جایگذاری محصول Product Placement

جایگذاری محصول ( جایگذاری / تبلیغات نامحسوس برند )  یک تکنیک تبلیغاتی و جز ترویج ( پروموشن ) که بخشی از آمیخته بازاریابی است .

جایگذاری محصول به شرکت این اجازه می‌دهد که کالاهای خود از روشی غیر سنتی معرفی می‌نماید، این روش از طریق نمایش کالاها در فیلم‌ها، تلویزیون، و یا سایر ‌ها است.

تلویزیون / سینما و تبلیغات ، همیشه دوشادوش هم بوده‌اند. اما با هوشمند شدن ان و حجم بالای تبلیغات ، مدیران بازاریابی باید به دنبال راهی باشند که حتما مشتری پیام برند را بگیرند.

ان برند به دنبال غافلگیر کردن گاه‌وبیگاه مخاطبین خود هستند ، مثلا شرکت Cisco در سریال 24 یا موتور جستجوی A9.com از شرکت آمازون در سریال The OC .

Fedex Product Placement جایگذاری محصول جایگذاری برند در ویدیو جای گذاری برند

 

سطوح جایگذاری محصول

سه سطح اساسی برای استفاده از جایگذاری محصول / جایگذاری برند در تلویزیون، فیلم یا حتی اینترنت عبارت است از  :

1- برند در برنامه تلویزیونی ( فیلم/ سریال ) ذکر می‌شود :

  • به صورت کلامی بیان شود
  • محصول مستقیم در حال مصرف است
  • تبلیغات محصول در ویدیو دیده می‌شود

2- ادغام برند در سناریو :

  • برند در خط داستانی قرار داده شده است
  • را در برنامه تلویزیونی مشارکت خواهیم داد.
  • تولید برنامه برای به نمایش گذاشتن احساسات نسبت به مالک برند

3- برند در برنامه تلویزیونی ادغام و در حال تعامل است :

  • محصولی که در ویدیو دیده میشود ، قابلیت کلیک خورد و وصل شدن به یک گاه خرده فروشی دارد ، مشتری میتواند آن را خریداری نماید.
  • تبلیغاتی که در خلال تماشای ویدیو ، نمایش داده میشود ، بستگی دارد به چیزی که شما نگاه میکنید و به آن علاقه نشان میدهید.

 

با توجه به فرصت‌های موجود در  جایگذاری محصول Placement ( تبلیغات نامحسوس برند در فیلم و سریال ) ، بسیاری از سازمان‌ها ، توسط شرکت‌های تبلیغاتی حرفه‌ای به این سمت هدایت می‌شوند .

اگر صداوسیما تغییر نماید، شاید سالها طول بکشد که دوباره ، مخاطبین تلویزیون به آن اعتماد نموده و بخواهند به برنامه آن به جای ماهواره توجه نشان دهند.

در این حالت است که جای گذاری محصول در تلویزیون می‌تواند ، اثرگذاری اصلی خود را نشان دهد .

اما در خصوص سینما و اینترنت نیز باید خاطرنشان نمود که پوشش سنی و جغرافیایی یکنواخت و کامل ندارد ، پس نمی‌توان توقعی هم سنگ با تلویزیون از آنان انتظار داشت.

به همین دلیل مهم است که هر سمت این فرایند ، از پایین به بالا (از طریق تولیدکنندگان تلویزیون / تولیدکنندگان ) و همچنین از بالا به پایین (از طریق سرمایه‌گذاری ها) ، استفاده از جایگذاری محصول در دستور کار قرار گیرد.

  •  قرار بود که سریال 24 بدون تبلیغ و بدون جایگذاری محصول باشد، اما شخصیت اصلی در حال رانندگی با فورد اکسپلورر بود. شما می‌توانید کامپیوتر اپل را همه جای آن ببینید.

جایگذاری محصول در سطح بعدی می‌تواند در رسانه‌های نسل جدید نیز دیده شود که جایگزین شیوه‌های سنتی پخش فیلم و تلویزیون و یا حتی کتاب و بازی‌های رایانه‌ای هستند.

هنر استفاده از تکنیک جایگذاری محصول ، در استفاده نامحسوس و مخفی از محصول در ویدیو است ، به صورتی که مخاطب احساس نماید که کاملا واقعی و طبیعی است.

من خودم برای اولین بار زمانی تحت تاثیر جایگذاری محصول در یک ویدیو قرار گرفتم که در سریال Friends با برند Stella Artois مواجه شدم.

برخی برند که از تکنیک جایگذاری محصول استفاده نموده‌اند عبارت‌اند از :

عینک Ray-Ban در فیلم Risky Business

Risky Business Ray Ban Product Placement جایگذاری محصول قرارداد محصول در فیلم جایگذاری محصول Product Placement ( تبلیغات نامحسوس برند در فیلم و سریال )

پپسی در فیلم Back to the Future

جایگذاری محصول Product Placement Back to the Future - Pepsi products جایگذاری محصول Product Placement ( تبلیغات نامحسوس برند در فیلم و سریال )

استارباکس در فیلم You've Got Mail

Starbucks Coffee جایگذاری محصول Product Placement ( تبلیغات نامحسوس برند در فیلم و سریال )

 

مشاوره بازاریابی

 مطالب سایت شامل حمایت از حق مؤلف و مترجم میباشد و هرگونه کپی برداری بدون درج لینک منبع پیگرد قانونی دارد.

5/5 - (19 امتیاز)
1 پاسخ به 3 سطح جایگذاری محصول Product Placement ( تبلیغات نامحسوس برند در فیلم و سریال )
  1. این جایگذاری محصول تو فیلم سینمایی یا در سریال تلویزیونی خیلی خوب است اما خیلی گرون در میاد. فقط بدرد شرکتهای صنعتی میخوره که براشون 5 میلیارد پولی نیست. الان هم که 10 درصد مردم تلویزیون ایران هم نگاه نمیکنند. تو من و تو باید تبلیغ کرد :)))


[بالا]

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *