسان است یا خیر. اگر بر سر کلمات لغزش می کنید، این نشانه ای است که باید زمان بیشتری را صرف کارگاه جملات خود کنید.
  • فونت را به طور موقت به چیزی کاملاً متفاوت تغییر دهید، مانند Curlz MT یا Comic Sans. این به شما کمک می کند متن را به اندازه کافی متفاوت ببینید تا مغز شما را کند کرده و هر خط را پردازش کنید. فقط به یاد داشته باشید که پس از اتمام کار، فونت را دوباره تغییر دهید!

و اگر رزومه کاری خود را برای هر فهرست شغلی تنظیم می کنید، عالی است! اما فقط به یاد داشته باشید که در حال معرفی فرصت های بیشتری برای خطاها هستید. قبل از اینکه خیلی مشتاق شوید و روی ارسال کلیک کنید، رزومه خود را یک مطالعه نهایی کنید.

سازگاری کلیدی است

در حالی که در حال تصحیح رزومه کاری خود هستید، باید مراقب نقص در ثبات باشید. اینها جزئیات کوچکی هستند، اما اگر یک شرکت در حال دسته بندی ده ها – یا صدها – رزومه باشد، این می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند.

برای تشخیص ناسازگاری ها، به قسمت های تکراری رزومه خود نگاه کنید. به عنوان مثال، فهرست کردن مکان هر شغل.

تاریخ ها نیز اغلب به طور متناقض قالب بندی می شوند. به عنوان مثال، شما نمی خواهید تاریخ را به درستی درج نمایید. باز هم، اینها جزییات کوچکی هستند، اما با زدن آن، توجه شما به جزئیات، که تقریباً برای هر شغلی مهم است، نشان می دهد.

به عنوان سند PDF یا Word ذخیره شود؟

ممکن است همیشه به شما آموزش داده شده باشد که رزومه کاری خود را به صورت PDF ذخیره کنید، اما این بهترین روش نیست زیرا رزومه شما را برای سیستم های ردیابی متقاضی مناسب نمی کند . مطمئناً یک PDF به حفظ طراحی و فرمت رزومه شما کمک می کند، اما سیستم های ردیابی متقاضی کمتر آن را به درستی می خوانند. البته، اگر در لیست شغلی آمده است که فایل های PDF قابل قبول هستند، می توانید PDF خود را ارسال کنید. با این حال، اگر نوع فایلی مشخص نشده است، با ارسال یک سند word که به صورت فایل .doc یا .docx ذخیره شده است، آن را ایمن پخش کنید.

تسلط بر طراحی (بدون مدرک طراحی گرافیک)

تاکنون هر کلمه را در رزومه خود با دقت انتخاب کرده اید و در مورد قالب خود تصمیم گرفته اید. اکنون زمان آن است که رزومه کاری خود را خوب جلوه دهید . واقعیت این است که استخدام‌کنندگان معمولاً کمتر از 10 ثانیه را صرف بررسی هر رزومه‌ای می‌کنند که دریافت می‌کنند، بنابراین اولین برداشت مهم است. در اینجا جزئیات مهمی وجود دارد که باید هنگام تنظیم رزومه کاری خود در نظر داشته باشید.

طرح های خلاقانه

وقتی نوبت به ساخت یک رزومه کاری قوی می رسد، بهترین گزینه این است که همه چیز را با طراحی تمیز و مدرن ساده نگه دارید . مطمئناً، ممکن است با استفاده از فونت‌های خلاقانه، حاشیه‌های فانتزی و آرم‌های سفارشی نیاز به متمایز شدن از میان جمعیت را احساس کنید، اما حقیقت این است که احتمالاً بر علیه شما کار خواهد کرد. بسیاری از استخدام‌کنندگان و مدیران استخدام صدها رزومه کاری را به هم می‌ریزند و وقتی نمی‌توانند به راحتی اطلاعات مورد نیاز خود را بیابند، به سرعت بی‌صبر می‌شوند. نکته کلیدی این است که روی کیفیت محتوا تمرکز کنید و مطمئن شوید که به راحتی قابل اسکن و هضم است. حواس پرتی اضافی لازم نیست.

علاوه بر این، شما می خواهید رزومه کاری شما سازگار با ATS باشد، بنابراین از قرار دادن هر چیزی که می تواند اسکن و تفسیر را دشوار کند، خودداری کنید. برای جزئیات بیشتر در این مورد به خواندن ادامه دهید.

تصاویر را جاسازی نکنید

با روحیه ساده نگه داشتن کارها، باید از قرار دادن تصاویر در رزومه خود نیز اجتناب کنید. این بدان معناست که هیچ عکس از سر، یا اینفوگرافیک پیچیده وجود ندارد. باز هم، این می تواند خواننده را تحت تأثیر قرار دهد و همچنین سیستم ردیابی متقاضی را به خطر بیندازد.

اگر می‌خواهید از تصاویر استفاده کنید، آن‌ها را در وب‌سایت شخصی، نمونه کار آنلاین یا نمایه LinkedIn خود قرار دهید (همه پیوندها در بالای رزومه شما). می توانید خلاقیت خود را در آن پلتفرم ها بیشتر نشان دهید.

از استفاده از الگوهای رایج رزومه خودداری کنید

اینترنت پر از الگوهای رزومه کاری است. یک جستجوی سریع در گوگل میلیون ها نتیجه را نشان می دهد، حتی ورد نیز الگوهای رزومه را ارائه می دهد . اینها می توانند راهنمای خوبی باشند، اما اغلب بهتر است از ابتدا شروع کنید. نمونه هایی را که دوست دارید پیدا کنید و عناصر هر کدام را در رزومه کاری خود بیاورید. این یک راه عالی برای سفارشی کردن رزومه شما است (آیا می‌دانید چند نفر از قالب‌های رزومه قابل دانلود استفاده می‌کنند؟) و از طراحی به نفع خود استفاده می‌کنند و مهم‌ترین – و چشمگیرترین جنبه‌های رزومه شما را برجسته می‌کنند.

اهمیت حاشیه ها و فضای سفید

وقتی صحبت از رزومه می شود، حاشیه ها مهم هستند. ممکن است وسوسه شوید که حاشیه های صفحه خود را تنظیم کنید تا بتوانید موارد بیشتری را در رزومه کاری خود جای دهید، اما نمی خواهید حاشیه های خود را خیلی کم کنید. این باعث می شود فضای سفید مهم (فضای خالی صفحه) حذف شود و رزومه شما بیش از حد شلوغ به نظر برسد. چشمان خواننده احتمالاً خیره خواهد شد.

همچنین می‌خواهید از عناوین واضح برای فراخوانی بخش‌های مختلف خود استفاده کنید (به این فکر کنید: خلاصه شغل، مهارت‌ها، تجربه). این کار رزومه کاری شما را فوق العاده اسکن می کند و فضای سفید بیشتری را اضافه می کند تا خواننده احساس کند بیش از حد اطلاعاتی ندارد.

انتخاب نوع و اندازه فونت

وقتی نوبت به انتخاب فونت می رسد، آن را ساده نگه دارید. به فونت های رایج مانند Times New Roman، Arial یا Cambria پایبند باشید، و اگر می خواهید “خلاقانه” داشته باشید، می توانید از دو فونت استفاده کنید. به عنوان مثال، ممکن است از یک فونت sans (مانند Arial) برای سرفصل‌ها و سپس از یک قلم سریف برای بقیه کپی استفاده کنید (فونت‌های Serif دارای پاهای کمی در انتهای حروف هستند، مانند Times New Roman).

هیچ استخدام کننده – یا سیستم ردیابی متقاضی – نمی خواهد Curlz MT یا Comic Sans را ببیند. نه تنها غیرحرفه ای به نظر می رسد، بلکه خواندن آن دشوارتر است. شما همچنین نمی خواهید فونت خود را خیلی کوچک یا خیلی بزرگ کنید. اگر خیلی کوچک باشد، خواندن آن دشوار خواهد بود. اگر خیلی بزرگ باشد، به نظر می رسد که فقط می خواهید صفحه را پر کنید.

باز هم، نکته کلیدی این است که رزومه کاری خود را تمیز، ساده و مدرن نگه دارید.

هنگامی که شک دارید، از یک متخصص کمک بخواهید

در مورد رزومه کاری خود چه احساسی دارید؟ اگر احساس اعتماد به نفس دارید، عالی است! زمان شروع جستجو و درخواست شغل است . اگر هنوز سؤالاتی دارید یا نمی‌توانید از خود فکر کنید که آیا در مسیر درستی هستید – یا به سادگی می‌خواهید کامپیوتر خود را در این نقطه از اتاق پرتاب کنید – این نیز اشکالی ندارد. ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که کمی تقویت کنید: یک رزومه کاری نویس حرفه ای.

نشانه هایی است که رزومه شما نیاز به بازنویسی حرفه ای دارد

یک رزومه‌نویس حرفه‌ای می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین کار را انجام دهید، ربات‌های رزومه را شکست دهید و در زمان (و ناامیدی) صرفه‌جویی کنید. در اینجا پنج علامت وجود دارد که زمان استخدام یک رزومه نویس حرفه ای است :

  1. تو قوی ترین نویسنده نیستی: اشکالی نداره! بسیاری از افراد اینطور نیستند و یک متخصص می تواند مطمئن شود که رزومه شما واضح، مختصر و عاری از اشتباهات تایپی است.
  2. شما مطمئن نیستید که چه چیزی را باید بگنجانید: چه تازه از دانشگاه فارغ التحصیل شده باشید و چه تجربه شغلی صفر داشته باشید یا 25 سال زیر کمربند خود داشته باشید، تصمیم گیری در مورد اینکه چه چیزی در رزومه خود بگنجانید ممکن است دشوار باشد. یک رزومه نویس می تواند به شما کمک کند تا بفهمید مهم ترین قطعاتی که باید نگه دارید و چگونه تجربیات خود را در بهترین حالت ارائه دهید.
  3. شما در لاف زدن بد هستید: نه، شما نمی خواهید فقط در سرتاسر رزومه خود لاف بزنید ، اما باید بتوانید به عقب برگردید و دستاوردهای خود را کنید و مهارت های خود را بسنجید. گاهی اوقات این ممکن است دشوار باشد، اما یک نویسنده رزومه کاری دیدگاه خارجی را ارائه می دهد و به شما کمک می کند تا بزرگترین نقاط قوت خود را درک کنید.
  4. هرگز پاسخی نمی‌شنوید: اگر برای ده‌ها شغل بدون پاسخ درخواست داده‌اید، ناامیدکننده است. یک رزومه نویس می تواند به شما کمک کند تا زمینه های مشکل خود را شناسایی کرده و مشکلاتی را که ممکن است مشاهده نکنید، مرتب کنید.
  5. شما در یک موقعیت منحصر به فرد هستید: اگر متوجه شدید که در رزومه کاری خود چه چیزهایی را باید درج کنید یا چگونه موقعیت های خاصی را توضیح دهید (مانند شکاف شغلی یا حتی اخراج)، یک رزومه نویس حرفه ای می تواند به شما کمک کند.

ارزششو داره؟ ارزش پولی یک رزومه حرفه ای

اگر قصد استخدام یک رزومه نویس حرفه ای را دارید، ممکن است تعجب کنید که آیا واقعاً ارزش پول را دارد یا خیر. نکته اینجاست: سرمایه گذاری در بازنویسی حرفه ای رزومه می تواند زمان زیادی را برای شما صرفه جویی کند که می توانید از آن برای شبکه سازی، یافتن موقعیت های باز و موارد دیگر استفاده کنید. همچنین به طور بالقوه می تواند به شما کمک کند در بحث حقوق و مزایای خود پول بیشتری کسب کنید .

و حتی داده هایی وجود دارد که از مزایای یک رزومه کاری نوشته شده حرفه ای پشتیبانی می کند. در یک مطالعه TopResume، اولین مطالعه صنعت ، جویندگان کار که از خدمات رزومه نویسی حرفه ای استفاده می کردند، گزارش دادند که شغلی با نرخ 32 درصد بالاتر پیدا کرده اند. به علاوه، کسانی که رزومه کاری حرفه ای نوشته شده داشتند گزارش دادند که انتظار داشتند هفت درصد بیشتر از متقاضیانی که از رویکرد DIY استفاده می کردند، درآمد کسب کنند.