تعریف ارتباطات یکپارچه بازاریابی IMC چیست؟

ارتباطات یکپارچه IMC عبارت است از ایجاد هماهنگی بین عناصر متعدد ترفیع ( پروموشن ) است و دیگر فعالیت‌های ارتباطی با مشتریان سازمان است.

اساس و ریشه ارتباطات یکپارچه بازاریابی به عنوان یک ابزار در مسیر پیاده سازی اهداف ارتباطی سازمان است که اصطلاحا آن را آمیخته ترفیع Promotional Mix می‌نماییم.

خود آمیخته ترفیع بخشی از  آمیخته بازاریابی با آمیزه بازاریابی Marketing Mix است

ارتباطات یکپارچه بازاریابی از تبلیغات Advertising ، ترفیع Promotion ، روابط عمومی PR ، فروش شخصی Personal ، رویدادهای بازاریابی ، بازاریابی چریکی و دیگر موارد بر این برقراری ارتباط استفاده نمایند.

ارتباطات یکپارچه بازاریابی IMC : Integrated Marketing Communications promotion mix

اهمیت ارتباطات یکپارچه بازاریابی IMC

اهمیت ارتباط یکپارچه بازاریابی در مزیت رقابتی در بازار است. با افزایش میزان تحقیقات بازار، ترجیحات مشتریان نزد مدیریت سازمان بسیار شناخته شده است.

با این میزان از اطلاعات ، مدیران سازمان به‌راحتی می‌توانند ارتباطات بازاریابی با ترجیحات مصرف‌کنندگان تطبیق داد و در زمان مناسب این ارتباط برقراری شود.

این وظیفه خطیر مدیریت برند است که باید ی کند که مشتریان به محصولات شرکت احساس وابستگی نمایند. آقای ون میکر یک جمله جالب دارد : ” نیمی از پولی که روی ات صرف می‌کنم واقعا هدر رفته ، فقط نمی‌دانم که کدام نیمه بوده “.

با تجزیه و تحلیل دقیق داده‌ها ، مثل نرخ کل کلیک‌های زده شده روی آنلاین ، شرکت می‌تواند میزان اثربخشی تبلیغات آنلاین را تعیین نماید، همچنین بهترین زمان‌ها برای تبلیغات آنلاین نیز می‌توان مشخص نمود، این همان اهمیت ارتباط یکپارچه بازاریابی است.

اگر پیام مناسب و درست در مکان مناسب و زمان مناسب به دست مخاطب ( مشتری بالفعل ) مناسب برسد ، در این حال احتمال تبدیل مشتری بالقوه به مشتری راغب در داخل بسیار زیاد است، اما در سطح هزینه بسیار پایین‌تر. ثبات و پایداری که ناشی از IMCخیلی با اهمیت است.

فرض کنید فردی می‌خواهد یک تلفن هوشمند اما پیام‌هایی که از های متفاوت در خصوص این محصول دریافت می‌نماید با هم متفاوت بوده ، ثبات و یکدستی در بین پیام‌ها نباشد .

در این حالت حتما این فرد دچار نارضایتی یا ناهنجاری شناختی می‌شود ، اما اگر پیام‌ها در رسانه‌های یکسان باشد و به یک حالت دریافت شود، می‌تواند موجب رضایت وی شود.

اگر مشتری پادشاه باشد ، این پادشاه حتما واقعا راضی خواهد بود.

به ابزار ارتباطات یکپارچه بازاریابی ( آمیخته ترفیع Promotional Mix ) میگویند.

ابزار ارتباطات یکپارچه بازاریابی IMC

آمیخته ترفیع به عنوان ابزاری در ارتباطات یکپارچه بازاریابی برای ارتقاء جایگاه برند بکار گرفته می‌شود :

1- تبلیغات Advertising

هر شکلی از ارتباط غیرشخصی در مورد یک سازمان یا کالا که با پرداخت مبلغی توسط سازمان / فرد انجام شود ، تبلیغات نامیده می‌شود . تبلیغات ، مهم‌ترین بخش ارتباطات بازاریابی است.

جنبه پرداختی به این معنی است که فضای پیام تبلیغاتی به‌طورکلی باید خریداری شود.

در تعریف تبلیغات آن را اغلب شامل رسانه‌های جمعی مانند پخش تلویزیونی، رادیو، روزنامه‌ها، بازاریابی الکترونیکی و مجلات میدانیم که می‌توانند پیام را به گروه‌های بزرگی از افراد منتقل نمایند.

شرکت‌ها امروزه بر برندینگ 360 درجه تمرکز می‌نمایند تا ارتقاء کامل برند خود را داشته باشند.

کانال‌های رسانه‌ای آنلاین از طریق بازاریابی محتوا ( بازاریابی درونگرا Inbound marketing ) به طور موثر برای دسترسی به مشتریان بهره می‌برند.

2- ترفیع فروش Sales Promotion

فعالیت‌های بازاریابی که ایجاد کننده ارزش اضافی یا پاداش برای نیروی فروش ، پخش و توزیع یا مصرف‌کننده نهایی است را ترفیع فروش می‌نامند.

برای مصرف‌کنندگان ، ترفیع فروش شامل تخفیف ، کوپن و مسابقات است. یکی بخر یکی رایگان بگیر – یکی از مشهورترین تکنیک‌های ترفیع فروش است.

3- روابط عمومی Public Relations

روابط عمومی PR اشاره به ارتباطات غیرشخصی در مورد محصولات و خدمات با مخاطبین است که برای آن هزینه‌ای پرداخت نمی‌شود و یا تحت حمایت یک اسپانسر عمل می‌نماید.

بنابراین عمده‌ترین مزیت روابط عمومی در ایجاد اعتبار و کمک به ساخت ارزش ویژه برند است.

4- فروش شخصی Personal Selling

در فروش شخصی ، سعی می‌نماید که به وسیله تکنیک‌های فروشندگی حرفه‌ای ، مشتری را به خرید محصولات یا خدمات شرکت سوق دهد .

بر خلاف تبلیغات ، فروش شخصی به صورت مستقیم با مشتریان در ارتباط است و بین تامین کننده و خریدار عمل می‌نماید.

آمیخته ارتباطات بازاریابی Marketing Mix Communications آمیخته ترفیع Promotional Mix

اهداف ارتباطات بازاریابی

اهداف کلیدی ارتباطات بازاریابی عبارت‌اند از :

1- برقراری ارتباط
2- رقابت کردن
3- متقاعد نمودن

به منظور اثربخش بودن ارتباطات ، سازمان باید اطلاعاتی که به ذینفعان می‌دهد ، شفاف ، دقیق، واقعی و مفید باشد. در حقیقت واقعی و صحیح بودن ارتباطات بازاریابی خیلی مهم‌تر از جامع بودن است.

همچنین قانونمندی بسیار حائز اهمیت است، یک سیستم ارتباط بازاریابی جعلی و کلاهبردارانه می‌تواند به شکایت یا حتی پرونده جنایی ختم شود .

ارتباطات بازاریابی به طور موثر برای رفع موانع، به ویژه در بازارهایی است که رقبا عمدتا همان محصول را با همان قیمت در همان رسانه‌ها فروش می‌دهند.

فقط از طریق ارتباطات بازاریابی ممکن است یک سازمان راهی برای درخواست تجدیدنظر در بخش‌های خاص پیدا کند، محصول خود را متمایز کند و وفاداری نام تجاری پایدار را ایجاد کند.

باقی‌مانده از جذاب‌تر یا متقاعدکننده‌تر از پیام‌های رقبای یک چالش مداوم است.

ارتباطات بازاریابی کلید رقابت اثربخش است، به ویژه در بازارهایی است که رقبا عمدتا همان محصول را با همان قیمت در همان رسانه‌ها برای فروش معرفی منمایند.

فقط از طریق ارتباطات بازاریابی ممکن است یک سازمان در خصوص تقاضای بخشی از بازار اطلاعات مناسب دریابد، تا محصول خود را متمایز کند و وفاداری به برند پایدار را تقویت نماید.

اینکه پیام شرکت متقاعدکننده و خواستنی نسبت به پیام رقبا باشد ، خودش یک چالش بزرگ برای شرکت است.

به صورت ایده‌آل ؛ ارتباطات بازاریابی متقاعدکننده خواهد بود اگر :

معرف ایده ، محصولات یا خدمات به شیوه‌ای باشند که بخش‌های هدف بازار را به اقدام مطلوب تحریک نماید.

توانایی متقاعد نمودن مشتری برای یک کسب و کار جدید بسیار ضروری و حیاتی است.

اما همچنین متقاعد نمودن مجدد و حفظ مشتریان و مصرف‌کنندگان کنونی نیز بسیار حائز اهمیت است.

اگر مشتری برای یک‌بار یا دوازده بار یا حتی برای دوازده سال از محصولات ما خرید نمود ، این هیچ‌گونه تضمینی برای تعهد به بازگشت به خرید مجدد نخواهد بود.

این همان کاری است که یک مدیر بازاریابی حرفه‌ای باید دائم انجام دهد ، وی باید مطمئن شود که مزایای منحصربه‌فرد به محصول به صورت دائم حفظ و به‌روزرسانی شود.

 

مثالی برای ارتباطات یکپارچه بازاریابی

شرکت Uber در کشور هند ، یک کمپین ارتباطات یکپارچه بازاریابی برگزار نمود که از تم این کمپین تنها بر اساس تحت عنوان Apnapan (همبستگی هندی ) بود که با همکاری با یک شرکت مشاوره مدیریت استراتژیک اجرا شد.

کمپین در چند پلتفرم مانند فیس بوک و یوتیوب به عنوان رسانه‌های اصلی و همچنین در تلویزیون و رادیو به عنوان رسانه‌های با پوشش بالا ،اجر شد.

 

مطالب این سایت شامل حمایت از حق مؤلف و مترجم است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

4.6/5 - (65 امتیاز)

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *