آمیخته بازاریابی 4E

هرکسی که یک کتاب در خصوص مدیریت بازاریابی خوانده باشد ، حتما با واژه ( آمیخته بازاریابی Marketing Mix ) آشنا است. اما در این مقاله میخواهیم در مورد آمیخته 4E صحبت نماییم. اما پیش از آن در خصوص 4P توضیحاتی ارائه خواهد شد.

 آمیخته بازاریابی 4P چیست ؟

آمیخته ی 4P از حروف اختصاری چهار پایه و ستون بازاریابی تشکیل شده است که شامل قیمت Price و محصول و مکان و ترفیع که می‌توان گفت بازاریابی روی این چهار ستون پایه گذاری شده است. حفظ و تقویت یک برنامه بازاریابی نیاز به تقویت دائم این ستون‌ها بر اساس یک برنامه بسیار قوی و منسجم و تعاملی با سایر ستون‌ها دارد. توجه نمایید که تیم مشاوران مدیریت ایران قبلا در مقاله‌ای به بیان 21p بازاریابی نیز اشاره نموده‌ایم.

4E بازاریابی به جای 4P بازاریابی آمیخته بازاریابی جدید 4e marketing mix آمیخته بازاریابی 4E

آیا چیزی در مورد 4E's of Marketing Mix شنیده‌اید ؟

امروز 4P بازاریابی تبدیل به 4E  شده است. به این معنا که برای ارتباط با باید ستون‌های جدید برای سازه بازاریابی خود نصب نمایید. آمیخته بازاریابی 4E شامل  :

  • محصول Product  به تجربه Experience تبدیل شده است.

  • مکان Place به هرکجا Everyplace  تبدیل شده است.

  • قیمت Price به تبادل Exchange تبدیل شده است.

  • ترفیع Promotion به مبلغ و متعهد Engagement/Evangelism تبدیل شده است.

تجربه Experience

در زمانی که بازاریابی سنتی به محصول ( عنصر فیزیکی ) می‌اندیشد ، بازاریابی نوین به تجربه مشتری اندیشیده و در خصوص تجربه مشتری از استفاده از محصولات و خدمات برنامه‌ریزی می‌نماید. مشتری نیز به دنبال کسب تجربه است و نه ویژگی‌های محصولات.حجم اطلاعات در دسترس از خریداران ، این امکان را به ما می‌دهد تا از خواسته مشتری مطلع باشیم. مهم این است که تجربه مشتری همراه با لذت و علاقه به برند شما باشد . تجربه برند یکی از مفاهیم بسیار مهم برندسازی است.

هرکجا Everyplace

امروزه هرجایی می‌تواند محل محصول باشد. زیرا که رسانه معرفی محصول بسیار متنوع شده است : ،ام.ام.اس ، وب‌سایت ، ویدیو گیم ،جایگذاری محصول در تلویزیون و فیلم و ویدیو کلیپ‌ها  ، ……

مردم ،  پیش از انتخاب و خرید یک محصول ، زمان زیادی را صرف جستجوی محصول در فضای آنلاین می‌نمایند. پس جایگاه یابی کسب و در هرکجا ، می‌تواند موجب به یادماندنی شدن شماست. تغییر نیاز مشتری ، بستگی به زمان و نحوه دستیابی مشتری به محصول شما در دنیای واقعی و یا آنلاین دارد. اگر مشتری به هرکجا که نگاه می‌کند، شما را ببیند ، برند شما برای وی قابل قبول و متقاعد کننده تر است.

تبادل Exchange

با حجم بالایی از پیشنهاد‌های رایگان ، روزبه‌روز قیمت‌ها متفاوت و متفاوت‌تر می‌گردد. کلمات جدید در زبان انگلیسی برای آن ایجاد شده است مثل Freemium که به معنای ارائه بهترین و باکیفیت‌ترین خدمات premium  به صورت رایگان است.

مبلغ / متعهد Engagement/Evangelism

ترفیع دیگر کافی نیست. با پیام‌های زیادی که از طریق ‌های متعدد منتشر می‌گردد، نمی‌توان مشتریان را مورد آماج پیام‌های بیشتر قرارداد و آنان را جذب نمود. شرکت‌ها مجبورند که پاسخ یک سوال را بدانند : چطور شرکت‌ها برای جلب مصرف‌کنندگان باید عمل نمایند.  در دنیای آنلاین نیز ، با بهره‌گیری از شبکه اجتماعی ، شما این فرصت دارید تا مشتریان به برند خود متعهد تبدیل نموده ( مبلغ برند گردند ) . اما برای اینکه مشتری به شما گوش دهد ، باید دلیل کافی داشته باشند. پس باید حامی افراد متعهد باشید تا محصول .

بسیاری از شرکت‌ها با تغییر آمیخته بازاریابی 4P به آمیخته بازاریابی 4E بسیار موفق بوده‌اند.

 

آمیخته بازاریابی 4E

تیم مشاوران مدیریت ایران : مطالب سایت شامل حمایت از حق مؤلف و مترجم میباشد و هرگونه کپی برداری بدون درج لینک منبع پیگرد قانونی دارد.

4.2/5 - (6 امتیاز)