تفاوت بین هویت برند و مدیریت برند

تفاوت بین هویت برند و مدیریت برند یکی از ابهامات کافرمایان است. به این معنا که افراد غیر متخصص در حوزه مانند طراحان وب سایت ، طراحان و حتی افرادی که از گرایشات متفاوت مدیریت به جز ی فارغ التحصیل شده‌اند و اطلاع دقیقی از ندارند ، یک اشتباه را به یک دانش و یک فرهنگ تبدیل نمودند.

 

مدیریت برند هویت برند brand identity Brand management

این اشتباه بزرگ در یک جمله میتوان بیان نمود : برند یعنی و سربرگ . حال آنکه این موارد جزیی اط هویت بصری برند بوده ( منابع هویت برند ) و نه تمام آن . در ضمن هویت بصری خود بخشی از برند است.

این مشکل دو بعد دارد :

  1. طراحان سودجو : افرادی که با داشتن توانایی با نرم افزارهای گرافیکی ، تلاش دارند که با طراحی لوگو و سربرگ ، به سود کلا برسند
  2. مدیران ناآگاه : مدیرانی که همه چیز برایشان فروش است ، آنان اطلاع ندارند ( نمیخوانند و یا نمیپرسند ) که با خرید ارزان یک لوگویا سربرگ ، شما برند نیستید.

در مقاله ای نیز پیشتر توضیح دادیم که لوگو همان برند نیست.  شما اگر سری به سایتهای طراحی لوگو بزنید ، خواهید دید که همگی ، پیشنهاد طراحی عناصری هویت بصری برند را نیز دارند. اما آیا مگر میشود بدون استراتژی برند ، فردی برای شما هویت بصری طراحی نماید ؟ در هیچ کجای جهان ، جز در ایران این اتفاق رخ نمیدهد.

البته اگر آنان بعد از خواندن این مقاله، ادعای نوشتن استراتژی برند هم برای شما ننمایند !!

برند هویت برند هویت بصری برند مدیریت برند Brand Identity Visual Identity

تفاوت بین هویت برند و مدیریت برند چیست ؟

درک این تفاوت بسیار مهم است. زیرا با درک تفاوت بین هویت برند و مدیریت برند ، شما میدانید که چه میخواهید و چگونه باید به آن دست یابید. یعنی استراتژی و راه دستیابی به اهداف مشخص میشود. یادتان باشد ثبات ، عامل است ، برای اینکه کسب و کار شما به ثبات برسد باید استراتژی داشته باشید.

اگر مقالات و کتابهای دهه 60 یا 70 را مطالعه نمایید ، خواهید دید که به علت محدودیت در های تبلغاتی ، مشریان به راحتی در معرض پیام های قرار میگرفتند ، اما امروز با حجم بالای رسانه ، مصرف کنندگان در هر لحظه با چند برند در چند رسانه مواجه هستند.

نقاط تماس متفاوت و متعددی مانند باید اطمینان حاصل نمایید که هویت برند در تمام این رسانه‌های تبلغاتیATL , BTL,TTL به یک شیوه استاندارد دیده شود ( بیزینس کارت ، وب سایت ، بیلبورد ، رادیو ، تلویزیون ، شبکه های اجتماعی ، روزنامه ، مجله ، نمایشگاه ، ، ….. )

و از سوی دیگر این هویت برند باید دارای پیامی باشد که آن پیام باید در راستای استراتژی و فروش سازمان خلق شده باشد. همچنین استراتژی بازاریابی و فروش باید در راستای استراتژی کلان از پیش مشخص شده باشد.

پیچیده شد ؟ بله – همینطور است

از شما میپرسیم : موارد فوق ، آیا کار یک طراح لوگوست  ؟

در نتیجه مدیریت برند به هیچ عنوان در یک لوگو یا بحث هویت بصری برند خلاصه نمیشود . ثبات در کسب و کار در اثر بهبود شرایط بیادآوری برند ، اثرگذاری بر فرایند تصمیم گیری مشتریان و منابعی که موجب ایجاد ارزش برای مشتری میشود ، حاصل میگردد. کدامیک از این موارد را یک مدیر برای کسب و کار خود نمیخواهد ؟

برند دارای تعاریف بسیاری است . در تعریف برند داریم : برند عبارت است ارتباط بین یک سازمان و یک مخاطب . این ارتباط چیزی نیست که فقط از طریق هویت برند حاصل شود. برند چیزی نیست که شما آن بگویید باش و او نیز باشد. برند باید در ذهن مخاطلب ایجاد شود. برند ، پاداش کار واقعی ، شور و شوق برای برقراری ارتباط با مخاطب است.

مدیر برند با آگاهی از برنامه بازاریابی و برنامه استراتژی کلان سازمان به دنبال برنامه ریزی است . این برنامه به دنبال مدیریت برند به روشی علمی و بر اساس تحلیل بازار و اهداف کلان سازمان است. مدیریت برند به معنای مدیریت تمام جنبه های مرتبط با برند برای دستیابی به برند مد نظر در ذهن مشتری است.

تفاوت بین هویت برند و مدیریت برند

عناصر هویت برند

  • هویت بصری برند ( هویت دیداری برند )

منابع هویت بصری برند عبارتند از رنگ‌سازمانی ، لوگو ، نام ، نماد

  • هویت صوتی برند ( هویت شنیداری برند / برند آوا )

هویت صوتی برند عبارت است از آهنگ ( ملودی / جینگل ) خاصی که شما را به یاد برندی خاص می اندازد. مثل کوکاکولا  :

  • هویت چشایی برند

هویت چشایی برند عبارت است طعم یا مزه متخصص یک برند – مثل کوکاکولا ، ردبول ، شوکول آرتز

  • هویت بویایی برند

هویت بویایی برند عبارت است از ایجاد یک رایحه یا عطر خاص برای برند خاص – مثل دلار .  در حال حاضر تکنولوژیهای برای انتقال بو از طریق اینترنت فراهم شده است. “75٪ از احساساتی که هر روز در ما ایجاد میشود ، حاصل بویی است که استشمام مینماییم” .  ترویج هویت بویایی برند تحت عنوان بازاریابی عطر نیز مطرح میشود.

  • هویت لامسه برند

گاه یک محصول یا عناصر مرتبط با خدمت ، درگیر با حسه لامسه است. ( بافت، زبری، نرمی ، … ) مثل برجستگی های روش شیشه فروبس ، بافت پارچه ، برجستگی روی کارت ویزیت.

تمام عناصرهویت برند قابل برنامه‌ریزی است و در حال حاضر در بسیاری از برند بزرگ برای آنان استاندارد تعریف شده است.

 

تیم مشاوران مدیریت ایران : مطالب سایت شامل حمایت از حق مؤلف و مترجم میباشد و هرگونه کپی برداری بدون درج لینک منبع پیگرد قانونی دارد.

5/5 - (33 امتیاز)

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *